Hej,


Jag funderar på att koppla in ett utanpåliggande jordat eluttag direkt från elcentralen (med EKK 3G1.5 ) som ska placeras direkt i anslutning till denna (i samma garderob/skåp så det blir typ 0.5 m kabel som ska dras ut).

Det finns jordfelsbrytare på hela centralen som jag fick installerad 2014 och så finns det JFB på 2 golvvärmeslingor (en till hallgolvet och en till badrumsgolvet - dessa är gjorda för drygt 10 år sedan av/(eller på uppdrag av) tidigare ägare). Se översiktsbild.

Det finns jordade uttag i köket men i resten av huset är det ojordat.

Jag har en idé om hur jag skulle göra men vill rådfråga det allvetande forumet först.

Hur skulle ni elmästare på forumet gjort i detta fall?

Översiktsbild:

Öppnat elskåp med etiketterade jordfelsbrytare, säkringar och en mätare, samt markering för planerat jordat uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild på centralen
Översiktsbild på en öppen elcentral med flera säkringar, jordfelsbrytare och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I princip är de tväl bara att koppla in.

Men hur är centralen placerad i förhållande till ojordade uttag?

Centralen i sig själv är ju jordad, därmed måste det nya uttaget vara jordat. Men det kan bli lite struligt bedömningsmässigt om resten av uttagen det rum där centralen sitter, är ojordade. Man får inte blanda jordat/ojordat i samma rum.
 
tommib
Välkommen till forumet.

Inkopplingen är rätt enkel men du får gärna beskriva hur du hade tänkt dig. Det är bättre att du visar vad du kan/förstår först.

Den största fallgropen är väl JFB, men den ser ut att täcka hela centralen. Åtminstone den ena äldre jordfelsfrytaren (för Gr 17) ser ut att ligga efter den stora, dvs i serie. Ingen fara men lite tårta på tårta.
Om du får sätta ett jordat uttag i centralen beror lite på hur resten av rummet ser ut, men själva centralen är ju jordad så det borde inte kunna räknas som isolerat utrymme.

Ett tips i all välmening är att bryta strömmen innan du ger dig in i en gammal central, det räcker med att råka få locket lite snett på för att komma i kontakt med fasskenorna.
 
Centralen sitter i ett eget litet utrymme i hallen med en "garderobsdörr". Skåpet är ungefär 300 mm djupt och 500 mm brett. Dörren går igen med magneter och är "säkrad" med ikea patrull skåpspärr :)
I hallen är det ojordat.

Garderobsdörr i hall med barnens konst, tejpade ritningar, och ej inkopplat utanpåliggande eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bjuder på barnens fina konst :)

Observera att utanpåliggande uttaget inte är inkopplat på bilden. Det sitter bara inklämt på ungefärlig position.
Elcentral installerad i ett litet utrymme med garderobsdörr och osäkrat uttag på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
@tommib: tack, jag har lurkat här länge och första inlägget kom idag :)

Huset är från -81-ish nångång och runt 2006 satte dåvarande ägare in golvvärme i hall och badrum med tillhörande JFB.
Vi flyttade in 2014 och satte direkt in JFB på hela centralen, därav tårta på tårta.
 
Redigerat:
Jag vågar inte ha en uppfattning om huruvida det är OK med jordat inne i skåpet, med ojordade uttag utanför.

Skall man vara helt säker på att det blir rätt, så bör nog uttagen i hallen (inkl. ev lamputtag i taket) jordas. Men det kanske är overkill, vet inte.

Varför vill du ha ett uttag inne i skåpet?
 
Om de två små JFBerna ligger i serie med den stora JFBn så blir bilden lättare att förstå. Om det inte finns några konstigheter så kan en ny grupp tas ut från en ledig säkring, nollskenan och PE-skenan, precis som vanligt. Ett proffs skulle ju granska centralen lite närmare först, och kontrollera att den stora JFBn täcker alla grupper, och att den faktiskt fungerar etc.

Sedan har vi frågan om jordat eller ojordat. Kan man knappast se garderoben som ett separat rum, som om hallen har ojordade uttag och om hallen fortfarande är isolerad (ingen jordkontakt) så ska det nya uttaget också vara jordat.

Men, nu sitter det en elcentral i garderoben, av en typ som normalt är skyddsjordad. Så är din elcentral skyddsjordad idag? Jag tror inte det går att undvika att den är indirekt skyddsjordad. Så troligen är ett jordat uttag det rätta i just detta fall. Det skapar dock en gråzon där man kan undra hur långt vi kan lita på Ikeas patrull... Skåpet borde nog vara låst med nyckel.

Vad ska uttaget användas till?
 
Om ska vara riktigt noga så bör/ska uttagen i hallen egentligen redan vara jordade pga golvvärmen, främst om det är klinker över golvvärmen. (Om jag inte kommer ihåg fel).

Vad har du tänkt använda uttaget till?
 
Montera ett trevägs Euro-uttag. Då kan du bara koppla in ojordade och dubbelisolerade apparater.
 
O
Med tanke på att jag tror att ts själv tänker göra arbetet (sånt gör jag åxa) så tror jag att man kan göra ett undantag från reglerna. Men se till å klamra kabeln snyggt
 
Planen är att utöka "skåpet" till att även innehålla lite husteknik.
I första steget blir det hemlarmet och kabelmodemet. Båda får då en mycket mer central plats i huset och jag kan dessutom skydda grejerna lite bättre från "yttre åverkan" (från ev. inbrottstjuvar).

Detta kommer också innebära att en koaxialkabel går från det jordade utrymmet (kabelmodemet) till kabel-vägguttaget (i ett ojordat rum) men det borde väl inte spela någon roll?

@Bo.Siltberg: Tack, bra tips - lås ska införskaffas... eller om jag byter hela dörren... har retat mig på den ett tag nu.
 
Odjuret skrev:
Med tanke på att jag tror att ts själv tänker göra arbetet (sånt gör jag åxa) så tror jag att man kan göra ett undantag från reglerna. Men se till å klamra kabeln snyggt
Hur kan du tro att du som ej behörig ABL eller utbildning helt plötsligt har rätt att göra undantag, Vad fick du den idén från??
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Odjuret skrev:
Med tanke på att jag tror att ts själv tänker göra arbetet (sånt gör jag åxa) så tror jag att man kan göra ett undantag från reglerna. Men se till å klamra kabeln snyggt
Nej! Det här är helt fel sätt att se på saken. Jag tycker absolut att man kan göra arbetet själv, det har jag inga invändningar emot och behörighetssystemet är idioti. Det legitimerar på inget sätt ett undermåligt utförande eller undantag från elsäkerhetsregler, som finns av (relativt) goda anledningar.

Som Demmpa skriver är det troligt att hallen borde skyddsjordats i samband med att man la klinkers och golvvärme, så rätt approach är att sätta ett jordat uttag och jorda uttagen i hallen.

Jag håller inte med om att dörren borde ha nyckellås. När strömmen går vill man inte behöva leta efter en nyckel. Inte heller om man behöver bryta snabbt av en eller annan anledning. Däremot är det bra om det är säkrat så att barn inte kommer åt. Det uppnår man genom den aktuella lösningen eller ännu hellre genom t.ex. en sjutregel eller ett vredlås på en höjd som inte nås av barn. På så vis har jag löst det med min elcentral, som sitter i en nisch i tvättstugan (ja, skitdumt, det var tidigare ett pannrum). Då är utrymmet tillfredsställande förbommat för nyfikna barn men ändå lättåtkomligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, och rätt svar för inkopplingen är ju givet av Bo redan. Koppla på valfri ledig säkring (ser ut att vara sex stycken), noll och jordskena. Klamra ordentligt. Tillse innan inkoppling att JFB faktiskt täcker hela centralen. Om det inte finns passdelar i botten på de lediga säkringarna, sätt dit en. Både passdelar och passdelsnyckel finns på clabbe.

Och bryt strömmen. Jag jobbar inte med spänning ens i en normcentral och där är det betydligt säkrare än i en gammal diazedcentral med exponerade fasskenor.
 
  • Gilla
Ali Kamran och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla kloka svar.
Dörren byts nog ändå pga estetiska skäl men utan nyckellås. Vredlås eller liknande lösning på barnsäker höjd är bästa förslaget hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.