Fairlane Fairlane skrev:
Kablarna ska bytas till rätt sort för att det ska bli korrekt. Eftersom felet finns så kan man ju fundera på vilka mer fel som finns där och det bör man se över.

Du talar om Ikeas köksmontörer, men hur vet vi att det varit en firma rekommenderad av Ikea involverad överhuvudtaget? Från din andra tråd så ser jag att köket är ett 8-10 år gammal IKEA-kök i en bostadsrätt som du nyligen flyttat till. Vet du vilket företag som installerat eller om det kanske var tidigare ägare som monterade själv?

Visst finns det företag som monterar IKEA-kök, både sådana som IKEA rekommenderar och andra, men många installerar sitt kök själva också (det har jag gjort i en tidigare lägenhet). I mitt fall tog jag in en elektriker själv. Om ingen vet vem som fixat elen så kanske det är taskigt att skylla på IKEA?!

Så RK är fel sort alltså? :thinking:
 
Fairlane
G GoGetLost skrev:
Så RK är fel sort alltså? :thinking:
Är det ok? RK från säkringsskåp till uttag i vägg?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det ok? RK från säkringsskåp till uttag i vägg?
Fairlane Fairlane skrev:
Är det ok? RK från säkringsskåp till uttag i vägg?
Frågar du mig? Det är ju du som påstår att det är fel och de måste bytas :thinking:
 
G GoGetLost skrev:
Frågar du mig? Det är ju du som påstår att det är fel och de måste bytas :thinking:
Det är ju inget fel i sig att används RK, men det är ovanligt att man som fackman använder sig av RK för att dra ut en matning till häll/ugn, vilket även får mig att ifrågasätta installationen. luktar hempul....
 
H happy_sloth skrev:
Det är ju inget fel i sig att används RK, men det är ovanligt att man som fackman använder sig av RK för att dra ut en matning till häll/ugn, vilket även får mig att ifrågasätta installationen. luktar hempul....
... och bara kofoten vet vad som är draget i väggen. Kanske har en 3g2,5 RKK dragits löst?
 
H happy_sloth skrev:
Det är ju inget fel i sig att används RK, men det är ovanligt att man som fackman använder sig av RK för att dra ut en matning till häll/ugn, vilket även får mig att ifrågasätta installationen. luktar hempul....
Eller nu när jag tänker ett extra varv så är nog hällen/ugn avsäkrad 20A eftersom det är 1fas och Elektrikern har säkert dragit RQ 4mm2 vilket isåfall inte är konstigt alls.
 
H happy_sloth skrev:
Eller nu när jag tänker ett extra varv så är nog hällen/ugn avsäkrad 20A eftersom det är 1fas och Elektrikern har säkert dragit RQ 4mm2 vilket isåfall inte är konstigt alls.
H happy_sloth skrev:
Det är ju inget fel i sig att används RK, men det är ovanligt att man som fackman använder sig av RK för att dra ut en matning till häll/ugn, vilket även får mig att ifrågasätta installationen. luktar hempul....
Precis, när jag byter en spismatning i en 1-fas lägenhet så är det RK/RQ 4mm2 som gäller. Finns det ens längre FK 4mm2? Hade nog valt RK i alla lägen ändå oavsett.

Vet inte riktigt om det är så ovanligt :thinking:
 
  • Gilla
John Seger och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G GoGetLost skrev:
Frågar du mig? Det är ju du som påstår att det är fel och de måste bytas :thinking:
Jag citerade dig, således frågade jag dig, det var väl uppenbart?

Om kabeln är korrekt, så är den korrekt. Jag är inte elektriker, har bara läst att man inte brukar använda till detta, men som sagt jag har missuppfattat.

Det var väl inte så svårt för dig att skriva "Nej, det behövs inte bytas, det är helt ok att använda RK till detta", istället för att var dryg?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag citerade dig, således frågade jag dig, det var väl uppenbart?

Om kabeln är korrekt, så är den korrekt. Jag är inte elektriker, har bara läst att man inte brukar använda till detta, men som sagt jag har missuppfattat.

Det var väl inte så svårt för dig att skriva "Nej, det behövs inte bytas, det är helt ok att använda RK till detta", istället för att var dryg?

En fråga till min fråga alltså (y)

Fast ändå skrev du att det är fel och ska bytas för att det ska bli korrekt, varför säger du saker som du uppenbarligen inte har koll på då?

Det är väl inte så svårt för dig att låta bli att skriva om saker du inte vet något om? (y) Är jag dryg? Vad bra, låt mig va det då :cool:;)
 
G GoGetLost skrev:
Precis, när jag byter en spismatning i en 1-fas lägenhet så är det RK/RQ 4mm2 som gäller. Finns det ens längre FK 4mm2? Hade nog valt RK i alla lägen ändå oavsett.

Vet inte riktigt om det är så ovanligt :thinking:
Jo så kan det ju vara. FK 4 har väl aldrig funnits?
När jag var elmoj så var det MK som gällde vid 4-kvadrat i rör.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jo så kan det ju vara. FK 4 har väl aldrig funnits?
När jag var elmoj så var det MK som gällde vid 4-kvadrat i rör.
Hmm, Jo det har jag nog stött på lite. Fk 6mm2 i centraler ibland också
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hoppas allt håller ugn och häll funkar bra atm äggen är stekta ugnen är varm. tack för dem som tipsade tillräckligt tex med bleck i park och att inte är nödvändig. använda den medföljande kabeln med 5 ledare.. tack för visad intresse andra o.

Det är ju en gråzon? vad man får göra själv jag rankade de som att eftersom det finns ett el uttag färdig i väggen för spis och ugn. att då kan jag själv plugga in den . sen står man där med medföljande kapel och dosa i hällen som vill ha renbågens alla färger in 5 st. och man har en färdig annan kabel med korrekt stickpropp som har 3 ledare och passar som hansken i väggen. ringde även siemens service partner på service nummer de kunde inte berätta eller kanske visste inte ? hur göra fast jag sa det finns färdig uttag för häll och spis, och att jag har rätt kabel med rätt stickpropp i handen hehe hur trycker man in den korrekt i dosan det kunde en kunnig cervice personal avslöja???
 
Redigerat:
Fairlane
G GoGetLost skrev:
En fråga till min fråga alltså (y)
Eftersom det blev oklart för dig med en fråga så försöker jag vara tydlig nu så kanske du förstår, kanske...
JA, frågan var till dig eftersom det var dig jag citerade.
Det är så det fungerar med citat.

G GoGetLost skrev:
Fast ändå skrev du att det är fel och ska bytas för att det ska bli korrekt, varför säger du saker som du uppenbarligen inte har koll på då?
Jag skrev så för att jag trodde det var så. Det var uppenbarligen fel, så jag har lärt mig något nytt idag, tack för det.
Jag kommer dock fortsätta att svara på frågor när jag tror mig ha svaret. Ibland blir det fel och då accepterar jag det och lär mig så att jag kan svara bättre nästa gång. Är jag tveksam försöker jag förmedla det. Här var jag inte tveksam förrän du rättade mig, lite drygt och då försökte jag lära mig, genom att ställa en fråga.
Ett forum där ingen får svara om de inte är 110% säkra på svaret blir ett dött forum.
För att vara tydlig, jag citerade dig här också, så svaret är till dig

G GoGetLost skrev:
Det är väl inte så svårt för dig att låta bli att skriva om saker du inte vet något om?
Svaret är åter till dig, eftersom jag citerar dig. Du är ute och cyklar om du tror att man inte vet något om en sak för att man har fel om en sak. Jag har en del koll, men erkänner villigt att jag inte kan allt.
G GoGetLost skrev:
(y) Är jag dryg? Vad bra, låt mig va det då :cool:;)
Se där, du fick också lära dig något idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.