H Harald Blåtumme skrev:
Som amatör på detta är det litet motsägelsefulla scheman, hade väntat mig en bygling vid tvåfasanslutning som skulle tas bort vid trefasanslutning.

Är tredje fasen bara en ”parkering” för inaktiv fas så förstår jag inte hur kabelarean skulle skilja mellan 2- rep 3-fas alternativen.
Det står att det ska vara 16A i båda fallen. Det är mycket osannolikt att det är något annat än en parkeringsplats.

Att ansluta hällen med EK låter udda.
 
EK udda, varför?

Bara för att utesluta ev missförstånd om fack-terminologi: med EK menar jag solid ledare, inte flertrådig.
 
Inlägg 8
 
Jag sa att EK är vad som dragits till spisinstallationer i våra fastigheter.

—-
Med förbehållet av att det var ett konstaterande, inte alls normerande. Det är vad våra elektriker dragit helt enkelt,. Punkt.

PS. Glöm detta. Jag menade från elcentral till perilexuttag... blev litet vilse här ett tag sorry. ”Jag är ingen elektriker”... sa jag och det stämmer bra det. Sladdanslutningen i hällen lär vara någon typ av FK eller liknande, alles in ordnung. Beklagar förvirrande inslag vad gäller den biten.

Fortsatt intressant såklart hur man kan ange olika kabelarea för 2-3-fas i detta fall där tredje fasen bara parkeras. Men på det hela taget troligen helt ointressant att grubbla över.
 
Redigerat:
Jag märker att du ofta har svårt att förstå. Släpp det, det var inte av intresse för TS och byggde uppenbarligen på ett missförstånd från Harald.
 
Jag tar på mig all skuld för detta missförstånd gällande FK - EK. Jag var inne på andra tankar beklagar detta.
 
Tack er ALLA. spisen sitter nu på plats och fungerar som den ska
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Härligt att det gick bra!

Sorry för utsvävningar om kabeltyper jag hade andra grejer i tankarna... plus nyligen vaccinerad mot Covid-19 så kanske blivit litet extra korkad vem vet ... :-D
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
A
Hällen är av polsk konstruktion och tillverkning.
kanske inget fel i det men standard avseende kopplingsscheman har en del övrigt att önska de blir lätt otydliga med motsägelsefulla inputs.

Generellt gäller ju dock på en induktionshäll precis som gjort här att 2 faser L1 och L2 används tillsammans med 0-ledare och skyddsjord.
beroende på installatör är den tredje fasen monterad på en x-pint eller klippt eller som har med en u-båt. oftast då för att den används till en inbyggnadsugn bredvid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.