För att få koll på förbrukning av värme- och varmvatten har vi satt in en Garo energimätare som mäter pannans tre faser och varmvattenberedarens två faser. Alltså L1 för pannan och beredaren är inkopplad på energimätarens första port, L2 för pannan och beredaren på den andra, och på den tredje är det bara pannan som är inkopplad.

Det jag funderar på om det skulle vara möjligt är att göra likadant fast över flertalet säkringar istället; att ett urval av säkringar som ligger på L1 skulle kopplas in på ytterligare en energimätares första port, etc. Problemet som kan inträffa är att det riskerar bli flertalet kablar att dra till energimätaren (lika många som antal säkringar på Lx), och då funderar jag på om en möjlig lösning skulle vara att koppla alla säkringar på L1 till en gemensam plint, som sen kopplas på energimätarens första port. Sen samma sak för L2 och L3. Hoppas att det går att förstå vad jag menar.

Orsaken är att jag skulle vilja få bättre koll på husets alla förbrukare för att se om något sticker iväg eller ligger fel. Grundtanken var att koppla in ytterligare två energimätare i elcentralen och mäta all köksutrustning på den ena (DM/TM/TT, Kyl, frys, häll, micro, ugn) och alla uttag (inkl belysning) på den andra.

Någon som har löst något liknande tidigare?
 
Det går ju att bygla från säkring till säkring i stället för att alla går ihop i en stjärna. Jag är inte riktigt med på vad man behöver göra annorlunda för att du kopplar in en elmätare också.
 
V vonbenno skrev:
För att få koll på förbrukning av värme- och varmvatten har vi satt in en Garo energimätare som mäter pannans tre faser och varmvattenberedarens två faser. Alltså L1 för pannan och beredaren är inkopplad på energimätarens första port, L2 för pannan och beredaren på den andra, och på den tredje är det bara pannan som är inkopplad.

Det jag funderar på om det skulle vara möjligt är att göra likadant fast över flertalet säkringar istället; att ett urval av säkringar som ligger på L1 skulle kopplas in på ytterligare en energimätares första port, etc. Problemet som kan inträffa är att det riskerar bli flertalet kablar att dra till energimätaren (lika många som antal säkringar på Lx), och då funderar jag på om en möjlig lösning skulle vara att koppla alla säkringar på L1 till en gemensam plint, som sen kopplas på energimätarens första port. Sen samma sak för L2 och L3. Hoppas att det går att förstå vad jag menar.

Orsaken är att jag skulle vilja få bättre koll på husets alla förbrukare för att se om något sticker iväg eller ligger fel. Grundtanken var att koppla in ytterligare två energimätare i elcentralen och mäta all köksutrustning på den ena (DM/TM/TT, Kyl, frys, häll, micro, ugn) och alla uttag (inkl belysning) på den andra.

Någon som har löst något liknande tidigare?
Kan du rita upp hur du menar? (Och/eller ett foto på kopplingen av vvb&panna)
 
Här kommer en bild av hur inkopplingen på energimätaren av pannan och beredaren ser ut. Har märkt säkringarna från pumpen med P1-3 och beredaren med V1-2.

Tittar man lite noggrannare på undersidan kan man se hur beredaren kopplats ihop (byglats?) med pannans säkringar, som sen går vidare till energimätaren. Antar att det var så här du menade Avemo? Tänkte inte på att det var ett alternativ.

laseryxa: hoppas bilden går att förstå, annars får jag göra ett nytt försök.

På den ena energimätaren skulle nio säkringar kopplas in, på den andra 12 stycken. Då skulle man alltså eventuellt kunna bygla säkringarna baserat på vilken fas de ligger på och sen dra vidare från lämplig säkring till energimätaren?
 
  • Säkringsskåp med etiketterade säkringar P1-3 för pump och V1-2 för beredare, kopplat till energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vonbenno skrev:
Antar att det var så här du menade Avemo? Tänkte inte på att det var ett alternativ.
Det är så man normalt gör om man inte har en fasskena. Det man skall tänka på är att tråden man byglar med måste tåla belastningen av en fullt belastad huvudsäkring.
 
Avemo: Merparten (nästan alla) av säkringarna som jag vill koppla in på energimätarna ligger på en fasskena. Bilden nedan är "våningen upp" jämfört med första bilden.
 
  • 20240410_191137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, så det går alltså FRÅN elmätaren TILL säkringarna (bra)
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
laseryxa: i så fall går det ju FRÅN båda sidor???
 
Hmmm... nu förstår jag vad du menar... matningen kommer ovanifrån på energimätaren, inte underifrån...
 
  • Gilla
laseryxa
  • Laddar…
Så med andra ord så ”gör du likadant” oavsett mängden säkringar efteråt.
 
  • Gilla
vonbenno
  • Laddar…
Vet inte om jag stöter på patrull nu avseende hur jag tänkt koppla in alla "obligatoriska" förbrukare på en enskild energimätare (DM/TM/TT, Kyl, frys, häll, micro, ugn, som det är svårt att göra så mycket åt förbrukningsmässigt):

Varken kylen eller frysen har sin matning över jordfelsbrytaren, medan övriga (DM/TM/TT, häll, micro och ugn) HAR matningen från jordfelsbrytaren. Jag har svårt att se hur jag ska kunna koppla in kyl och frys på samma mätare som de övriga då det inte går att bygla dessa som vi diskuterat ovan.

Det enda alternativ jag kom på var att koppla in kyl och frys efter sina säkringar på matningen av energimätaren som isåfall skulle få sin matning över fem ledare, tre 4mm2 från jordfelsbrytaren (L1-L3) och två 1,5 mm2 från respektive kyl och frys (Lx+Ly). Även från mätaren går man vidare med fem ledare, tre 4 mm2 till övrig utrustning som ska mätas och två 1,5mm2 ut direkt till kyl och frys.

Skulle detta funka eller tänker jag helt galet? Finns det andra alternativ jag inte tänker på? Kniper det får jag väl strunta i att mäta kylen och frysen i centralen och istället sätta dit mätare för vanliga uttag under perioder.
 
Jag förstår inte hur du tänkt koppla. Kan du rita upp det? Den enklaste lösningen jag kommer på är att lägga kyl och frys efter jordfelsbrytaren. En annan lösning är att ha en till jordfelsbrytare till det som skall mätas. Alltså elmätaren kopplas före jordfelsbrytare. Efter mätaren tar du faserna direkt till säkringarna för kyl och frys och via en till jordfelsbrytare till övriga mätta förbrukare.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Kyl & frys mäter man enklast med en sån här pryl.
Elvco smart WiFi-uttag för energimätning och fjärrstyrning av hushållsapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har flera sådana på kyl/frysar och andra prylar jag vill kunna mäta och styra.
 
  • Gilla
vonbenno
  • Laddar…
V vonbenno skrev:
Varken kylen eller frysen har sin matning över jordfelsbrytaren, medan övriga (DM/TM/TT, häll, micro och ugn) HAR matningen från jordfelsbrytaren. Jag har svårt att se hur jag ska kunna koppla in kyl och frys på samma mätare som de övriga då det inte går att bygla dessa som vi diskuterat ovan.
Varför är kylen och frysen utanför JFBn?
Finns normalt ingen anledning till att inte låta kyl/frys gå via JFB.
 
Demmpa: har för mig att det var den rekommendationen som gällde 2004 när vi byggde huset (vi drog all el själva, svärfar är elektriker). Hade att göra med att kyl och frys inte skulle bli strömlösa med allt vad det innebär om man fick ett jordfel i den övriga elinstallationen (t.ex. nåt som händer utomhus när man är på semester).

Avemo: Angående "att lägga kyl och frys efter jordfelsbrytaren", vi kanske menar samma sak? Har försökt rita upp hur jag tänkte lite snabbt, hoppas det går att förstå.

Känner inte att jag vill koppla in en till jordfelsbrytare, blir väldigt ont om plats i centralen då...
Schematisk ritning över elinstallation med huvudströmbrytare, jordfelsbrytare och mätare på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dilato: Tack för tipset, hittade den på AliExpress. Har aldrig handlat därifrån förut, verkar dock finnas flera varianter som är väldigt lika varandra. Om inte annat har jag ett antal "dumma" mätare jag skulle kunna använda under en period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.