Classe har också sådana rörmuffar: http://www.clasohlson.com/se/Rörmuff/Pr362311000

Proffsen får rätta mig om jag vilseleder, tanken var bara att det ibland kan vara enklare för oss vanliga dödliga att komma iväg dit snarare än till en affär för yrkesmän.
 
Highflower skrev:
Skulle det vara att rekommendera att byta plinten mot några såna:

[bild]
Nej, snabbplinterna du har där (TridonicAtco, liknar Helacon) är endast för EK och FK. Du får inte använda dom med RK.

Använd Wago 222 istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Det går att skära ut gummit i dosan så att slangen kommer in i dosan.
Sedan monterar du dosan bakom ungnen eller under skåpet. :)
 
Återigen, tack för svar och goda råd!

Trots att jag tror min ursprungliga koppling av kardelerna skulle hålla säkert följde jag tipsen att byta ut plinten mot wago skarvklämmor. Muffar inhandlades och monterades. Nu ser det ut så här:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen dosa

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och med ugnen på plats

Är det alltså ok att skarvklämmorna ligger löst i kopplingsdosan? Ok att dosan sitter monterad bakom ugnen så att den bara är åtkomlig när ugnen är framdragen?
Nåt annat att anmärka på, eller kommer elektrikern att bli nöjd? :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är absolut inte elektriker men jag kan inte se varför han inte skulle bli nöjd med det där! Klockrent i mitt tycke om du kompletterar slangen med någon klammer kanske!?

Värre installationer har man sett elektriker göra med buntband som dragavlastning på gummikabeln till exempel...
 
Om man skall vara petig, då skall den gul/gröna vara längre än övriga ledare så att den slits loss sist vid mekaniskt våld.

Några fler klammor på slangen hade varit bra.
 
Så klart man ska vara petig, jag lyssnar och lär...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är alltså en kabelförskruvning en godkänd dragavlastning?
 
Nu har du gjort allt så mycket bättre än som det började att man kan säga att det praktiskt är ok och bra. Det viktigaste kanske att du bytte insatsen mot Wago så att du enkelt får bra förbindning mellan de olika typerna av ledare. Det Tobbe_3 nämner med lite längre jordtråd är också något man enkelt kan lära sig göra så sitter det i bakhuvudet sen när man gör anslutningar som skulle kunna komma att dras loss.

Det enda jag skulle tänka mig pekar ut en hempulare lite här är att du satt förskruvning i dosan, du kanske tänkt dig den som lite dragavlastning men det är den inget vidare till. Och tätning är inget som heller krävs där du satt dosan så även den är overkill men vanligt använd i många sammanhang.

För avlastning av sladden till ugnen skulle du tex satt en sån här i dosan och ingen förskruvning bara membranet som sitter från början.

1438291p_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag köpte dosan på Bauhaus frågade jag efter en med dragavlastning, de sa att förskruvningen funkar som dragavlastning när man drar åt den ordentligt. Jag har testat att dra och slita i kabeln och den sitter hårt fast. Om det sen inte är helt godkänt tänker jag låta det vara så om ni inte protesterar jättemycket... :D

Stort tack till er alla!
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Det är bara så att du och andra som kollar här får lite mer insikter till en annan gång. Inget av det du gjort tidigare hade varit speciellt farligt på något sätt bara lite utom praxis för vad som (bör) känneteckna ett fackmässigt jobb. Nu har du ju nästan överarbetat. :)
 
Det är den, det är en helt annan konstruktion än den TS använde. Nu spelade ju mindre roll i detta fallet där förskruvningar öht inte hör hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.