Jo jag försökte mig på att koppla IR-Värmare, lampa och uttag, men det vart bara en härva så rev bort värmarna och har nu kvar en lampa utomhus och ett uttag utomhus, jag vill koppla på en vanlig lamp-strömbrytare inomhus.

Bilden på sladdarna sitter ovanför framtida strömbrytare.

Det sitter kvar två sladdar som ligger löst i röret, svart och grå nere till höger, dessa har jag tänkt utnyttja.

Gul kabel(vänsters sladd inkommande) är ledaren, uttslag av spänningsprovare, då tordes svart uppe till vänster vara noll?

Röda är jord - Dessa har jag kopplat ihop med jorden från uttaget utifrån, borrat genom väggen med färgerna gul/grön, blå och brun - Jord, nolla och ledare. - Är det ok att göra så?

Nu till min fråga, hur får jag uttaget ute att hela tiden vara på, men jag vill kunna bryta strömmen till lampan där ute? Tog bild på strömbrytaren, hur kopplar jag? Kanske inte ens är rätt sorts brytare?
https://www.jula.se/catalog/el-och-...eriel/strombrytare/strombrytare-008072/#tab03

Har lösa sladdar jag kan dra och snabbkopplingar.

Tacksam för svar!
 
  • Närbild av en hand som håller en vit ELKO strömbrytare med etiketten "Type 14001" och elektriska symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en röd, oansluten ljusströmbrytare framför ett öppet vägguttag med svarta sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en ELKO- strömbrytare med kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar i dosa med gul, blå, brun, röd och svarta sladdar, vissa avskalade, redo för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vore läge för en elektriker.
 
tommib
Din fråga är omöjlig att svara specifikt på utan att veta mer.

Du säger att gul är inkommande fas och att svart därför måste vara nolla. Hur vet du det? Hur vet du att röd är jord? Det är ett vanligt misstag och människor har dött av det. Rött kan lika gärna vara tändtråd.

Det är lite svårt att följa din beskrivning men jag tolkar det som att du har borrat in en kabel i dosan. Det är alltså den som tittar ut i botten av dosan? Om det är den enda som går ut kan du inte få el i uttaget samtidigt som du har lampan släckt. För att koppla så krävs en fyrledare.

Jag tolkar det som att svart+grå går ner till apparatdosan för brytaren? Då kan de lämnas därhän just nu.

Vart går gul+grön+röd i det högra röret? Vart går gul+svart+röd i det vänstra röret?

Viktigast av allt, hur var det kopplat innan du började riva?
 
Jag förstår varken beskrivning eller bilderna.

Men ett par viktiga anmärkningar. Du kan inte anta att röd är jord. Det måste man verifiera. Att den går obruten till jordskenan i centralen. Röd har använts till olika funktioner genom åren. En felkopplad jord kan bli direkt dödande.

I det här fallet tror jag dessutom inte att röd är jord.

Du måste få koll på var samtliga trådar vi ser på bilden är kopplade.
 
Du har ett rör in i dosan där du kanske har en matande fas från centralen, och kanske en nolla från centralen. Men i det röret kommer ingen jordledare. I så fall har du ingen jord i dosan. Den måste gå samma väg från centralen som fas och nolla.
 
tommib
Hmm..... Tyckte det här kändes bekant. Är det månne samma dosa som här? I så fall så har det ändrats lite sen sist, men svaret finns i den tråden.

Om du istället för att bli matad försöker beskriva hur du tänker dig att det ska kopplas så är det bättre, då kan jag svara på om det är rätt tänkt. Du måste förstå kopplingen, inte bara blint lita på någon snubbe på ett forum.
 
tommib tommib skrev:
Hmm..... Tyckte det här kändes bekant. Är det månne samma dosa som här? I så fall så har det ändrats lite sen sist, men svaret finns i den tråden.

Om du istället för att bli matad försöker beskriva hur du tänker dig att det ska kopplas så är det bättre, då kan jag svara på om det är rätt tänkt. Du måste förstå kopplingen, inte bara blint lita på någon snubbe på ett forum.
Det stämmer, röd är jord annars skulle jag inte säga det... Vad skulle svarta uppe till vänster vara om gul är ledare?

Skulle aldrig lita blint, vill bara ha lite hints.

Lilla vita där nere med 3 kablar är genomborrat till uttaget ute yes.

Hehe svårt att beskriva hur jag tänker när jag försökt "tänka logiskt" hundra gånger :D

Först tänkte jag att jag bara kopplar ihop ledare till en dvs 2xGula+Brun+valfri kabel som ligger löst ner till andra dosan.
Sen koppla nollorna Svart+Grön+Blpå+Valfri kabel som ligger löst.
Sen jordsen ihop.

Då tänkte jag mig att dom två som går ner till lampan - Svart+Grå skulle ha en brytare, men kom på att jag kan ju inte bryta strömmen där nere, måste dela upp den där uppe på något sätt för att kunna bryta där nere? Låter kanske helflummigt.

Hade iaf 230v till uttaget och lampan lös hela tiden, inte idealiskt.

Lägger in lite fler helhetsbilder, var lite snabb på knappen förut.

Har ni någon aning om varför det är jord till vardagsrummet och vart den fortstätter? Går inte till lampan och finns inte jordage uttag i vardagsrummet, kan det vara draget sen innan ( ända från källaren) enbart för att kunna nyttja IR-värmarna och uttaget?

Röjde för övrigt bort värmarna och det då dom var väldigt gamla ändå och dom var väldigt billiga att köpa såg jag. Sen har jag inte känt mig sugen på att använda dom ändå ;);)

4-kablars alltså, varför då?
 
  • En öppen dörr med en elinstallation på tegelvägg, inklusive vita kablar och genomgående dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med urborrade eluttag och utsatta kablar bredvid ett draperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gardinstång med hängande ljusslinga framför en stängd balkongdörr med persienner och ett ouppklätt eluttag till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ok, då klarnar bilden lite. För att sammanfatta:

Uppe till höger: inkommande matning gul+svart+röd. Röd är enligt din uppgift jord.
Uppe till vänster: utgående matning till lampa gul+grön+röd.
Botten av dosan: kabel till eluttag brun+blå+gulgrön
Nere: grå+svart som går ner till brytaren. (Du har tagit bort lite ledare där).

Om du tänker efter nu så vill du alltså ha fast matning till eluttaget ute. Då har du en inkommande matning uppe till vänster med fas+nolla+jord. Ut till uttaget har du fas+nolla+jord. Det är alltid ström på matningen från proppskåpet. Hur ska dessa ledare kopplas ihop?

EDIT: Jag läste nogrannare. Du har alltså inte röd ledare i lampan? Då är det genast farligare. Du måste ovillkorligen veta var den röda tar vägen innan du kopplar den till något. Du måste säkerställa visuellt och med mätning att den har kontakt med jordskenan i centralen.

Till lampan har du fas/tändtråd+nolla. Du har en fast matning som vi konstaterade tidigare. Du vill kunna bryta fasledaren för att släcka. En bruten fasledare, vilket den blir efter strömbrytaren, kallas ofta tändtråd. Du har två ledare ner till brytaren. Hur ska du koppla?

Att det finns jordledare i dosan är inte konstigt alls. Det var troligen ett krav till lampan när huset byggdes. Ofta finns jordledare framdraget till första dosan överallt, ibland längre. Det beror på vad gruppen användes till och om det skulle förekomma skyddsjordad utrustning i den.

Du behöver inte fyrledare eftersom lampan har en separat matning.
 
tommib tommib skrev:
Ok, då klarnar bilden lite. För att sammanfatta:

Uppe till höger: inkommande matning gul+svart+röd. Röd är enligt din uppgift jord.
Uppe till vänster: utgående matning till lampa gul+grön+röd.
Botten av dosan: kabel till eluttag brun+blå+gulgrön
Nere: grå+svart som går ner till brytaren. (Du har tagit bort lite ledare där).

Om du tänker efter nu så vill du alltså ha fast matning till eluttaget ute. Då har du en inkommande matning uppe till vänster med fas+nolla+jord. Ut till uttaget har du fas+nolla+jord. Det är alltid ström på matningen från proppskåpet. Hur ska dessa ledare kopplas ihop?

EDIT: Jag läste nogrannare. Du har alltså inte röd ledare i lampan? Då är det genast farligare. Du måste ovillkorligen veta var den röda tar vägen innan du kopplar den till något. Du måste säkerställa visuellt och med mätning att den har kontakt med jordskenan i centralen.

Till lampan har du fas/tändtråd+nolla. Du har en fast matning som vi konstaterade tidigare. Du vill kunna bryta fasledaren för att släcka. En bruten fasledare, vilket den blir efter strömbrytaren, kallas ofta tändtråd. Du har två ledare ner till brytaren. Hur ska du koppla?

Att det finns jordledare i dosan är inte konstigt alls. Det var troligen ett krav till lampan när huset byggdes. Ofta finns jordledare framdraget till första dosan överallt, ibland längre. Det beror på vad gruppen användes till och om det skulle förekomma skyddsjordad utrustning i den.

Du behöver inte fyrledare eftersom lampan har en separat matning.
Tack för svar.

Nu vet jag att du vet och bara skrev lite fel men för att sammanfatta lite:


Uppe till vänster: inkommande matning gul+svart+röd. Röd är enligt din uppgift jord.
Uppe till höger: utgående matning till lampa gul+grön+röd. OBS hittar dock ingen röd jordsladd vid lampan.
Botten av dosan: kabel till eluttag brun+blå+gulgrön
Nere: grå+svart som går ner till brytaren. (Har lösa sladdar).

Står på centralen att det förekommer Röd och Gulgrön skyddsledare i anläggningen, skruvade bort kontakte till ett jordat uttag i köket, röd sladd var jord.

Det jag inte fattar är vart den röda uppe till höger fortsätter.

För att öppna centralen, skruvar jag ut dom 3 huvudsäkringarna först?

Nu vart det roligare, om vi säger att jag kopplar ihop inkommande Nolla/Ledare/Jord med uttaget ute.
Efter det skickar jag ner en varsin sladd från inkommande Nolla och Ledare - Gul och Svart.

Efter det skarvar jag och skickar ner en varsin kabel från lampan - Grön och Gul uppe höger.

Då har jag ström och lampans kablar lösa som jag kopplar på strömbrytaren?

Känns som att solen skiner nu, vilket den gör ;) Skulle jag ha helt fel nu blir jag faktiskt lite ledsen.
 
Det där låter farligt. Att röd är jord i köket räcker inte som bevis för att den är jord i denna dosa.
 
tommib
Var skrev jag fel?

Du kan inte anta att just den här röda sladden är jord för att någon annan var det.
Sluta använda ordet ledare för fasledaren. Alla sladdarna är ledare.

Varför skulle du skicka ner nolledare till strömbrytaren? Förstår du verkligen inte hur den här kretsen ska se ut? Du ska ha en fasledare till strömbrytaren och en tändtråd till lampan. Hur har du tänkt att du ska koppla strömbrytaren?

Eftersom du skriver att du saknar röd ledare vid lampan måste det finnas en dosa till på vägen. Du måste klarlägga vart alla ledare tar vägen. Bara för att det är gul och grön i denna dosan behöver det inte vara samma gul och grön vid lampan. Du måste vara säker på hur kretsen ser ut innan du börjar koppla.

Om du ska öppna centralen, vilket jag är rätt tveksam till, så bör du absolut ta ur huvudsäkringarna först. Jag gissar att du har en gammal diazedcentral ("proppar"), de är inte särskilt förlåtande vid arbete eftersom det är lätt att komma åt spänningssatta delar och det är inte uppenbart för en oinsatt vad som är spänningssatt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Var skrev jag fel?

Du kan inte anta att just den här röda sladden är jord för att någon annan var det.
Sluta använda ordet ledare för fasledaren. Alla sladdarna är ledare.

Varför skulle du skicka ner nolledare till strömbrytaren? Förstår du verkligen inte hur den här kretsen ska se ut? Du ska ha en fasledare till strömbrytaren och en tändtråd till lampan. Hur har du tänkt att du ska koppla strömbrytaren?

Eftersom du skriver att du saknar röd ledare vid lampan måste det finnas en dosa till på vägen. Du måste klarlägga vart alla ledare tar vägen. Bara för att det är gul och grön i denna dosan behöver det inte vara samma gul och grön vid lampan. Du måste vara säker på hur kretsen ser ut innan du börjar koppla.

Om du ska öppna centralen, vilket jag är rätt tveksam till, så bör du absolut ta ur huvudsäkringarna först. Jag gissar att du har en gammal diazedcentral ("proppar"), de är inte särskilt förlåtande vid arbete eftersom det är lätt att komma åt spänningssatta delar och det är inte uppenbart för en oinsatt vad som är spänningssatt.
Sorrry har lite lässvårigheter och diagnos om en säger.
I min hjärna hade ni en film på hur allt ser ut, som att den röda kabeln måste gå ut vid lampan eller liknande då det inte finns jordade uttag i vardagsrummet och det är rummet längst bort, med andra ord borde det inte finnas någon annan stans än att den går till lampan.

Sagt och gjort så rev jag ner lampan, dess skruvar var rundade och satt som berget i väggen, men jag kapa dom sålänge. Där inne fanns röda kabeln! Nummera brun. Lampan var inte väderskyddad dock under tak, ordnar en ny.

Hur jag visste och även missade att skriva varför det är gul och grön som går till just lampa - Ohmätte från dosan med lampan i och fick värde samt skruva bort lampan och hade inget värde.

För säkerhetsskull mätte jag jordkabeln med, sladdarna räckte för att kunna mäta hela kabeln.

Då röd och jord varit sammankopplade tidigare i 10 år så förutsatte jag att det var rätt.

Nej nu när du säger det, tänkte att man bryter både nolledare och FASledare. Men man bryter bara Fasledaren.

Ok men då hoppar jag att pilla i centralen då jag har kartlagt hur allt går.

För att bygga vidare:

Kopplar ihop alla Jordkablarna där uppe.
Kopplar ihop alla Nolledarna där uppe.
Kopplar ihop Gula inkommande Fasledare+Brun Fasledare från uttag+lös Fasledarkabel, vi tar Grå kabel som jag skickat ner till kommande strömbrytare.
Skarvar Gul, höger lampkabel med den andra lösa kabeln vi tar svart nere - hade kunnat ta gröna lampkabeln med då det är sista brukaren i ledet, eller hur? Alltså Nollan och Fasen är vilket som, men väljer gul för att inkommande Gul är Fasledaren.

Nu är det konstant spänning till uttaget och två fasledare som går ner till strömbrytare och vidare till lampan som kan få strömmen bruten.

Har jag äntligen tänkt rätt?
 
  • Elektriska kablar i olika färger stickande ut från en vägg med isolering och spindelväv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar i en öppen anslutningsdosa med röd, gul och grön tråd mot tegelvägg och vitmålat trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja, nu tänker du rätt. Nu kommer du ro iland detta. Se bara till att utförandet blir bra också, med korrekt skallängd, inga brottanvisningar på kopparen och att alla ledare har god kontakt och sitter fast. Det är mycket bra om du byter till Wago 221 som du har där på bild, de är mycket lättare för en hempulare att använda jämfört med Torix (röda tomtehattar).

För formens skul kan man påpeka att fasledaren/tändtråden till lampan ska gå till bottenkontakten i sockeln. I en modern armatur spelar det dock inte så stor roll.

Om det är svårt verbalt/i text så kan det vara bättre att rita på ett papper. Det kan för all del vara bra även utan att det är svårt med text. Ofta förstår man bättre när man ritar upp kretsar. Det är också enklare för andra att följa.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, nu tänker du rätt. Nu kommer du ro iland detta. Se bara till att utförandet blir bra också, med korrekt skallängd, inga brottanvisningar på kopparen och att alla ledare har god kontakt och sitter fast. Det är mycket bra om du byter till Wago 221 som du har där på bild, de är mycket lättare för en hempulare att använda jämfört med Torix (röda tomtehattar).

För formens skul kan man påpeka att fasledaren/tändtråden till lampan ska gå till bottenkontakten i sockeln. I en modern armatur spelar det dock inte så stor roll.

Om det är svårt verbalt/i text så kan det vara bättre att rita på ett papper. Det kan för all del vara bra även utan att det är svårt med text. Ofta förstår man bättre när man ritar upp kretsar. Det är också enklare för andra att följa.
Segern är vår!

Nu jävlar satt den, i efterhand känns det så jävla logiskt. Det som tar tid är monteringen av ramar till brytare, lampan osv.

Jag har Wagos överallt förutom vid lampan, tog lite stor plats jämfört med sockerbiten som följde med.
Aldrig gillat dom där hattskruvarna, känns osäkert.

Nu tänds lampan uppåt som jag tycker att det ska vara, 230v på uttaget ute.

Bra tips om att göra ritningar, ska göra det om det inte kommer ut bra i text :)

Förstår ju att det blir irriterande när någon inte förstår och man tycker att man skrivit/sagt det flera gånger, inga problem.

Bjuder på lite efterbilder, minsta jag kan göra. Kopplade exakt som beskrivet.

Stort tack för hjälpen!
 
  • Efterbild av ett välmonterat vägguttag och taklampa i ett hemmamiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusvägglampa monterad på träpanel bredvid fönster och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterad utomhuslampa på trävägg bredvid en tegelvägg lyser upp en veranda i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja, funktionskontrollen då avklarad. Med tanke på alla de glada färger som finns där, gul, grön, röd och grön/gul så skulle jag rekommendera en kontroll av skyddsjorden också. Du behöver då ohmmäta att du har god kontakt mellan skyddsjordsblecket på ett uttag inne (där du vet att det finns jord) och lampans hölje. Kontrollera även det uttag du har utomhus eller vad det nu var (har följt tråden slarvigt). Du behöver en lång mätledare för detta, ta vilken sladd som helst, t.ex en 230 V skarvsladd som du pluggar i ett jordat uttag. Det behöver inte finnas ström i uttaget, det är ju bara skyddsjordsblecket du ska använda för att mäta mot.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.