Har kopplat fas fläkt längst till höger och inkommande längst till vänster samt neutral bredvid varandra på plinten märkt N men ingen förändring i varvtal
 
Vet inte om det gör någon skillnad men har du mätt så du har fasen där och inte bara gått på kabel färg?
 
Det skall inte vara krångligare än så. möjligen kan det finnas en lägsta last som dimmern fungerar med. Annars är den trasig.
 
Även testat att koppla ihop N utanför plinten men ingen förändring, är det fel på regulatorn?
 
Funkar dessa med ec motor?
 
Är det ac eller ec motor i fläkten?
 
Gjorde nått liknande på en liten PAX, blev bara on off off plus trasig regulator, fick ny av butiken blev samma visa. Tror fläkten sabbar regulator. Har samma regulator på större utan problem.
 
Fläkten och regulator köpta på Bygghemma

Kanalfläkt Pax Viaduct är en diskret ventilationslösning som monteras i ventilationskanaler. Det är ett utmärkt fläktalternativ t.ex. när kanalmynningen är trångt placerad vid skärningspunkter vägg/vägg eller tak/vägg. Viaduct är utrustad med en kullagrad motor vilket medger såväl horisontellt som vertikalt läge. Den är godkänd för installation i våtutrymmen och kan med fördel styras av termostat och/eller varvtalsregulator
 
P pwisten skrev:
Fläkten och regulator köpta på Bygghemma

Kanalfläkt Pax Viaduct är en diskret ventilationslösning som monteras i ventilationskanaler. Det är ett utmärkt fläktalternativ t.ex. när kanalmynningen är trångt placerad vid skärningspunkter vägg/vägg eller tak/vägg. Viaduct är utrustad med en kullagrad motor vilket medger såväl horisontellt som vertikalt läge. Den är godkänd för installation i våtutrymmen och kan med fördel styras av termostat och/eller varvtalsregulator
Då borde de ju funka!
 
Det är inte så mycket att välja på. Är regulatorn rätt inkopplad men inte reglerar fläkten så är det antingen en kombination av regulator och fläkt som inte passar ihop eller så är regulatorn trasig.
 
Kanske är som Håbbe skriver men fläkten funkade inte och fick den utbytt, säljer Bygghemma sekundavaror?
 
Och det är bara 2 anslutningar på fläkten?
För Ec motorer ska tydligen styras via 0-10v
om det skulle vara det.
 
Ja bara två anslutningar i fläkt. Enligt beskrivning på Bygghemma är dessa kompatibla så gissar regulatorn är defekt.
 
Jag kör flexit badrumsfläkt på 7,5w med en sådan varvtalsregulator som du har. Blir olidligt om jag inte hade denna.
 
P pwisten skrev:
Kanske är som Håbbe skriver men fläkten funkade inte och fick den utbytt, säljer Bygghemma sekundavaror?
Vet att nätbutiken jag köpte ifrån hade nån varning om att den inte funkar på vissa fläktar men inte vilka. Nu ser jag inte just den modellen längre på regulator. Men såg precis ut som din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.