Ska in med vattenburen golvvärme i ett rum som är 21 kvadrat, tänker mig 2 st slingor med 16mm slang. Dessa ska läggas på befintligt betonggolv (garage) sen flytspackla in. Har golvvärme i 80% av huset och vatten element i resten.
Min fråga vad är enklast/billigast? Koppla in det nya rummet på befintlig "shunt"/"fördelare" eller köpa ett minishunt och koppla in som separat slinga mot elementrören ? Bifogar bild på befintlig utrustning, nån som kan ge nåt bra svar vore jag tacksam :)
Visa bilaga 261305
 
S
Vad värmer du med ?
Beror på vilken temp du ska ha i garaget
Det med att lägga GV direkt mot betongen utan en isolering är kanske inte så bra , du kommer att tappa rätt bra med värme , maskarna kommer att gilla dig
Det finns flera sätt att få ut värme till garaget
Koppla på bef fördelare efter bef shunt : blir då samma temp som annan GV
Koppla på bef rör för radiatorkretsen blir samma temp som radiatorena
Koppla på bef rör för radiatorkretsen och ha ett shuntpaket/ med pump för garaget
går då att ha sparlåga värme i garaget
 
Kanske ska förklara mer. Har delat av garaget så halva delen blir nu en "relax" så det ska vara varmt där. Har bergvärme som uppvärmning så tänker att den extra kostnaden blir försumbar då det inte är aktuellt att bila upp plattan för att isolera och lägga nån 30mm isolering på plattan kommer inte betala sig. Så blir endera ett sjukt och pump system eller koppla på befintliga GV då jag vill ha varmt där inne. Frågan är ju vad det kan tänkas kosta men jag får väl ta hit en röris, beror väl på hur mycket jobb det är. Då en egen shunt med pump som monteras mot radiatorrören går montera själv och på så sätt spara in arbetskostnad
 
S
Då förstår jag hur du vill ha det
Då kan du lägga isolerskivor med spår i och värmeplåtar med golv på , det bygger upp
ca 30 mm + golvet , ingen flyt behövs då , och ett par rör ut från VP ,
En relax brukar man villa ha lite varmare , så en helt egen shuntgrupp inte fel , som får sitt från den varmaste delen på VP
Blir kanske som ett litet trappsteg in i relaxen men klart enklast
 
Det ska bli klinker på golvet, då måste man väl flyta en "kaka" på isolerskivorna ? känns som att annars är risken att golvet blir "svampigt" ? och då golvet är lite ojämnt idag så måste jag isåfall flyta innan jag lägger isoleringsskivorna, sen flyta igen? ursäkta tröga frågor :)
ja jag har varit inne på en egen shuntgrupp egentligen hela tiden.

om man lägger isolerskivor, det blir också diffusionsöppet eller vad man säger? dvs inget tätskikt mellan det och klinker? då plattan måste andas, eller tänker jag fel?

Tack för snabba och bra svar!
 
S
Klinkers , tänkte mer på annat golv , hur högt upp kan det nya golvet bygga , kan du tänka dig som max
 
45mm färdigt golv har jag utrymme för
 
S
Ligger plattan på kross och vet du hur mycket eller direkt på backen
 
Det är 150mm singel typ 16/32 och sen är det 1-2 meter sand under
 
Finns nog 20 mm xps med spår plus ca 10 flyt och klinkers borde bli 43 mm
 
Men frågan är om det är nån större vinning att lägga 20mm xps?
 
Det tycker jag nog
 
Skulle vara intressant att veta vad man "tjänar" på att ha 20mm isolering mot ingen
Förstås svårt att räkna på men dom säger att 30% av energin går neråt och 70 stiger
 
Se det så här:

Din slinga håller kanske 30 grader, är inbäddad i betong/flytspackel osv. På ovansidan av kakan har du ett rum med kanske +20 grader. Nedåt har du marken under kakan. Marken är kall. låt oss gissa på +5 grader.

Uppåt drivs värme av en 10 graders temperaturskillnad, nedåt av en 25 graders temperaturskillnad. Energi/värmeflödet är i stort sett proportionellt med temperaturskillnaden.

En isolering nedåt bromsar då flödet kraftigt.
 
Mikael_L
D Dannelind42 skrev:
Skulle vara intressant att veta vad man "tjänar" på att ha 20mm isolering mot ingen
Förstås svårt att räkna på men dom säger att 30% av energin går neråt och 70 stiger
Värme stiger endast i vätskor och gas (luft), konvektion är drivkraften då.

I fasta material, t.ex. betong finns ingen konvektion, utan all värmetransport sker genom ledning (nåja, något lite såsom strålning också, inne i betongens porer)...
Så i betong och andra fasta material går det exakt lika stort värmeflöde i alla riktningar, neråt, uppåt, åt sidan.


Och ja, jämfört med oisolerat så är det stor vinst med 20mm isolering. Finns det redan 200mm isolering skulle vinsten utav 20mm till inte vara så stor.
Som hempularen är inne på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.