Brun, svart, grå ledare används i denna ordning, vit är idag "tändtråd" alltså en fas via en brytare, blå är alltid nolla grön/gul är och skall inte vara något annat än jord.
Så med detta så är det fullt möjligt att koppla så att du får tändström via en brytare, inne i huset för konstant fas till lampan. Ditt relä har en timer och skymningsrelä, men det är fullt möjligt att dra en fas via en separat brytare som växlar mellan skymningsrelä och fas direkt till lampan. Var dock väldigt noga med att veta hur du kopplar om du väljer att göra det själv.
Mvh, god fortsättning.....
 
Aztorboy skrev:
Nej det tror jag ej, reläet är köpt på Jula och är ett vanligt skymningsrelä:

[länk]

Är det någon som kan förklara hur den timern fungerar, lyser det x antal timmar från skymmning eller från den tid man installerar relät eller.....

Protte
 
tommib
Jag tolkar det som att det lyser x timmar från det att ljussensorn triggar. Men det var en kass manual.
 
Triggar det från ljus sensorn så blir det en väldig skillnad mellan augusti och december.

Instämmer att "manualen" var inte till stor hjälp

Protte
 
tommib
Jo, jag fattar inte vad vitsen var med timerfunktionen. Eftersom natten är olika lång i vårt land beroende på årstid så är ett astrour betydligt bättre om man vill ha funktionen att belysningen inte är tänd mitt i natten.
 
Min syster har/hade ett med "fördröjd" start, vi hade ställt den på 7 timmar, så slog man på strömmen kl23 så var det släckt till kl 0600, då tändes det om det var mörk ute. släckte på FM, tände på EM och släckte kl 23 och så rullade det på. Funkade väldigt bra.

Lite bök att komma ihåg att starta om (strömbrytare i garaget) den vid strömavbrott.

Protte
 
prototypen skrev:
Min syster har/hade ett med "fördröjd" start, vi hade ställt den på 7 timmar, så slog man på strömmen kl23 så var det släckt till kl 0600, då tändes det om det var mörk ute. släckte på FM, tände på EM och släckte kl 23 och så rullade det på. Funkade väldigt bra.

Lite bök att komma ihåg att starta om (strömbrytare i garaget) den vid strömavbrott.

Protte
Det låter som "Nattvakten", E:nr 1317100. Synd bara att den inte finns i vitt.
 
A
Efter knappt år gav sig detta skymningsrelä... köpt ett nytt på Jula som inte har jordsymbol? De uttagen som finns är N (pil upp och ner) samt L (pil och ner) inkopplingschemat visar även en ojordad kabel.

Hur kopplar jag här? Kablarna som kom mer ut från väggen är Blå, svart, grön/gul och vit.
 
Mikael_L
Bild på relät ..?

Men troligen ska du isolera av jordledaren och lämna oinkopplad.
Den blå troligen till en plint märkt N, troligen N med pil mot sensorn.
Den svarta till L med pil mot sensorn (dvs ström in, typ), och den vita till den andra L.
 
Mikael_L
OK, plinten är märkt N^ . Nv . Lv . L^

Och där ska kablar anslutas
Blå , ingen , Vit, Svart.

Men OBS, egentligen ska man mäta/kolla upp funktionen först. Men detta är inkopplingen om ledarna har "normala" färger.
 
A
Ok, tack :)
Antar då: N pil upp = blå, N pil ner = tom, L pil ner = Vit & L pil upp = svart.

Får koppla in det så och se om det fungerar.
 
Nej ,se #7 första stycket ;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
Mikael_L
Men följande inlägg fram till #14 antyder ju att det är korrekt bedömning av ledarnas funktion, så jag tror nog detta råd går att stå för nu. :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.