A Alexan skrev:
Jag är med, tack
Nu till nästa pilsner.

Jag har köpt ett lamputtag på Clas. Hur fäster jag det i uttaget? Det finns ingenstans att fästa skruvarna vad jag kan se. Ska de två strömlösa kablarna anslutas till N och strömförande till L?
 
  • Taklamputtag som ligger på ett träbord, utan synliga skruvhål för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av ett lamputtag mot en träyta utan synliga skruvhål eller kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Denna tror jag skulle passa. Du fäster det med kroken.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du har en centrumskruv i din dosa. Då behöver du ett doslock med hål i centrum.
https://www.elbutik.se/product.html/takdoslock-med-centrumskruv-aki35-al12/75
https://www.elbutik.se/product.html/takdoslock-aldre-med-krok
Men de verkar inte finnas med lamputtag... Edit: Fluxor hittade en!
Då får du försöka skruva längs ut i kanten och in i betongtaket. Lite vanskligt om det går fel.
Jag vet inte om man törs göra åverkan på ditt uttag så att befintlig centrumkrok kan användas.
Det är där bra om skruven i dosan är isolerad med en plasthylsa, även om det inte krävs i ditt rum.

Hur ska själva lampan fästas?

A Alexan skrev:
Den ensamma kabeln ger utslag men inte de två andra.
Jag antar att du använder en beröringsfri spänningsdetektor. Den är tillräcklig i detta fall för att identifiera fas och nolla. Du har där rätt i att den ensamma blå ledaren är fas. Den har en otillåten färg, men jag tror inte det föranleder någon utredning ifall det tidigare har suttit en fungerande lampa där. Försök inte mäta galvaniskt som uppmanats i tråden om du inte har vana av detta. Det är svårt att mäta vilken som är fas och nolla på ett säkert sätt.
 
F Fluxor skrev:
Denna tror jag skulle passa. Du fäster det med kroken.
Tack fast jag behöver den relativt omgående så vill köpa i butik. Funderar dock på att borra hål i plast och förstora upp hålet i uttaget. Kanske inte det snyggaste resultatet men den kommer ändå döljas av lampan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har en centrumskruv i din dosa. Då behöver du ett doslock med hål i centrum.
[länk]
[länk]
Men de verkar inte finnas med lamputtag... Edit: Fluxor hittade en!
Då får du försöka skruva längs ut i kanten och in i betongtaket. Lite vanskligt om det går fel.
Jag vet inte om man törs göra åverkan på ditt uttag så att befintlig centrumkrok kan användas.
Det är där bra om skruven i dosan är isolerad med en plasthylsa, även om det inte krävs i ditt rum.

Hur ska själva lampan fästas?


Jag antar att du använder en beröringsfri spänningsdetektor. Den är tillräcklig i detta fall för att identifiera fas och nolla. Du har där rätt i att den ensamma blå ledaren är fas. Den har en otillåten färg, men jag tror inte det föranleder någon utredning ifall det tidigare har suttit en fungerande lampa där. Försök inte mäta galvaniskt som uppmanats i tråden om du inte har vana av detta. Det är svårt att mäta vilken som är fas och nolla på ett säkert sätt.
Tack, lampan här hängs upp och fixeras vid uttaget via kroken. Det är en Ikea Tross lampa. Tolkar det som att de två kablarna som sitter hänger ihop ska till N och den andra till L.
 
Ja, den ensamma blå till N och de två blå till L. grön/gul rör du inte.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, den ensamma blå till N och de två blå till L. grön/gul rör du inte.
Hm, nu blir jag förvirrad trodde att den ensamma strömförande skulle gå till L (ledare?) och de andra icke strömförande till N (nolla?).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Så är det, men det kvittar egentligen.

I just ditt fall hade jag tagit en kort stump blå till och dragit från wagon till uttaget så att du slipper lägga dubbelt där.
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Det är bra att du blir förvirrad för jag skrev fel! Helt om ska det vara.
 
  • Gilla
Fluxor och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bra att du blir förvirrad för jag skrev fel! Helt om ska det vara.
Vilken tur. Tack för alla era svar. En trygghet att kunna få svar så snabbt på sina elrelaterade frågor. Nu ska jag bara borra upp centrumhålet i uttaget så att den gamla kroken passar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.