Hej på er

Har beställt 2.5kw 3-fas solceller, som skall kopplas in i fasadskåpet, ser ut som följer: inkommande servisledning är 4 ledare, och i fasadskåpet blir det 5 ledare som matar husets central, kommer att installera solceller på garagets tak, som skall dra en ny kabel från fasadskåpet till en ny central för endast solcellerna, 4x16kv kabel är gratis! Medans 5x16kv är är hutlöst dyr, behövs 20-25m.

Till frågan, visst får man ej gå från 5ledare till 4 ledare? Fast tvärtom går bra, går det att dra en 4 ledare till centralen i garaget?

tack på förhand..
 
Måste det inte vara någon "bakventil" mot elnätet?

5 ledare system får inte gå tillbaka till 4.
 
Behöver växelriktaren någon nolla? Om den skall återmata trefas borde den klara sig utan nolla så att du klarar dig med 4 ledare.

Varför skall det vara 16 mm²? Om det är 2,5 kW som skall gå genom kabeln borde det räcka med 1,5 mm².
 
Enligt lag 16mm2, sitter microinverter under varje panel, som kopplas i serie om 3, så man får 3 faser, dessa måste ha nolla, men det fixar en 4 ledare, 3 faser/ Pen.

ibgen som vet? Utan att alla ska gissa!
 
Det stämmer att du inte får gå från 5 ledare till 4 ledare.

Jag ser inte riktigt problemet framför mig.
 
Vad förstår du ej..? En 5 ledare kostar flera tusen! 4 ledare har jag gratis! Skall gå mellan fasadskåp till garage där solcellsanläggningen skall vara, och undrade om man kunde använda 4 ledare på nåt sätt, men vet ändå svaret
 
Ska solceller kopplas in före huvud säkringen? Då fungerar väl 4 ledare. 3 faser + jord. Sen 5 ledare efter mätarskåpet till central.
 
Självklart på den sida som är mätt, annars liten lönsamhet!
 
Husqvarna220Ac skrev:
Enligt lag 16mm2
Var har du hittat det kravet?
 
OK, jag kanske förstår läget. Du vill alltså koppla in garaget mot fasadmätarskåpet. OM det är 4 tråd på "insidan" om mätaren, dv du har PEN ut från mätaren, inte jord och nolla. Då kan du ha en 4 trådig matning till garaget. Där PEN ledaren måste vara minst 10kvmm.

I garaget kan du sedan ha en central, där du skapar 5 ett ledarsystem genom att dela upp jord och nolla. Du måste sätta en jordfelsbrytare i den centralen. Dvs. jag vet inte om solcellsanläggningen måste gå över jfb, men jag antar att du kommer att ha någon lampa/uttag i garaget?
 
Tänker samma som hempularen. Fkkj 4*6/6 fungerar också. Både till 4 och 5 ledare system.

Men borde det inte sitta en bakventil så inte strömmen går fel håll.

Måste inte solpaneler vara avsäkrade nära panelernarna?
 
Hej igen

garaget matas från huset, samt utebelysning, sätter en liten central i garaget med JFB samt 10A/fas till solcellernas inverter som sitter på taket, strömmen kan väl aldrig gå ut på taket och tillverka sol? Inverterna ligger med bakspänning från fasadskåpet, lyser solen så trycker den in till fasadskåpet och matar in till huset, det som blir över säljs, det står att man aldrig får gå från 5 ledare till 4 ledare, men tvärtom är Ok, ink service är 4x10, som blir 5 ledare efter mätaren som går in till huset, och det är på 5 ledarens sida som jag ska koppla in solcellsanläggningen, samt att jag får tag i en 4 ledare gratis, och det är ju gott!

jag läste att det måste vara 16mm2, samt Ac/DC brytare för att kunna bryta bort, men håller med! Overkill så det skriker om det, när husets servicekabel är 4x10..!
 
Inkommande är 4x10. Man kan gå vidare med 4x6/6. Blir 5 ledare system.

Finns avtal om att sälja ström? Måste väl även finnas en elmätare så ni vet hur mycket ni säljer?
 
Du får nog förklara lite till. Du har redan en matning till garaget från huset? Som är TN-S?
Varför vill du då har en ny kabel mellan garage och mätarskåp? Har du solceller på >20 kW?

Nu ville du bara ha svar från dem som vet, men solanläggningen skapar ingen skyddsjord, den använder väl den skyddsjord som levereras av nätägaren (eller om du har ett eget jordtag)? Mao, växelriktaren kopplas in på faser + nolla (eller PEN). TN-S eller TN-C skulle då inte spela någon roll. Normalt kopplar man inte växelriktaren i närmaste elcentral, och du har ju redan en sådan i garaget.
 
Ja när anläggningen är klar, gör behörig installatör en färdiganmälan, sen byts elmätaren till en plus/minus mätare som vet om energi köps eller säljs, ska kolla på elbolaget vilka regler som gäller, nettodebiteringen utgick ju, synd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.