Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, funktionskontrollen då avklarad. Med tanke på alla de glada färger som finns där, gul, grön, röd och grön/gul så skulle jag rekommendera en kontroll av skyddsjorden också. Du behöver då ohmmäta att du har god kontakt mellan skyddsjordsblecket på ett uttag inne (där du vet att det finns jord) och lampans hölje. Kontrollera även det uttag du har utomhus eller vad det nu var (har följt tråden slarvigt). Du behöver en lång mätledare för detta, ta vilken sladd som helst, t.ex en 230 V skarvsladd som du pluggar i ett jordat uttag. Det behöver inte finnas ström i uttaget, det är ju bara skyddsjordsblecket du ska använda för att mäta mot.
Ursäkta sent svar, nu har jag dragit en lång sladd från jord och ohm-mätt till lampans hölje. Får bra svar.

Finns det något mer sätt att mäta nuvarande kvalite på kablarnas isolering tex?
 
och fått ett lågt motstånd? Även mot jordblecket i uttaget utomhus?
Om du dessutom visuellt kontrollerat att du kopplat skyddsjorden rätt utan att blanda ihop den med annat så kan vi nöja oss. Det fanns ju en oklarhet kring den röda i vardagsrummet, ifall det verkligen var skyddsjord och ifall den verkligen var inkopplad.

En isolationsmätning av ledarisoleringen kan vara nödvändigt om man dragit om många dolda ledningar och haft lite besvär med det. Det är inte fel att isolationsmäta, men då ska du ju ha ett instrument för detta. Jag förutsätter att det finns en JFB som skyddar allt detta?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
och fått ett lågt motstånd? Även mot jordblecket i uttaget utomhus?
Om du dessutom visuellt kontrollerat att du kopplat skyddsjorden rätt utan att blanda ihop den med annat så kan vi nöja oss. Det fanns ju en oklarhet kring den röda i vardagsrummet, ifall det verkligen var skyddsjord och ifall den verkligen var inkopplad.

En isolationsmätning av ledarisoleringen kan vara nödvändigt om man dragit om många dolda ledningar och haft lite besvär med det. Det är inte fel att isolationsmäta, men då ska du ju ha ett instrument för detta. Jag förutsätter att det finns en JFB som skyddar allt detta?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
och fått ett lågt motstånd? Även mot jordblecket i uttaget utomhus?
Om du dessutom visuellt kontrollerat att du kopplat skyddsjorden rätt utan att blanda ihop den med annat så kan vi nöja oss. Det fanns ju en oklarhet kring den röda i vardagsrummet, ifall det verkligen var skyddsjord och ifall den verkligen var inkopplad.

En isolationsmätning av ledarisoleringen kan vara nödvändigt om man dragit om många dolda ledningar och haft lite besvär med det. Det är inte fel att isolationsmäta, men då ska du ju ha ett instrument för detta. Jag förutsätter att det finns en JFB som skyddar allt detta?
Yes, 0.2ohm fick jag till, 40 meter skarvrulle fick jag använda:whistle: Sen är väl ledningarna till jordade uttaget i köket säkert ca 20 meter.

Får kika på isolationsmätning "helt enkelt". Tror inte att ledningarna är bytta på 50år, dock ser vissa kablar väldigt fina ut och skarvade med modernare skarvdon. Kanske Wago funnits i över 50 år ioförsig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.