Ja Wago 221 skulle det va. Glömmer jämnt att Wago backat i sin modellnummerserie här...
 
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Wago är godkänd för lasten men jag har alltid undvikit Wago för 2,5mm2 och uppåt. Inte pga. Arean utan pga. att det oftast innebär högre ström. Wago brinner ibland, varför? Av olika skäl men jag tror tex. Att risken är mindre i tex. En ubåt.
Här testar dom upp till 120A :surprised: :thinking:
 
  • Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
Tycker det blir sämre kontaktytan i Ubåt pga att man ska stoppa in 3 stycket 2.5mm2 och skruva fast den.

På mina gamla WAGO från ca 10 år tillbaka står det 20A/300V och det står samma på nya som säljs på nätet.

På 222 däremot står det 400/32A. Jag skall nog köra på 222:surprised:r just pga att det kan bli mycket ström. På andra kopplingar med mindre ström 221 vore bra.

Kollar man på brandtester av 222/221 och hur mycket ström de kört innan de börjar smälta så blir man lugn :)

Sen en annan sak. Induktionshällen använder inte 2 eller 3 faser och 400V . De bara går till olika kokzoner och använder fas/noll därmed 220-230V.
 
Nej, i dosan där kopplingarna ligger så är det 400V mellan fasledningarna, därmed skall isoleringsmaterialet vara specat för minst den spänningen. Så det är ju lite intressant om wago inte är specat för mer än 250 - 300V,
 
Wago 221 är det märkt 30A 300V, dom är godkända för mångtrådiga/fåtrådiga/entrådiga ledare.
Wago 222 är märkta 32 A 400V, och är godkända för samma typ av trådar som 221
 
tommib
Wago 221 är märkta 450 V / 32 A på ena sidan och 20 A 300 V på andra. Tittar man på databladet för dem hos Wago så säger den 450 V / 32 A enl IEC/EN 60664-1 (som väl är den som gäller här). Jag tror, med betoning på tror, att klassningen 300 V gäller enl en annan standard (JET, aktuell i Japan). Varför den klassningen är lägre vet jag inte.

Jag fortsätter nog med Wago 221 även i trefasdosorna.

Wagos hemsida ser man bild på båda sidorna.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag vänt på min 221 och kan inte annat än helt och hållet hålla med tommib. Lite lurigt med olika uppgifter på olika sidor, även arean på ledarna är lite lurig på ena sidan anges diametern 1,6/2 och på den andra sidan arean
 
Det kan ju vara så att de olika provningsstandarderna är skrivna så att den faktiskt bara duger för 300V enligt de förutsättningarna, eller att det enligt den standarden räcker med 300V.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Nej, i dosan där kopplingarna ligger så är det 400V mellan fasledningarna, därmed skall isoleringsmaterialet vara specat för minst den spänningen. Så det är ju lite intressant om wago inte är specat för mer än 250 - 300V,
Nu är det väl så att det dessutom blir två stycken wago som total isoleringsbarriär, dvs 500-600V då.
 
Hej

Det blev 222 till slut. De har är mycket hårdare klämmor är 221:surprised:r

:)

Elektrisk dosa med WAGO 222 klämmor och flerfärgade kablar anslutna, installerade på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.