hittar ingen 20mm spårad så då blir det 30mm spårad om jag ska isolera.

blir det alltså som sådan:
Betong
Isolering 30mm
Värmefördelningsplåt
16mm slang i spåren
10mm Flytspackel
Fix och kakel

är det nåt sådant ni tänker? isåfall ska jag alltså först flytspackla golvet jämnt då det är lite ojämnt idag, sen limma fast spårade EPS/XPS på betongen, sen dit med värmefördelningsplåtarna, trycka ner slangarna sen flyta nån 10mm?
 
Om du ska ändå inhandla ny shunt mm så skulle jag inte köra med 16 slang. Jag hade valt de minsta byggande systemlösningen Typ 8 slang. Allt för att maximera isoleringen.
 
S
N Dannelind42 skrev:
hittar ingen 20mm spårad så då blir det 30mm spårad om jag ska isolera.

blir det alltså som sådan:
Betong
Isolering 30mm
Värmefördelningsplåt
16mm slang i spåren
10mm Flytspackel
Fix och kakel

är det nåt sådant ni tänker? isåfall ska jag alltså först flytspackla golvet jämnt då det är lite ojämnt idag, sen limma fast spårade EPS/XPS på betongen, sen dit med värmefördelningsplåtarna, trycka ner slangarna sen flyta nån 10mm?
Har kollat upp lite , dom stora pojkarna säger 30 mm flyt , men går med 20 mm och en 5 mm armeringsmatta i flyten , som ligger på plåtarna , du får prima bra så det biter på allt
 
Mikael_L
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du ska ändå inhandla ny shunt mm så skulle jag inte köra med 16 slang. Jag hade valt de minsta byggande systemlösningen Typ 8 slang. Allt för att maximera isoleringen.
8mm slang har så förbålt stortflödesmotstånd, man kan sällan dra en slinga längre än typ 30 meter, räcker alltså till runt 5kvm, så det är ju helt klart ett visst problem om det inte är en liten yta.

Roth har ett 10,5mm system som har en innerdiameter bara lite mindre än konkurrenternas 12mm-system.
Det är nog en bättre kompromiss om golvytan är över 10m2.
http://www.roth-nordic.se/se/roth-compact-system-1405.htm
 
Är det nåt.man bör tänka på vad gäller väl av isolering ? Sett att det finns EPS och XPS. Hittat spårad eps från LK som jag funderar på använda, då detta ska vara i en del av garaget och bli en relax så kommer det ju bli lite vått på golvet men ingen dusch eller så utan enbart ett spabad och en avloppsbrunn som är i närheten av där badet ska stå, mest som säkerhet om det blir nåt.läckage på nåt sätt.

Tanken är som följer :
Flyta golvet så det blir plant
Limma fast 30mm spårad eps
Ner med slangen
Flytspackla en "kaka" över hela (tjocklek?)
Sen på med klinkers
Alltså inget tätskikt då det blir direkt på plattan som ska andas.

Tänker jag fel ? Ge gärna inputs. Har ca 70mm i utrymme att höja golvet totalt så ska gå bra
 
S
Tanken är som följer :
Flyta golvet så det blir plant OK prima före flyt så det fäster
Limma fast 30mm spårad eps OK
Ner med slangen OK
Flytspackla en "kaka" över hela (tjocklek?) Enligt dom stora min 20mm och 5 mm arm-nät
eller min 30 mm utan nät , men bra att armera med ett putsnät 20X20 mm rutor , prima allt före flyt

Sen på med klinkers OK
Alltså inget tätskikt då det blir direkt på plattan som ska andas. OK den isolering som du tänker
går att ha direkt mot betongen enligt LK

Det med att inte ha tätskikt gör inget det är inte stora mängder som kommer på golvet bara lite plask , som torkar upp rätt snabbt , samt att det ventilerar genom fogarna
 
S
Beror på hur tätt du lägger slangen i spåren
Brett i mellan utan plåtar kan golvet upplevas randigt av värme
Brett med plåtar så fördelas värmen utåt från slangen , jämnare värme på hela golvet
Tätt mellan slangarna så kan det bli en aning av känsel till randigt , det går inte att böja hur mycket som helst på dom , då kan det bli ett veck och tvärstopp
Plåtarnas C/C förläggning 300 mm mellan slangarna , normalt avstånd
Ju grundare slangarna läggs , desto mer behov av plåtarna , blir lätt randigt vid grund förläggning , tunt med material att värma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.