Börja med att bekräfta att rummet har ojordade uttag överallt. Det styr ifall lamputtaget i taket ska vara jordat eller inte. Byt inte till jordat om inte rummet i sin helhet har jordade uttag.

Titta sedan närmare på lampan ifall den kräver skyddsjordning eller om den är dubbelisolerad. Detta är avgörande för vilken typ av stickkontakt som ska monteras, jordad eller ojordad. Väljer du den modell som harka länkar till så passar den i befintligt lamputtag.
 
  • Gilla
Alexan och 1 till
  • Laddar…
B BettyR skrev:
Inte för att byta lampa, men för att göra om installationen, vilket han menade på när han sa att han skulle koppla kablarna i en fast anslutning med lampan. Läs igen.

Sedan så vill jag fortfarande påstå att det är 1 på 3 att chassit blir strömförande med det befintliga uttaget. Man kan sätta stickkontakten på tre olika sätt.

Varav de olika sätten är:
Ledare på ledare, nolla på nolla, jord på jord
Ledare på jord, nolla på nolla
Ledare på nolla, jord på jord.

Två av dessa fall så kommer lampan att fungera. Ev kan det bli krångel om man har flera strömställare.
Det andra fallet som listades leder till att chassit blir strömförande.
Jag tolkar bilden i inlägg #1 som att det inte finns någon jord i uttaget.
 
  • Gilla
BettyR
  • Laddar…
Rättar mig själv!

Missade bilden där Nollan går till bägge plintarna. Allt jag sagt utgår från att det är:
Nolla, jord och Ledare. Inte som nu, endast Nolla och Ledare.
 
Tack för alla svar. I samband med omläggning till klinkergolv i hallen (rummet som lampan sitter i) bytte elektriker eluttag vid golvet till jordat då det tydligen var lag på det. Så jag tolkar svaren som att jag bör ta hit elektriker som jordar lamputtaget och därefter monterar lampan med lämplig adapter?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Låter bra!
Såsom jag tolkar bilderna är det god chans att det finns jord, då är det snabbt gjort av en elektriker att sätta in ett ordentligt, jordat uttag.
 
B BettyR skrev:
Rättar mig själv!

Missade bilden där Nollan går till bägge plintarna. Allt jag sagt utgår från att det är:
Nolla, jord och Ledare. Inte som nu, endast Nolla och Ledare.
uttag med jord har ett jordstift -- just för att det inte ska gå att skapa strömförande armaturer genom att sätta en kontakt fel
Eluttag med jordstift och skyddsklaff för ökad elsäkerhet.
 
B BettyR skrev:
Missade bilden där Nollan går till bägge plintarna. Allt jag sagt utgår från att det är:
Nolla, jord och Ledare. Inte som nu, endast Nolla och Ledare.
Eftersom det är ett kronuttag så är det nog mer troligt att det är tändtråden som går till två poler och nolla till en. Ledarnas färger skall man nog inte dra några slutsatser av i detta fall.
 
harka harka skrev:
uttag med jord har ett jordstift -- just för att det inte ska gå att skapa strömförande armaturer genom att sätta en kontakt fel
[bild]
Om någon hade varit där och pillat själv i den befintliga så hade det lätt kunnat bli jord i uttaget då det ser ut som en jordad kabel i dosan, har märkt detta fel vid ett flertal tillfällen. Det går således att sätta en stickkontakt med jord i ett ojordat uttag, utav den gamla modellen. därav min. Rek. att byta till ett nytt och ta vara på jorden som ligger i dosan
 
B BettyR skrev:
Risken att få spänning i lampans chassi är 1 på 3
Jasså? På vilket sätt?

Jorden i en jordad lampkontakt kommer aldrig att kunna komma i hålen i uttaget. Detta eftersom jorden i en jordad lampkontakt är ett hål och jorden i ett jordat lamputtag är ett stift.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.