useless useless skrev:
Spisen är troligen uppdelad i två halvor så det behövs en fas och en nolla till respektive halva.

Koppla som det står bara. Svart och brun till varsin fas och blå och grå till noll.
Grå ligger som l3 sedan tidigare, jag måste lägga alltså om dennna till nollplinten?

I lägenheterna vi brukar installera lägger vi vanligtvis 2 faser, nolla, jord till spis och den 3e fasen går vidare till uttag för ugn, tyckte det kändes konstigt med 2 nollor, därav frågan..
 
Hemmapularnn Hemmapularnn skrev:
Grå ligger som l3 sedan tidigare, jag måste lägga alltså om dennna till nollplinten?
Vart ligger den som L3? I uttaget?
Koppla inte om nånting i uttaget. Sätter du den gråa där på nollan så får du en praktkortslutning...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den låg tidigare som L3 till det gamla uttaget, det jag menar är om jag ska lägga om det i centralen, alltså grå från nuvarande säkring till nollplinten istället.
 
Vilken låg som vad i tidigare vad?
 
Ja nu har dom som vet och kan kommit in som vanligt och ska komma med allt och inget. Det är ett fritt forum och alla får skriva precis vad dom vill. Men ser JAG att en lösning är på väg, så går inte jag in och skriver. Det kan förvilla en TS som frågar och det ska man undvika. Så fortsätt ni med att skriva det som framkommit tidigare i tråden.
Är inte snarstucken och backar gärna ur, när det ska vara kanske 5 -10 stycken som ska skriva, även lika med det som skrevs tidigare i en tråd.
 
Hemmapularnn Hemmapularnn skrev:
Den låg tidigare som L3 till det gamla uttaget, det jag menar är om jag ska lägga om det i centralen, alltså grå från nuvarande säkring till nollplinten istället.
Du ska inte ändra nånting i den fasta installationen. Bara koppla spisens sladd enligt anvisningarna.

Om det är för svårt så rekommenderar jag att du låter en elektriker göra det.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Är elektriker men lärling. Det jag inte förstår är hur jag ska lägga grå ihop med noll från dosan då ”inkommande” grå till dosan är L3

Eller ska jag lägga bara lägga ihop GRÅ och BLÅ från spishällen med neutrall från dosan?
 
Ditt misstag är att du tror att färgen har någon funktion. Skit i att det finns en grå fasledare i dosan och koppla spisens gråa till nollan i dosan tillsammans med den blåa.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Då förstår jag helt, inser nu att jag kollat för snabbt på bilden haha..

Grå och blå ska alltså ihop med nollan, L3 lägger jag ur i dosan.
 
D
J jonaserik skrev:
Ja nu har dom som vet och kan kommit in som vanligt och ska komma med allt och inget. Det är ett fritt forum och alla får skriva precis vad dom vill.
Det skulle ju kunna bero på att du kommer in med olämpliga råd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hemmapularnn Hemmapularnn skrev:
L3 lägger jag ur i dosan.
Varför ska du lägga ur L3? Den blir oansluten, men kan väl sitta kvar parkerad där?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lägger ur den med wago i dosan?
 
useless useless skrev:
Varför ska du lägga ur L3? Den blir oansluten, men kan väl sitta kvar parkerad där?
Lägger den med wago i dosan bara
 
Lägg gärna upp en bild på respektive ände när du är klar. Jag hänger inte riktigt med i resonemanget...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns det inget uttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.