C
Jag har en Parkside batteriladdare som ger ut 21.5V och 2.5A.
Den har 3 kontakter, plus, minus och en till.
Kopplar jag in laddaren i vägguttaget kan jag inte läsa av plus och minus med multimeter och jag antar att den 3:e kontakten behöver anslutas.
Är det möjligt att få ut 21.5V från plus och minus om jag tillfälligt kopplar om kontakterna?
Kanske den tredje kontakten behöver kommunicera med batteriets kretskort för att ge ut ström?

Syftet är att testa ladda ett annat uppladdningsbart litiumbatteri som inte har någon laddare.
 
En gissning: tredje kontakten är kopplad till en temperatursensor i batteriet.
Ofta är det en temperaturberoende resistor.
Mät resistans på ditt Parkside batteri mellan minus och tredje kontakten.
Modellbeteckning på laddaren kanske kan vara till hjälp...
 
Du får mäta/undersöka 3:e stiftet på batteriet som laddaren passar till.
Hur många anslutningar är det på ”batteriet utan laddare ”?
Är det rätt laddspänning?
 
C
Oj, kom på att jag hade kunnat fortsätta med dessa frågor i annan verktygstråd men vi tar det rent generellt när det gäller dessa batteriladdare. Få laddare har bara plus och minus som kontakter men då hade det varit ladda att mata ut ström.

@Dilato
PLG 20 A1 är laddaren.
Ok, tack mäta resistans. Vad vill jag eventuellt se?


@blackarrow
Jag är dålig på el. Är rädd för kortslutning eller göra annat fel. Hur ska jag mäta 3:e stiftet på Parksidebatteriet som har laddare?

Det är ett 18V batteri med 18650 celler som jag vill ladda. Parkside är ett 20V batteri (18650 celler) och laddaren matar med 21.5V och 2.5A vilket borde vara helt ok.
 
Redigerat:
Mät volt mellan 3:e stiftet och mot - respektive mot +
Får du en spänning ska du inte mäta om över de stiften…
Får du 0V kan du ”gå vidare” och mäta Ohm.

Jag är inte expert på batterier men 18V resp 20V kan bero på om man vill ange nominell spänning eller Max laddspänning. Eller så kan det bero på vilken teknologi som används i batteriet.

Laddare måste känna temperaturen hos batteriet för att avbryta laddningen om det blir (för)varm. (I värsta fall brandrisk).
Spänningen måste också begränsas för att undvika att batteriet förstörs av för hög spänning.
 
C
@blackarrow jag fick 17.10V mellan plus och 3:e kontakt. 17.97V har batteriet just nu mellan plus och minus.

Jag tror laddare och batteri måste kommunicera för att laddaren ska ge ström. Jag skulle kunna ladda ett parksidebatteri i parksideladdaren och samtidigt dra kabel från plus och minus till 18V-batteriets plus och minus?
 
Om jag minns rätt är det ganska snarlik metodik för att ladda lithium jon-batterier som blybatterier men med en viktig skillnad. Ett blybatteri som är fulladdat slutar att ta emot laddning alldeles av sig själv. Ett lithium jon-batteri måste ha en extern elektronik som detekterar att batteriet är fullt och bryter laddningen. Annars är det stor risk att batterierna förstörs på ett spektakulärt sätt. Därför borde det vara viktigt att du aldrig parallellkopplar två batterier vid laddning.

Kanske kan du lura laddaren att den har en temperatursensor ansluten genom att ansluta ett motstånd. Skall du experimentera med detta så se till att batterierna ligger på ett sådant sätt att det inte sprider sig om de börjar brinna eller exploderar.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
Bra att du upplyser. Jag lade faktiskt batteriet i en kastrull :-D
Då struntar jag i att ladda parallellkopplat (y) Hade annars tänkt mäta med multimeter och se till att batteriet inte går över 18V men vet inte om det hade räckt. Parallellkopplade batterierna utan laddare. Det låga batteriet gick från 12.5V till lite mer än 17V på 30-40 sek. Är det friskt?
 
Jag antar att det är 5 celler? Då lär det bli en bra bit över 18v om du vill ha det fulladdat.
 
C
udihow udihow skrev:
Jag antar att det är 5 celler? Då lär det bli en bra bit över 18v om du vill ha det fulladdat.
Det är 10 celler, 3Ah batteri. Laddade inte mer än väldigt kort via annat batteri. Jag vet ju inte mycket om el och batterier men tycker volten borde ha stigit sakta över tid och inte så fort.
Vet bara att trasiga bilbatterier kan laddas upp väldigt fort eller indikera "fulladdat" men det kanske inte är samma sak här.
 
C Chippe skrev:
Det är 10 celler, 3Ah batteri. Laddade inte mer än väldigt kort via annat batteri. Jag vet ju inte mycket om el och batterier men tycker volten borde ha stigit sakta över tid och inte så fort.
Vet bara att trasiga bilbatterier kan laddas upp väldigt fort eller indikera "fulladdat" men det kanske inte är samma sak här.
Då kan det nog vara 2st serier om 5 som är kopplade parallellt? Det blir ändå 21v när det är fullt.
 
C
@udihow
Ja, det är så makitabatteriet är uppbyggt enligt folk om öppnat på Youtube ser jag. Ok då ska jag ladda till 21V antar jag men det står 18V på batteriet.

Hur räknar du ut volt?
Googlade om man lägger bara ihop batteriernas angivna volt men får inte ihop det om 5 celler är 18V och 10 celler är 21V.
 
Redigerat:
Spänningen varierar normalt under både laddning och urladdning. Vad som skrivs som batteriets nominella spänning varierar en del och är inte så mycket att hänga upp sig på. Om du vill fördjupa dig i hur batterier laddas finns en del skrivet här:
https://batteryuniversity.com/
Vill du bara ladda ditt batteri så använder du en laddare avsedd för 5 litium jon-celler och låter den välja slutspänning.
 
C
Redigerat:
C Chippe skrev:
[länk]
En sådan laddare har jag. Den fungerar både med och utan balanserare. Och det är mycket riktigt hur många seriekopplade som är det viktiga. Det är det som avgör spänningen.

Eftersom vi gissar att den ursprungliga laddaren har en temperatursensor i batteriet kan det vara klokt att ställa ner laddströmmen lite när du laddar utan denna.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.