Står det inte för 2-fas OCH nolla samt 3-fas OCH nolla, kan aldrig tänka mig att spisen går att köra på 230 eller 400V. Kopplar man in 400V och utan nolla kan det bli dyrt.
 
Se vad Bo skriver i #12, följ det eller kom in med lite bilder annars är det svårt att råda dig särskilt som du verkar säker på att du gjort allt rätt och inte vet hur du ska felsöka i ett sånt här fall.
 
Det är inte då att det ska kopplas in tre faser och skyddsjord? Dvs utan nolla?

Dessutom har du inte förklarat precis hur du gjort, du har berättat din uppfattning om vad du gjort. .. Har du anslutit tre faser nolla och jord? Hur ska det vara kopplat enligt schemat på spisen?
Har du använt tre faser och inte bara tre säkringar?
Att elcentralen är installerad av en elektriker innebär inte att man kan koppla hur som helst :)

Som nån sa - för att vi ska slippa gissa fota centralen, där du skarvat och anslutningen i hällen samt lappen som visar hur det kan kopplas.
 
sunqan skrev:
Det är inte då att det ska kopplas in tre faser och skyddsjord? Dvs utan nolla?

Dessutom har du inte förklarat precis hur du gjort, du har berättat din uppfattning om vad du gjort. .. Har du anslutit tre faser nolla och jord? Hur ska det vara kopplat enligt schemat på spisen?
Har du använt tre faser och inte bara tre säkringar?
Att elcentralen är installerad av en elektriker innebär inte att man kan koppla hur som helst :)

Som nån sa - för att vi ska slippa gissa fota centralen, där du skarvat och anslutningen i hällen samt lappen som visar hur det kan kopplas.
Kopplingsschema
IMG_20140629_211352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur jag har kopplat. L1=Svart, L2=Brun L3=Svartvit
IMG_20140629_211752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingsdosa, svart/svart, brun/brun, svartvit/vit, blå/blå, gulgrön/gulgrön
IMG_20140629_212022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nolla och jord till nr 17 på respektive schema
IMG_20140629_212145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre faserna kopplade till nr 5.6.7 från vänster i nedre raden
IMG_20140629_212201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentralen i sin helhet
IMG_20140629_212219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där lösa nollskenan ser lurig ut... ;)
 
Går den grova blåa tråden från nollplinten nere i högra hörnet, till N på den nedre jordfelsbrytaren?

Isåfall ska nollan från hällen anslutas till den plinten istället för den övre nollskenan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
sunqan skrev:
Det är inte då att det ska kopplas in tre faser och skyddsjord? Dvs utan nolla?
Tror inte det när den går att köras på enfas!
Elementspänningen blir inte 400 V bara för att man kopplar om spisen från enfas till flerfas!
 
På bild 1 ser det ut att vara en bygling kvar i sockerbiten ?
Kan ha fel då fotot är suddigt på min skärm..:confused:
 
Redigerat:
Som VikHe säger i inlägg 21, nollan ligger på fel ställe, enligt bilden ska den flyttas till den lösa plinten längst ner till höger i centralen.
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
VikHe skrev:
Går den grova blåa tråden från nollplinten nere i högra hörnet, till N på den nedre jordfelsbrytaren?

Isåfall ska nollan från hällen anslutas till den plinten istället för den övre nollskenan.
Fan nu får jag nog springa ner i källaren och kontrollera...

Micro skrev:
På bild 1 ser det ut att vara en bygling kvar i sockerbiten ?
Kan ha fel då fotot är suddigt på min skärm..:confused:
Nej inga byglingar finns kvar. Inte vad jag kan se iaf och jag har plockat bort två stycken.
 
Matas spisen från nedersta radens säkringar?
Matas nedersta radens säkringar utav JFBn på samma rad?
I så fall sitter nollan från spisen fel, det finns risk att nästan hela centralen (förutom det som matas från nedersta raden) får flytande nolla!

Allt som matas från nedersta raden måste helt och hållet gå genom den JFBn!
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Ja nu har du ju snabbt fått svar på vad som var fel men av dina bilder ser jag en annan sak som inte går ihop. Hällen är ansluten med femledarkabel EK (inte helt korrekt som anslutningssladd men ändå) där är en part helvit men i din skarv med flexslang från centralen till kabel är EK:n svart/vit. Alltså var finns den skarven/övergången som inte framgår av dina bilder eller tidigare text? Det har säkert inget med ditt problem att göra men visar att du inte sett helheten eller inte ville beskriva allt korrekt.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Tackar, flytt av nollan löste det hela. Den nedre JFB fick jag installerad när luftvattenpumpen sattes i drift i höstas och hade inte en tanke på det nu. Inte konstigt att det var samma strul då när jag först hade säkringar i nedre raden till pumpen men fick det att funka med de i övre raden...

GK100 skrev:
Ja nu har du ju snabbt fått svar på vad som var fel men av dina bilder ser jag en annan sak som inte går ihop. Hällen är ansluten med femledarkabel EK (inte helt korrekt som anslutningssladd men ändå) där är en part helvit men i din skarv med flexslang från centralen till kabel är EK:n svart/vit. Alltså var finns den skarven/övergången som inte framgår av dina bilder eller tidigare text? Det har säkert inget med ditt problem att göra men visar att du inte sett helheten eller inte ville beskriva allt korrekt.
Det finns ingen mer skarv, den är svart/vit i hällen också, bara att den svarta delen är bakåt. Tittar du noga så kan du se det. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Tackar, flytt av nollan löste det hela. Den nedre JFB fick jag installerad när luftvattenpumpen sattes i drift i höstas och hade inte en tanke på det nu. Inte konstigt att det var samma strul då när jag först hade säkringar i nedre raden till pumpen men fick det att funka med de i övre raden...


Det finns ingen mer skarv, den är svart/vit i hällen också, bara att den svarta delen är bakåt. Tittar du noga så kan du se det. :)
Ok!
 
Tack :)
Funkar alla plattor på hällen?

Om du kopplar upp n svart som l3 och inget på l2 och l1 på hällen, löser jfbn då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.