Har haft problem med min spishäll ett bra tag, säkringen har slagit av när det blivit för mycket på spisen. Inte så konstigt då jag kört 1-fas 16A.
Så idag tänkte jag koppla på 3-fas istället, 10A, så som det står på hällen och instruktionsboken. Så jag kopplar det som det ska och slår på, då går JFB när jag slår på tredje fasen. Felsöker och försöker hitta nånting som felar men hittar inget. Kopplar då istället 2-fas och byglar L2 och L3. Då slår JFB av när jag slår på andra fasen. Vad kan vara fel?
 
Verkar konstigt.. Men allt tyder på att det finns något jordfel i spishällen. Du måste finna vad som inte var anslutet innan. Fasta installationen rätt kopplad??
 
Jag antar att du dragit fram en ny trefasmatning, exakt hur har du gjort det?
 
Tobbe_3 skrev:
Verkar konstigt.. Men allt tyder på att det finns något jordfel i spishällen. Du måste finna vad som inte var anslutet innan. Fasta installationen rätt kopplad??
Enda skillnaden nu mot förut var att L1 var bryggad till L2 och L3. Bortsett från kablar och säkringar förstås.

hempularen skrev:
Jag antar att du dragit fram en ny trefasmatning, exakt hur har du gjort det?
Drog ur 3G2.5mm2, borrade upp hålet och stoppade i 5G1.5mm2. Den var dock för kort så jag fick skarva med ubåtar i dosa, och drog sen flexrör med FK till centralen och tre oanvända 10A-säkringar.
 
Ok, men har du kontrollerat att de säkringarna var kopplade över jordfelsbryaren?
Hur kopplade du nollan. Finns det mer än en nollskena?
 
Nollan på rätt skena i centralen....? :)
 
Och de tre säkringarna, har du kollat att de matas från olika matande faser i centralen? Annars brandrisk.
 
hempularen skrev:
Ok, men har du kontrollerat att de säkringarna var kopplade över jordfelsbryaren?
Hur kopplade du nollan. Finns det mer än en nollskena?
Alla säkringar är kopplade över jordfelsbrytare. Finns bara en nollskena.

hempularen skrev:
Och de tre säkringarna, har du kollat att de matas från olika matande faser i centralen? Annars brandrisk.
Nej det har jag inte kollat, hur gör jag det? :) Skiljer väl inget att koppla 3 1-poliga säkringar jämfört med en 3-polig?

Även luftvattenpumpen är kopplad på 3-fas och det funkade bra. Dock så jäklades den på en liknande sätt när jag försökte koppla in den på 10A och 1.5mm2, inga problem efter byte till 16A och 2.5mm2.
 
Redigerat:
Bilder och en exakt beskrivning av inkopplingen kommer säkerligen att lösa problemet.
Med slå på menar du vadå - säkringen eller spisen?
Av din beskrivning låter det som att hällen plötsligt gått sönder på tredje polen vilket är osannolikt. Men det kan du ju bekräfta genom att kasta om fasordningen på terminalen i hällen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Bilder och en exakt beskrivning av inkopplingen kommer säkerligen att lösa problemet.
Med slå på menar du vadå - säkringen eller spisen?
Av din beskrivning låter det som att hällen plötsligt gått sönder på tredje polen vilket är osannolikt. Men det kan du ju bekräfta genom att kasta om fasordningen på terminalen i hällen.
Vad är oklart med det jag har sagt som gör att en bild skulle lösa det?
Eftersom jag använder 1-poliga säkringar så slår jag på dem en efter en, när jag slår på tredje så löser JFB.
Hällen funkade på 230v tidigare under dagen och då är L1 bryggad till L2 och L3, så inte så troligt att den skulle gått sönder precis nu.
 
Om allt är rätt kopplat så är det tyvärr bara hällen som återstår till felkälla...

Men det är ju inte särskillt troligt, nej :p
 
Vill du inte förklara hur du har kopplat så är det svårt att hjälpa till. Jag tror inte heller på att hällen plötsligt börjat läcka ström, utan det är mer rimligt att misstänka ett fel i den nyinstallerade kabeln som lyste med sin frånvaro i ditt första inlägg. Av det du skriver finner jag dock ingen logisk förklaring till vad som hänt, därför vore mer detaljer önskvärda, eller ja, det är väl du som önskar det, egentligen...

För att gå vidare förordar jag ändå att först kontrollera hällen genom att kasta om faserna, och kanske låta bli att koppla in hällen alls, eller enbart en pol i taget. Detta för att avgöra om felet ligger i kabeln/installationen eller hällen. Det kan ju ha hänt något i hällen om du har lyft av den och kopplat om etc.

Men vi ska heller inte utesluta något skumt med de tre lediga dvärgarna i centralen som du använde. Sitter de bredvid varandra så ska det vara tre olika faser, men detta ska man alltid kontrollera. Det kanske är matade utanför JFBn ändå. Det finns inga gränser för vad folk här på forumet kan hitta i ett vältaget foto med hög upplösning ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
För det första så är elcentralen installerad av elektriker, jag har endast kopplat in ett fåtal kablar i lediga säkringar.

Jag har ju förklarat precis hur jag har kopplat i tidigare inlägg?

Jag har inte lyft ur hällen alls utan kopplat underifrån genom den lucka som finns.

Hällen har inte slagits på sen jag kopplade om, så långt kommer jag inte. JFB löser ut när jag slår på den sista säkringen/fasen.
 
Du är säker att det inte är en häll avsedd att kopplas 2 faser+nolla då?
 
Det står både i instruktionsbok och på hällen hur man kopplar för för 230v 1-fas, 400v 2-fas och 400v 3-fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.