Jag ska koppla in en taklampa. Har skruvat ur uttaget och blottlagt kablarna. Blå och svart ger utslag med strömmätaren, vit inte.

Ska jag koppla ihop blå och svart på L i lampan och vit i N? Bifogar bilder.
 
  • Hand håller en vit takdosa med tre hål för elanslutning mot en vit takyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller i en taklampans uttagskåpa med synliga blå, svarta och vita kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elektriskt uttag i tak med exponerade kablar i olika färger, inklusive blå, svart och vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar i takuttag med blå, svart och vit ledning synliga i ett öppet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag i tak med blottade kablar i färger svart, vit, blå, röd och gul, som någon pekar på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med avskalad kabel ansluten till kopplingsplint, indikerade L, N och jordningsterminaler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att sätta en passande stickkontakt på lampan och använda befintligt uttak.
Din lampa verkar sakna skyddsjord och har ett metalliskt hölje. Det kan vara livsfarligt!
Du får inte installera lampan i ett rum där det finns skyddsjordade uttag.
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Skulle bytt det där uttaget till ett modernt där det inte går att sätta kontakten fel. Risken att få spänning i lampans chassi är 1 på 3. Nästa gång är det kanske inte du som ska vara där och dra ur och stoppa i en kontakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
A
Lampan har ändå en jordplint,är det bara en blind kontakt?
 
Det känns som att jag nog ska passa på att koppla in det själv och ta hjälp av en elektriker. Någon rek? Bor i Malmö.
 
Billigare att köpa en multimeter och ett nytt uttag, mäta vilka kablar som är vad och byta den själv. Det är inte raketforskning.
 
Nolla - Ledare = 230V
Jord - Nolla. = 0V
Ledare - Jord. = 230V, Förhoppningsvisfinns Jordfelsbrytare som drar. Och du vet då att de är Jord.
Om det inte finns JFB så kan det vara lämpligt att se över hela installationen = Elektriker.
 
B BettyR skrev:
Billigare att köpa en multimeter och ett nytt uttag, mäta vilka kablar som är vad och byta den själv. Det är inte raketforskning.
Ok, får googla på multimeter, tror jag har en spänningsindikator. Men egentligen vill jag ju inte sätta ett nytt uttag då kablarna ska in i lampans snabbkopplingar, finns det uttag som går ihop med lampans kopplingar eller måste jag ha en adapter?
 
Först behöver man göra en kontinuitetsmätning mellan snabbkoppling för jordledaren i mitten och metallen i lampan. Efter det vet man om lampan är jordad eller ej då det inte går att se säkert på bilden. Därefter kan man välja lamppropp.
 
B BettyR skrev:
Om du inte sätter med adapter blir det en fast installation, något endast behörig elektriker får utföra.
Adaptern kostar 20kr på Ikea
nja, någon elektriker krävs inte för att koppla in en lampa

och den där sladden kräver ett nytt, modernt DCL-uttag -- som frågeställaren inte har

bättre sladd är https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-jordad-vit-60057710/ och fem kronor billigare

det är heller inte så att chansen är en på tre att lampans chassi ska bli strömförande beroende på hur kontakten sätts i (däremot lyser den kanske inte som avsett vid första inkopplingsförsöket)

vad som är viktigt är vad Thomas (#2) lyfter fram -- finns det jordade uttag i rummet där den ska sitta? då måste även uttaget i taket bytas till ett jordat uttag (det borde ha gjorts samtidigt med de övriga uttagen...) -- det är i så fall en enkel och snabb operation för en elektriker
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Först behöver man göra en kontinuitetsmätning mellan snabbkoppling för jordledaren i mitten och metallen i lampan. Efter det vet man om lampan är jordad eller ej då det inte går att se säkert på bilden. Därefter kan man välja lamppropp.
Jag skulle utgå från att man inte får ändra befintlig installation, så det man får göra är att montera en ny takdosa (om man har nödvändig kännedom om hur man gör) likvärdig den befintliga, och eftersom det är med jord så måste man sätta ett uttag med jord. Takuttagen har ny standard sedan nått år tillbaks. En sådan är vad du söker.

https://www.elbutik.se/product.html...PybVqPy-4PzzfRtyIzDmVfvhK8txJadUaAqMGEALw_wcB
 
harka harka skrev:
nja, någon elektriker krävs inte för att koppla in en lampa

och den där sladden kräver ett nytt, modernt DCL-uttag -- som frågeställaren inte har

bättre sladd är [länk] och fem kronor billigare

det är heller inte så att chansen är en på tre att lampans chassi ska bli strömförande beroende på hur kontakten sätts i (däremot lyser den kanske inte som avsett vid första inkopplingsförsöket)

vad som är viktigt är vad Thomas (#2) lyfter fram -- finns det jordade uttag i rummet där den ska sitta? då måste även uttaget i taket bytas till ett jordat uttag (det borde ha gjorts samtidigt med de övriga uttagen...) -- det är i så fall en enkel och snabb operation för en elektriker
Inte för att byta lampa, men för att göra om installationen, vilket han menade på när han sa att han skulle koppla kablarna i en fast anslutning med lampan. Läs igen.

Sedan så vill jag fortfarande påstå att det är 1 på 3 att chassit blir strömförande med det befintliga uttaget. Man kan sätta stickkontakten på tre olika sätt.

Varav de olika sätten är:
Ledare på ledare, nolla på nolla, jord på jord
Ledare på jord, nolla på nolla
Ledare på nolla, jord på jord.

Två av dessa fall så kommer lampan att fungera. Ev kan det bli krångel om man har flera strömställare.
Det andra fallet som listades leder till att chassit blir strömförande.
 
TS verkar sakna kunskap och utrustning för detta. Hade det inte varit för lampans metallhölje hade jag inte varit oroligt för det. Men med metallhölje ska man vara totalt säker vad man gör. Och med den röran i dosan med blandade färger bör man kunna hantera en multimeter och tolka resultat.
Jag avråder TS från att fortsätta me det.
 
  • Gilla
Alexan och 1 till
  • Laddar…
Vi vet inte heller om det är i ett våtrum lampan skall installeras i. Om så är fallet behövs alltid en elektriker. Det ser däremot ut som att det är i ett vanligt uttrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.