C
A Avemo skrev:
En sådan laddare har jag. Den fungerar både med och utan balanserare. Och det är mycket riktigt hur många seriekopplade som är det viktiga. Det är det som avgör spänningen.

Eftersom vi gissar att den ursprungliga laddaren har en temperatursensor i batteriet kan det vara klokt att ställa ner laddströmmen lite när du laddar utan denna.
Coolt, men jag behöver övervaka batteriladdningen och avsluta laddningen manuellt eller känner den av?
 
Du väljer hur många celler, vilken kemi och vilken maximal laddström du vill ha. Sedan känner den av själv när det är fulladdat.

När det gäller litiumbatterier för RC-modeller som jag tror att den laddaren är inriktad på brukar det generellt rekommenderas att inte ladda utan övervakning. Alltså att inte lämna rummet någon längre tid när laddningen är på.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Nu tror jag det är klart här att det är 18650 3,7volts celler i ditt batteri, men jag vill påpeka och förtydliga att 18650 betyder att cellen är 18x65mm stor och det finns både 3,2volts och 2,4volts celler. Säkert mer också. 18650 betyder inte att det är en litiumjon på 3,7volt.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
C
Öppnade upp batteriet och det är 10st batterier. Antar att de är kopplade parvis så jag mätte med multimetern. Alla paren visar exakt 3.55V.
Hade inte förväntat mig så exakta värden och det borde betyda att batteriet mår bra.

Blått visar hur jag tror de är sammankopplade och rött visar var jag mätte med multimetern.
 
  • Öppnat batteripack med 10st celler markerade med blått och rött för sammankoppling och multimetertest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet batteripack med 10 celler, multimeterns prober och antagen sammankoppling markerad i blått och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
C Chippe skrev:
jag fick 17.10V mellan plus och 3:e kontakt. 17.97V har batteriet just nu mellan plus och minus.
altså finns det kontakt mellan minus och 3:e kontakten. Denna kontakt består troligen av ett temperaturberoende motstånd. Mät mellan kontakt 3 och minus, ska vara 0 Volt. Mät sedan samma med resistansskalan så ser du om det finns en resistans. Mycket vanligt värde är runt 10 KOhm vid 20 grader.
 
C
@Dilato
Ja, det är över 17V mellan minus och 3:e kontakten men inte mellan 3:e kontakten och plus. Jag skrev fel tidigare. De två guldkontakter som sitter mycket nära varandra verkar vara plus (en kort en längre)
 
Jag skulle säga att det inte är lämpligt att ladda det där batteriet utan en laddare som kan balansera mellan cellerna (gul kontakt). Risk att batteriet förstörs och/eller börjar brinna.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag skulle säga att det inte är lämpligt att ladda det där batteriet utan en laddare som kan balansera mellan cellerna (gul kontakt). Risk att batteriet förstörs och/eller börjar brinna.
Då ska jag inte ladda det mer men liknande batterier som inte har balansering då?
Lidls Parkside kom med självbalanserade batterier och det görs i själva batterier men tar lång tid efter att man laddat upp batteriet enligt youtuber som testat.
Nu har jag bara laddat upp det lite via annat batteri men med tanke på exakt 3.55 volt på alla celler efter laddning verkar det ok och jag kan nu lägga pengar på en makitaladdare.
 
Jag kan inte se på bilderna om det finns kontaktstift i de gula springorna. Om det saknas så är batteriet gjort för att laddas utan extern balansering. Man kan ladda med högre ström om man har balansering än annars. Så även om batteriet är tänkt att laddas med en extern balanserare så kan du fortfarande ladda utan om du ställer ner strömmen.

Med detta sagt. Att skaffa en laddare avsedd för de aktuella batterierna är ju ett säkert kort.
 
C
@Avemo
det sitter 7 kontaktstift. Dessa ansluts inte till verktyget utan bara laddaren. Jag kollade förresten upp den där balanseringsladdaren och de flesta är kopior. Vissa bättre än andra antar jag då många verkar överladda enligt Youtube-test. Hobbex har en för 300:- med inbyggd nätadapter och tänkte att den kan vara bra att ha ändå. Garanterat kopia då den vita texten B6AC skall vara i guld https://www.hobbex.se/841380.html

Varning vid 12:28 ..cut off är inte helt tillförlitlig.
 
Redigerat:
Ingen av dessa "Imax B6" är egentligen något bra, de är lite dåligt byggda (elektriskt) och balanserar inte riktigt lika bra som de som man försökt kopiera. Priset på amazon länkat lite längre upp är helt åt skogen. Visst funkar de om man inte vill lägga ut så mycket pengar, men designen är ändå rätt gammal nu. Vill du ha något bättre, som inte är svindyrt, kolla efter en begagnad Icharger eller ny ISDT, de kommer hålla bättre i längden.

Ska man ladda manuellt på det viset så skulle i vart fall jag rekommendera att använda balanseringsläge. Går ju att bygga ihop en egen kabel för det som passar direkt i ens laddare.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
C
Nja, den modellen styrs via app. En app som sen kommer sakna stöd?
Bättre att satsa på en modell högre.

Makitaladdare kostar ganska mycket men om man kan köpa en bättre laddare som funkar till allt så är det bättre. Bara det att man får tillverka kablar och luska ut vilka som är balanseringskontakter antar jag.
 
C Chippe skrev:
@udihow som denna?
[länk]

Verkar riktigt cool.. kollar in den på YT just nu.

Nu hänger jag inte med, bygga kabel för balansering som passar till laddare?
Kan man inte balansera makitabatteriet direkt med denna ISDT?
7 kontakter har batteriet men 5 av dem är kanske för balansering?
Mer en sån här https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=41826, om du vill ladda som 5 celler. Vill du koppla in alla 10 blir det mer omständligt.

Du får ta reda på vart stiften går, kanske du kan använda dessa eller så drar du kabel direkt till cellerna. Slakta en kabel med JST-XH-kontakt, det är standard för balansering på den typen av laddare.
https://www.autopartner.se/elektron...ablar/balanseringskontakt-hane-hona-5s-jst-xh

Det ser ut som att det kan vara en del komponenter mellan stiften och cellerna, det kan krångla till det om du vill koppla via stiften och dessa i sin tur inte går direkt till cellerna.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.