Hej!
Jag undrar hur man kopplar in ett nedis Wi-Fi strömbrytare när jag har två svarta kablar och en brun som sitter på den gamla?

Nedis har L och L1 och N


En gammal strömbrytare med en brun kabel ansluten, två svarta kablar i bakgrunden, nära en Nedis Wi-Fi strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gamla strömbrytarens koppling
Nedis Wi-Fi strömbrytare med märkningarna L, L1 och N, samt installationsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya strömbrytaren Nedis
 
De två svarta borde vara faser L och den bruna tändtråd.
Du får ansluta de två svarta på L och den bruna på L1 gissar jag. Tänk på att anslutningen av de två svarta måste bli korrekt. Alla kardeler måste med och du ska kunna dra hårt i kabeln efter att du anslutit den utan att den lossnar eller rör sig.
 
Det saknas en nolla, den nya brytaren kräver det. Har du tur finns den i dosan, om inte måste du dra fram en ny nolla.
 
Så här ser det ut i dosan! Det går upp en blå sladd som jag gissar är nollan?
Öppen eldosa med en blå sladd och andra kablar bakom en demonterad strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att finnas en nolla som smiter förbi där ja.
Lite taffligt gjort av den som sågat in uttaget under utan dosa....
 
Jag har även ett vägguttag under och det är där nollan kommer från! Går den hela vägen till lampan? Ska jag klippa av den blåa kabeln och koppla in den i en wago och via den till strömbrytaren?
Ett öppet elektriskt vägguttag med synlig kabeldragning och en ej monterad strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ta loss vägguttaget och ta nollan från vägguttaget och klipp den lämplig längd sen stoppar du den i en wago sen klipper du till 2 st nya blå kablar som du kopplar en till din brytare och en till vägguttaget
 
Tack för hjälpen! Ska åka och köpa en
Wago på jula och en blå strömkabel!

Detta borde funka?
Ett paket med Wago kopplingsklämmor 221-413 synligt på Jula webbplats, för elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en kabel


Blå enkelkärnad FK-kabel på skärmdump från webbutik, specificerad som H07V-R 1,5 mm² 20 m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver också lite brun kabel


Lan va en idé att köpa 3 färger blå brun och skyddsjord
 
Tack knight!
Köpte mig en kabel med blå,brun,grön och ska testa att koppla allt nu!
 
Har du kollat på länken i inlägg#6.?
Det gäller även för NEDIS Wi-Fi relä.
 
Jo tack Leif för inlägget!

Nu har jag skarvat nollan den blåa från strömuttaget till strömbrytaren och även skarvat dom två ledarna svarta och en svart till strömbrytaren och den bruna kabeln till L1 och nu lyser strömbrytaren men kan inte släcka och tända? Eluttag och strömbrytare under installation med blå och svarta kablar skarvade, strömbrytaren lyser blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knight! Jag såg att du skrev att jag även behöver lite brun kabel? Vad tänkte du att jag skulle göra med den?

så här ser kopplingsschemat ut på nedis
Hand håller upp en installationsmanual för Nedis smart belysningskontroll med elektriskt kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Elvvsbygg
  • Laddar…
Nyfiken. Finns det något inkopplingsschema med i förpackningen? Finns det någon teknisk info som säger exempelvis hur stor ledararea anslutningsplintarna är gjorda för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.