Om jag förstår din skiss rätt så kommer dvärgbrytaren till kylskåpet att bygla över en pol i jordfelsbrytaren. Gör inte så. Det kommer inte att fungera.

Jordfelsbrytaren och mätaren kan sitta i valfri ordning. Har du jordfelsbrytaren före kan du ha grupper som skyddas av jordfelsbrytaren utan att strömmen passerar mätaren. Däremot kan du inte ha grupper som passerar mätaren utan att skyddas av jordfelsbrytaren.

Har du å andra sidan mätaren först kan du ha grupper som passerar mätaren utan att skyddas av jordfelsbrytaren. Men du kan inte ha grupper som skyddas av jordfelsbrytaren utan att också mätas. Det låter som att du vill ha tre kategorier av grupper.

1: Grupper som skyddas av jordfelsbrytare och passerar mätaren.

2: Grupper som skyddas av jordfelsbrytaren utan att passera mätaren.

3: Grupper som passerar mätaren utan att skyddas av jordfelsbrytaren.

Du kan bara få till två av dessa tre kategorier så länge du bra har en mätare och en jordfelsbrytare.

Angående kylskåp skyddat av jordfelsbrytare. Du har bott 20 år i huset om jag förstår rätt. Hur många gånger under denna tid har du kommit hem till en utlöst jordfelsbrytare?
 
Vad är syftet med mätningen av elförbrukningen? Är det inte bättre med ett smarthem + några wallplugs med energimätning?

Det är ganska omständligt att hitta den där speciella förbrukaren med en gammal energimätare utan loggning. Många timmar framför elcentralen 😉
 
K Knight skrev:
Vad är syftet med mätningen av elförbrukningen? Är det inte bättre med ett smarthem + några wallplugs med energimätning?

Det är ganska omständligt att hitta den där speciella förbrukaren med en gammal energimätare utan loggning. Många timmar framför elcentralen 😉
Just för energi för uppvärmning tror jag en riktig elmätare passar bra.
Det går ju även att logga pulser. TS Garo mätare har väl pulsutgång.

För andra förbrukare som kan vara intressant att följa blir det dyrt med ”riktiga elmäteare”.

En produkt från Shelly, PM mini tycker jag är intressant.

Installation av Shelly Plus PM Mini energimätare i eldosan på en trävägg.

Någon som provat den?
Fungerar den mot HA?
 
Jo det håller jag med om. Total förbrukning och till värmepumpar är det jättebra att ha separata elmätare till.

Att börja sprida ut en 3 fas elmätare på flera små förbrukare blir grötigt då tror jag hellre på puckar och wallplugs som kan precision mäta apparater / säkringar
 
  • Skärmdump som visar elmätaravläsning för hushållsapparater inklusive diskmaskin, torktumlare och värmepumpar med kWh och faktisk watt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar ödmjukast för alla kommentarer :) Guld värt!. Ska försöka besvara/bemöta allas input nedan.

Avemo:
Punkt 1: tanken var att installera två trefasmätare med olika huvudfokus (som jag beskrivit ovan). Jag hade dock glömt bort att vissa av apparaterna som jag tänkte koppla in på den ena mätaren inte gick över jordfelsbrytaren, vilket ställde till det lite.

Punkt 2: Nej, detta alternativ är inte aktuellt. Vill mäta alla säkringar (så länge det inte innebär alldeles för mycket omstrukturering i centralen).

Punkt 3. Ja, egentligen, men bara om det går att lösa rätt så enkelt (berör även detta i punkt 1). Inte alls säkert att jag orkar separera ut kyl och frys utan får mäta dem helt separat i så fall.

Angående kyl/frys utanför jordfelsbrytare igen: vi drog elen efter elritningen från hustillverkaren, så det var inte på vårt initiativ som de kopplades utanför jordfelsbrytaren.

Knight:
Syftet är att få kontinuerlig/övergripande koll på följande typer av förbrukning:

1. Värme/varmvatten (har två energimätare för detta, en för bergvärmepumpen och beredaren och en för luftvärmepumpen i garaget)
2. Förbrukning för fast installerad hushållsutrustning med egna säkringar (Kyl, frys, diskmaskin, tvättmaskin, etc)
3. Övrig hushållsel/konsumtionsel (TV, datorer, belysning, etc)

Är mest intresserad av att följa/se trender så att inte en viss typ av förbrukning drar iväg, så därför har jag resonerat så att jag föredrar central mätning. För att se hur hur momentanförbrukningen ändras kan jag slå av grupper och på så sätt slipper jag flertalet mätare runtom i huset. Eftersom jag vill mäta allt blir det många wallplugs att köpa i så fall.

Med det sagt ska jag kolla upp Zigbee lite noggrannare, jag har bara fått intrycket att det totalt sett blir väldigt dyrt om det är mycket man vill mäta.

blackarrow:
Ja, se även mitt svar till Knight ovan. Den typ av energimätare (Garo GNM3D) jag tittat på kostar ca 1500 kr idag. Kanske är dyrt men jag har en känsla av att för att mäta det jag är ute efter kostar det en slant även med wallplugs.
 
V vonbenno skrev:
Demmpa: har för mig att det var den rekommendationen som gällde 2004 när vi byggde huset (vi drog all el själva, svärfar är elektriker). Hade att göra med att kyl och frys inte skulle bli strömlösa med allt vad det innebär om man fick ett jordfel i den övriga elinstallationen (t.ex. nåt som händer utomhus när man är på semester).
Det var på 80-talet å delar av 90-talet som det var ganska vanligt att lägga kyl/frys utanför JFBn. I början var det pga att gamla kylar/frysar läckte en del till jord, senare de argument sum er elektriker har/hade.

Vissa förespråkar separata PSAer till kyl/frys, men nackdelen med det är att den kan lösa ut utan att man märker det på flera/många timmar (främst sommartid).

Nu när du ändå gör omkopplingar så kan du lägga typ allt över JFB, förslagsvis två (eeler fler) JFBer. Men då gäller det att tänka till angående nollorna så att nollan (för varje grupp) går genom rätt JFB.



Jag har bott i bostäder med JFB(er) sedan mitten av 80-talet, på alla ställen så har kyl/frys legat över JFB.
Aldrig någonsin har någon JFB löst ut när ingen har varit hemma, utan varje gång som JFB har löst ut så någon varit hemma och använt någon specifik utrustning.
 
  • Gilla
vonbenno och 1 till
  • Laddar…
A
Jo det finns nog inget bra svar i debatten om jordfelsskydd på kyl/frys. De flesta lösningar har ändå en nackdel.

Har dock sett några smarta ideer här och på andra forum. En ide jag gillade var att ha belysningen i något rum på samma personskyddsbrytare som kyl-frysen då tjänstgör den som tidigt larm ifall man missar att den löst ut. Billigt, smart och enkelt. Hjälper dock inte om man är bortrest därav min kommentar ovan att de flesta lösningar har en nackdel.

Vill man vara riktigt säker får man sätta ett sms/e-post-larm för utlöst skydd kyl-frys eller använda en självtestande och självåterställande jordfelsbrytare.

Det är dock inget fel att undanta kyl/frys från jordfelskydd. Kravet på jfb gäller bara uttag för allmänbruk och till det räknas inte detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
vonbenno
  • Laddar…
V vonbenno skrev:
Punkt 2: Nej, detta alternativ är inte aktuellt. Vill mäta alla säkringar (så länge det inte innebär alldeles för mycket omstrukturering i centralen).
Det fanns nog luckor i min beskrivning. Om jag förstår dig rätt vill du ha en jordfelsbrytare och två mätare. Därmed måste jordfelsbrytaren sitta före mätarna. Och därmed kan du inte ha några enskilda grupper som passerar mätaren men inte jordfelsbrytaren.

V vonbenno skrev:
Angående kyl/frys utanför jordfelsbrytare igen: vi drog elen efter elritningen från hustillverkaren, så det var inte på vårt initiativ som de kopplades utanför jordfelsbrytaren.
Det är inget fel att det är kopplat så. Och jag har förstått att det var vanligt då. Men jag har inte hört något annat motiv än att kylskåpet inte skall bli strömlöst för att jordfelsbrytaren löser. Och min erfarenhet är att jordfelsbrytare tjuvlöser väldigt sällan. Därför är det inte heller fel att lägga kyl och frys efter jordfelsbrytaren. Det är en möjlighet. Inte ett måste.
 
  • Gilla
vonbenno och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kyl & frys mäter man enklast med en sån här pryl.
[bild]
Jag har flera sådana på kyl/frysar och andra prylar jag vill kunna mäta och styra.
Jag har haft liknande tidigare och kan inte rekommendera att ha kyl eller frys med någonting som kan stängas av. Relän kan bli dåliga. Firmware kan uppdateras. Inställningar kan nollställas. Och plötsligt står du där med en varm frys... Dock helt OK på saker du vill kunna styra.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har haft liknande tidigare och kan inte rekommendera att ha kyl eller frys med någonting som kan stängas av. Relän kan bli dåliga. Firmware kan uppdateras. Inställningar kan nollställas. Och plötsligt står du där med en varm frys... Dock helt OK på saker du vill kunna styra.
Nej, det verkar vara svårt (åtminstone för mig?) att hitta smarta energimätare som INTE innehåller någon typ av brytare, utan bara är en energimätare med fjärravläsning. Det är ju sådana jag skulle vilja ha på kyl och frys om jag inte kan mäta förbrukningen centralt. Är ju inte intresserad av att slå av/på dem.
 
A Avemo skrev:
Det fanns nog luckor i min beskrivning. Om jag förstår dig rätt vill du ha en jordfelsbrytare och två mätare. Därmed måste jordfelsbrytaren sitta före mätarna. Och därmed kan du inte ha några enskilda grupper som passerar mätaren men inte jordfelsbrytaren.
Jo, ja, jag HAR ju en jordfelsbrytare men upptäckte (blev påmind om) att allt jag ville mäta inte gick via den. Det enda (rimliga?) alternativet jag ser just nu är att flytta in kyl och frys efter jordfelsbrytaren så att jag kan mäta dem tillsammans med övrig utrustning. Övriga alternativ känns lite för omfattande...
 
Du har ju en mätare före jordfelsbrytaren, den som visar all förbrukning.
Sedan drar du av det som mäts med den separata mätaren och skillnaden är då kyl/frys.
Nätägarens mätare går att avläsa fjärr med HAN-porten.
 
V vonbenno skrev:
Nej, det verkar vara svårt (åtminstone för mig?) att hitta smarta energimätare som INTE innehåller någon typ av brytare, utan bara är en energimätare med fjärravläsning. Det är ju sådana jag skulle vilja ha på kyl och frys om jag inte kan mäta förbrukningen centralt. Är ju inte intresserad av att slå av/på dem.
Det är svårt att hitta enkla uttag man kan använda utan att anlita elektriker... Men det är väl något liknande du har som mina PowerTag om jag förstår beskrivningen rätt? Jag har 3st 3-fas mätare för att det var enklast så och jag kunde mäta tillräckligt
 
S sjoelund skrev:
Det är svårt att hitta enkla uttag man kan använda utan att anlita elektriker... Men det är väl något liknande du har som mina PowerTag om jag förstår beskrivningen rätt? Jag har 3st 3-fas mätare för att det var enklast så och jag kunde mäta tillräckligt
Ja, jag har en GARO trefasmätare och en enfasmätare och funderar på att installera två trefasmätare till. Det jag menade ovan med att det är svårt att hitta smarta energimätare utan brytare gällde mätning av enskilda eluttag där jag aldrig är intresserad av att bryta strömmen, utan bara mäta förbrukad energi.
 
D Dilato skrev:
Du har ju en mätare före jordfelsbrytaren, den som visar all förbrukning.
Sedan drar du av det som mäts med den separata mätaren och skillnaden är då kyl/frys.
Nätägarens mätare går att avläsa fjärr med HAN-porten.
Ja, om jag installerar de två trefasmätare jag har tänkt och inte flyttar kyl och frys till efter jordfelsbrytaren borde jag komma väldigt nära att det bara är kyl och frys som är "kvar" när man har dragit bort alla mätares förbrukning från hela fastighetens elmätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.