Jag beskriver hur det är gjort hos mig, det finns säkert andra lösningar.

Om du trycker på den röda knappen så bör det komma ut hetvatten nånstans, hos mig dumpas det ner i en golvbrunn, samtidigt fylls det på kallvatten, alltså är detta på tappvattnet. Om det inte kommer vatten så har den fastnat. Givaren kan nog vara trasig, du kan kanske prova att sätta den i kokande vatten, men det enklaste är väl att börja med knappen först. Det är ganska vanligt att ventilen fastnat har jag förstått det som. Min ventil har suttit fast i flera år. Har tänkt att fixa den, men jag har pelletsbrännare som stänger av sig vid ca 90 grader så det känns rätt säkert ändå.

Sen finns det en säkerhetsventil som öppnar om trycket är för stort i radiatordelen med acktankar, den dumpar vatten från dessa om trycket blir för stort. Hos mig öppnar den vid 1,5 bar. Hos mig dumpar den vattnet i samma golvbrunn som den ovan.
 
okej..provade att försöka trycka in den röda knappen men jag orkade inte så den har nog satt sig.
Nej orolig är inte jag iheller pannan stannar 92 grader och annars ska övertrycksventilen öppna ju, så att det skulle explodera låter inte troligt väll?
 
Nej! Exploderar gör det inte i första taget,när man har en säkerhetsventil.Ingen fara att koka heller knäpper o puttrar lite om rören bara..:)
 
Ingen som har några fler goda råd om hur man ska koppla?
 
Shutens returledning ska inte gå ut i laddkretsen utan gå på radiatorkretsens returrör

Vad är det för exp.kärl som har anslutningen i toppen?
Helt rätt att ladda i sidan.

Har du uttag för bishunt? Hade nog skippat det. Din era 10 klarar inte det
 
Redigerat:
Varför skulle inte ERA 10 klara en BIV shunt??
 
gadeberg skrev:
Shutens returledning ska inte gå ut i laddkretsen utan gå på radiatorkretsens returrör

Vad är det för exp.kärl som har anslutningen i toppen?
Helt rätt att ladda i sidan.

Har du uttag för bishunt? Hade nog skippat det. Din era 10 klarar inte det


Är det rätt med shunten och radiatorreturen som på bilden jag bifogar?

Brukar inte exp, kärlen ha uttaget på toppen? Var skulle dom annars ha det?

Okej..Hade för mig att jag såg nog som skrev att dom hade bivalent shunt och en cbj. men jag kan ha sett fel.
 
  • pannkoppling2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
- Du bör ha ett rör från elementretur till nedre rör mellan panna och tank.

- Sätt säkerhetsventilen ovanför eller på pannan

Både ERA o CBJ är väl lämpade för BIV shuntar, däremot är det tveksamt om du märker nån skillnad med den lilla tankvolymen. Satsa dom pengarna på att isolera rören grundligt så märker du skillnaden.
 
Okej..stämmer denna bilden jag bifogade denna gången då?
Säkerhetsventilen har jag satt uppe på ack.tanken på bilden.

Okej..då är det kanske inte värt att köpa en Bi-shunt, men isolera rören vet jag inte, vill ju ha det varmt där på vintern :)
 
  • pannkoppling3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel av mig med Eran, ursäkta.
Ja nu ser bilden bättra ut. Ett tryck kärl brukar ha anslutningen i botten och luftpåfyllning i toppen. Sen kan du sätta en strypningsventil på returröret från elementen och ett mellan shunten rören mellan panna-tank.
Sen har matss helt rätt i att isolera rören. DEt gör hur mycket som helst på både skitning och hur länge värmen varar i tankarna. Lite värme kommer det släppa ut ändå annars passar du på att sätta upp ett litet element när du ändå är igång
 
Jag såg att Pannan har 115L vatten i sig hur mycket av dom får jag värme av när eldning upphör? 90 grader 115L vatten varje gång man eldar blir en del ändå eller laddomaten gör så att man utnyttjar dom med?
 
Mätte lite precis och såg att pannans uttag var högre än högsta anslutning på ack.tank. Då måste jag ladda genom toppen istället eller?
Hur kopplar man då för att bli av med luften ?
 
Vad är det för tankar som är så låga? Kanske du kan gjuta ett fundament o ställa dom på.Öppen exp till vedeldning kanske kan va nåt? Då får man en automatisk avlufning som funkar.
 
Jo man skulle ju kunna gjuta något, räcker med 1dm,
Behöver man armera och sånt?
Jag har tryckkärl nu och det fungerar säkert bra om man göra så luften inte stör laddningen, och kan samlas någonstans. Laddningsröret från pannan till tank ska ju luta till tanken men "kallvattensröret" som går in nere i pannan spelar det någon roll vilket håll det lutar på?

Tacksam för all er hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.