Krilleman Krilleman skrev:
Börja alltid med att köra T-rör istället för rak koppling och sätt kulventilen direkt i T-röret, men 40-kula kanske är att överdriva. 25 räcker gott och väl.

Tänk på att ett T-rör bygger mer än en rak koppling, finns det "slack" i slangen så det får plats med några cm extra som T-röret bygger?

När det är gjort kan du lugnt fortsätta med "din" installation när du vill och om du vill...

Jag skulle köra på denna listan om du ska handla på rinkaby:

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Täta gängade skarv med lin + locher.
[länk]
[länk]

Vad har du tänkt sen?
Ska du dra PEM vidare till en tappventil?
Ska du upp på vägg eller stolpe?

Nydragningav PEM ska alltid ha stödhylsa idag!
PEM 25 mm vidare till tappkran monterad på stolpe (pelare till altan för att vara exakt) är tanken.
 
S SvartaVillan skrev:
Ah då förstår jag. Såg en youtubevideo hur man monterar och där var de väldigt noga mdd att just den svarta tryckskruven ska vara helt mot mässingen.

Kan jag sätta förminskningsdelen direkt på T-röret då istället för ventilen?
Bra!

Nej, om du går ner till en 25 ventil så sätter du en dubbelnippel R25-R40 i t-röret och ventilen på nippeln, då behövs ej förminskning då dubbelnippeln fixar det. Krilleman länkade dubbelnippel + 25 ventil ovan. Sedan sätter du en rak koppling R25-25 PRK i andra änden av ventilen (y)
 
Krilleman
J JSE skrev:
Sedan sätter du en rak koppling R25-25 PRK i andra änden av ventilen (y)
Menade du att jag missade att länka till den?

:p;)
 
Krilleman
J JSE skrev:
En fråga till dig @Krilleman
Jag själv har haft en del bekymmer med att just dra kopplingarna i bott med blå hylsa/pn10 PEM, därav att jag skippar dem.Hela tryckskruven flexar och går nästan sönder långt innan den bottnar. Ska den bottna trots hylsan?
Vilket verktyg använde du för att dra kopplingen i aktuellt fall?
 
Karrock
Krilleman Krilleman skrev:
Vilket verktyg använde du för att dra kopplingen i aktuellt fall?
Jag upplever att blocknyckel/skiftnyckel kan göra så, men om jag låter rörtången bita lite fula märken i tryckskruven så brukar det gå fint.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vilket verktyg använde du för att dra kopplingen i aktuellt fall?
Rörtång/skiftnyckel/polygrip... Alla utom PRK nyckeln :crysmile:

Nej, du missade ingen länk, ville bara vara tydlig så inte TS köper en 25 ventil + PRK förminskning (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.