Jag ska koppla in en ugn (1-fas) i samma skåp som en induktionshäll (2-fas). Jag har tillsammans med elektrikern dragit fram en Periplex som ska gå till hällen. Till ugnen drog vi fram separat matning (2.5mm2) som jag nu tänkte koppla in.
Min fråga är om detta måste ske i en kopplingsdosa och var ska denna placeras i så fall?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplngsdosa här nånstans?

Det finns inte jättemycket plats över i ikeas köksstommar...

För att få fram den svarta kabeln som sticker fram på bilden var jag tvungen att lossa två skruvar som håller den bakre plåten. Skulle det vara möjligt att koppla in matningen direkt till plintarna bakom denna plåt på ugnen?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plintar för ev direkt inkoppling

Jag misstänker att denna svarta kabel är mer beständig mot värme än matningen och då lär det inte vara tillåtet att koppla så?

Vad gäller (förutom krav på behörighet etc.)? ;)
 
Den 2,5 mm2 gruppen kan också gå via perilex eller ''vanligt vägguttag''. Är den placerad osynligt i diskbänksskåpet funkar det blå cee donet med 3 stift utmärkt. Är ugnen stickproppsansluten blir inte stickproppsmonteringen behörighetskrävande, men väl ''kompetenskrävande'' .
 
Ugnen är inte stickproppsansluten men visst skulle det gå att montera en stickpropp på den. Då tillkommer ju iofs att montera ett uttag och hitta plats för det. Är det ett bättre alternativ än en fast installation i en kopplingsdosa?
Är det ok att montera matningen direkt på kopplingsplintarna på ugnen? (Innanför plåten på baksidan) Detta vore helt klart enklast om det är ok.

Utveckla gärna vad du menar med cee donet, är inte så införstådd i alla termer... :)
 
Det brukar följa med en stickpropp till ugnarna, den brukar ligga i en plastpåse med lite mer "grejer".
 
Någon stickpropp fanns inte med till denna ikea-ugn, vad är då bäst att göra? Skaffa stickpropp+uttag, skaffa kopplingsdosa, koppla direkt på ugnen eller någon annan lösning? :x
 
Det finns två alternativ som är OK:

1) Montera stickpropp på ugnen och ett uttag.

2) Sätta en anslutningsdosa, t.ex. http://elbutik.se/product.html/tren...duct_id=377525&category_id=15375&search_page= på väggen och dra en anslutningskabel till ugnen.

Det är inte OK att dra installationskabeln direkt till ugnen. Om du väljer lösningen med stickpropp så se till att ha grejer av god kvalitet. En ugn är en hög belastning för en vanlig stickpropp och uttaget kommer i praktiken aldrig att inspekteras.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
En utanpåliggande kopplingsdosa skulle också kunna funka att ansluta i, men du måste se till att det finns dragavlastning på anslutningskabeln.
 
Det sista alternativet skulle troligen bli mitt val.
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Jättebra!
Stort tack alla för all hjälp!
Jag kommer att välja det andra alternativet. :)
 
Hej igen,
Ser detta bra ut?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det ok att bara grundisolerade trådar går in i boxen på detta sätt? Vad gör jag med slangen, finns det krav på att fästa den eller kan den vara lös om jag bara fäster kopplingsboxen? Vart bör boxen fästas, kan jag sätta den på väggen bakom ugnen så att typ halva boxen går genom masoniten som utgör baksida på skåpet?

Nu blev det många frågor på en gång, men vill ju vara på den säkra sidan att allt är efter konstens alla regler. Bättre en fråga för mycket än en för lite.. Tack på förhand!
 
Nej, skaffa en anslutningsmuff
113201-9-1438296.jpg

Sedan gäller att du är noggrann med anslutningen då det handlar om FK och RK under samma skruv i plinten. Kardelerna ska plattas ut på båda ledarna och klämmas jämnt under skruven. Det är inte självklart att det blir bra. Bättre vore faktiskt att byta plinten mot en sockerbit så att varje ledare får varsin skruv.

Slangen ska fästas så pass att den ligger still när man drar ur/drar i FK i slangen. Normalt med ca 60 cm avstånd.

Dosan ska monteras någonstans där den går att komma åt, och samtidigt tillåter att man drar fram ugnen.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Använd wago222 med oranga ''spakar''. Den skarvklämman är helt suverän i ditt fall med olika kabeltyper.

Plinten plockar du bara väck i så fall.
 
Tack för svar!
Hmm, misstänkte att det fanns krav på det också.. Finns det ingen väg runt det då det inte ska hålla nån ip-klassning...? :p Typ att fästa slangen i ett av hålen med lim eller dy.
Om inte ska jag införskaffa en sådan muff också, återkommer med en till bild när det är klart. :)

Ang kardelerna är de tillplattade och fästa ordentligt med skruven. Jag testade att dra i dem och de sitter ordentligt allihopa. Skulle det vara att rekommendera att byta plinten mot några såna:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars blir det till att handla igen... :)
 
Om du tycker att du fått till en bra anslutning så låt det vara säger jag. Snabbplintarna du visar på bild har jag inte sett förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.