Magnus Filip skrev:
Vet inte direkt vad du syftar på? Du verkar själv orolig över något, av ditt inlägg att döma!
Ja, jag är orolig över all falska fakta som sprids på nätet. Faktum är att jag djupt föraktar dem som sprider sådant.

Magnus Filip skrev:
Sök själv efter information om du inte tror!
Det har jag gjort utan att finna belägg för dina påståenden.

Magnus Filip skrev:
Köpte ny spis för några år sedan hade samma problem.
Vad för problem? Det finns inget problem här. Det behövs bara kunskap för att koppla sladden rätt. Om man inte vet så tar man hjälp, precis som TS gjort. Om man ska prata om problem så är det i så fall tillverkare av spisar, hällar och ugnar som inte erbjuder produkter som passar den Svenska marknaden.

Magnus Filip skrev:
Kolla vad som gäller om installationer själv och påföljd om obehörig. Här eller var du vill:
[länk]
Nu är just denna sladd inte behörighetskrävande. Men även om man skulle göra ett behörighetskrävande arbete så händer absolut ingenting så länge man utför det enligt föreskrifter, regler och branschpraxis. Har du försökt polisanmäla någon för olaga installationsarbete, dvs lyckats få polisen att ta emot anmälan?

Magnus Filip skrev:
[länk]
Tyvärr, ingen blev dömd mot elsäkerhetslagen här utan mot brottslagen. Det handlar för övrigt om ett fall där vederbörande presterat så långt ifrån föreskrifter, regler och branschpraxis som man kan komma så givetvis åker han dit. Vad ville du säga med detta fall? Det är något som TS i denna tråd inte kommer i närheten av. Hur många fler liknande fall kan du hitta? Kan du hitta ett fall där någon blivit dömd mot elsäkerhetslagen? Jag känner bara till ett.

Magnus Filip skrev:
bygg.se/artiklar/elinstallationer-kraver-behorig-elektriker-for-att-forsakring-ska-galla/
Har du verkligen läst texten på denna sida? Har du läst längst ned på sidan som beskriver vilka som står bakom denna site, byggföretag och hantverkare :) Hur bedömer du dess vederhäftighet?

Om du tror på detta så kan du leta bevis, dvs ett försäkringsärende, som bekräftar detta påstående på sidan:

Tänk dock på att även om elen har gått igenom kontrollen kan försäkringspengarna utebli om det visar sig att en obehörig person har utfört arbetet med dem.


Visst kan det förekomma. Försäkringsbolag får sätta vilka regler de vill, men de vill samtidigt ha kunder...

Magnus Filip skrev:
Man får inte utan behörighet ÄNDRA en kontakt från trefas till tvåfas.
Du bara får ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med SAMMA slags material som tidigare. Har du en lampa som du vill byta stickpropp på till annat slag – exempelvis en ojordad till en jordad – (eller på hushållsapparater) ska den lämnas till en fackman.
Återigen tre st påståenden som saknar grund. Det finns frågor kring CE-märkning och garanti, men inte behörighet. Vad man får göra utan behörighet hittar du i ELSÄK-FS 2017:2 3 kap 1 §. Se även hänvisningarna till elsäkerhetslagen 2016:732 och skillnaden mellan starkströmsanläggning och elektrisk utrustning. Föreskriften stämmer mycket dåligt överens med din lista, även om du råkat hitta den på ESV's hemsida.
 
  • Gilla
  • Älska
TriNitro och 45 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har du gjort el-jobb utan behörighet eller?
Det var ett ganska kreativt tankehopp får jag säga. Det är inte jag som har haft problem med att ansluta en spis.
 
  • Gilla
senap
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag är orolig över all falska fakta som sprids på nätet. Faktum är att jag djupt föraktar dem som sprider sådant.


Det har jag gjort utan att finna belägg för dina påståenden.


Vad för problem? Det finns inget problem här. Det behövs bara kunskap för att koppla sladden rätt. Om man inte vet så tar man hjälp, precis som TS gjort. Om man ska prata om problem så är det i så fall tillverkare av spisar, hällar och ugnar som inte erbjuder produkter som passar den Svenska marknaden.


Nu är just denna sladd inte behörighetskrävande. Men även om man skulle göra ett behörighetskrävande arbete så händer absolut ingenting så länge man utför det enligt föreskrifter, regler och branschpraxis. Har du försökt polisanmäla någon för olaga installationsarbete, dvs lyckats få polisen att ta emot anmälan?


Tyvärr, ingen blev dömd mot elsäkerhetslagen här utan mot brottslagen. Det handlar för övrigt om ett fall där vederbörande presterat så långt ifrån föreskrifter, regler och branschpraxis som man kan komma så givetvis åker han dit. Vad ville du säga med detta fall? Det är något som TS i denna tråd inte kommer i närheten av. Hur många fler liknande fall kan du hitta? Kan du hitta ett fall där någon blivit dömd mot elsäkerhetslagen? Jag känner bara till ett.


Har du verkligen läst texten på denna sida? Har du läst längst ned på sidan som beskriver vilka som står bakom denna site, byggföretag och hantverkare :) Hur bedömer du dess vederhäftighet?

Om du tror på detta så kan du leta bevis, dvs ett försäkringsärende, som bekräftar detta påstående på sidan:

Tänk dock på att även om elen har gått igenom kontrollen kan försäkringspengarna utebli om det visar sig att en obehörig person har utfört arbetet med dem.


Visst kan det förekomma. Försäkringsbolag får sätta vilka regler de vill, men de vill samtidigt ha kunder...


Återigen tre st påståenden som saknar grund. Det finns frågor kring CE-märkning och garanti, men inte behörighet. Vad man får göra utan behörighet hittar du i ELSÄK-FS 2017:2 3 kap 1 §. Se även hänvisningarna till elsäkerhetslagen 2016:732 och skillnaden mellan starkströmsanläggning och elektrisk utrustning. Föreskriften stämmer mycket dåligt överens med din lista, även om du råkat hitta den på ESV's hemsida.
Jag vet inte mkt om el, utan föreskrifterna kommer från ESVs hemsida som är en myndighet.
Om du anser dig veta bättre än dem får det stå för dig?
Oavsett om det är få domar så är det olagligt. Ta en titt på ESVs hemsida. De uppmanar folk att polisanmäla om de kommer på obehöriga installationer.

Förstår att det känns jobbigt för en del nu.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Magnus Filip skrev:
Jag vet inte mkt om el, utan föreskrifterna kommer från ESVs hemsida som är en myndighet.
Om du anser dig veta bättre än dem får det stå för dig?
Oavsett om det är få domar så är det olagligt. Ta en titt på ESVs hemsida. De uppmanar folk att polisanmäla om de kommer på obehöriga installationer.

Förstår att det känns jobbigt för en del nu.
Fast har du ens läst föreskrifterna och elsäkerhetslagen som Bo länkade till? Är ju lite svårt att förklara för någon som du själv säger inte kan mycket om el om man inte är beredd att ta till sig den informationen som finns och som ligger till grund för att dina påstående inte är korrekt. Läs elsäkerhetslagen och föreskrifterna som Bo länkade och lär dig något så kanske du blir en som kan något om el istället. Du verkar både vara intresserad och nyfiken på ämnet.
Även 2 kap. 1 paragrafen i ELSÄK-FS 2017:2 ger lite klarhet i vad som räknas som elinstallationsarbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
A
Panor82 Panor82 skrev:
Fast har du ens läst föreskrifterna och elsäkerhetslagen som Bo länkade till? Är ju lite svårt att förklara för någon som du själv säger inte kan mycket om el om man inte är beredd att ta till sig den informationen som finns och som ligger till grund för att dina påstående inte är korrekt. Läs elsäkerhetslagen och föreskrifterna som Bo länkade och lär dig något så kanske du blir en som kan något om el istället. Du verkar både vara intresserad och nyfiken på ämnet.
Även 2 kap. 1 paragrafen i ELSÄK-FS 2017:2 ger lite klarhet i vad som räknas som elinstallationsarbete.
Panor82 Panor82 skrev:
Fast har du ens läst föreskrifterna och elsäkerhetslagen som Bo länkade till? Är ju lite svårt att förklara för någon som du själv säger inte kan mycket om el om man inte är beredd att ta till sig den informationen som finns och som ligger till grund för att dina påstående inte är korrekt. Läs elsäkerhetslagen och föreskrifterna som Bo länkade och lär dig något så kanske du blir en som kan något om el istället. Du verkar både vara intresserad och nyfiken på ämnet.
Även 2 kap. 1 paragrafen i ELSÄK-FS 2017:2 ger lite klarhet i vad som räknas som elinstallationsarbete.
Läs tidigare inlägg. Från ESV hemsida .Där är det förklarat i förståelig text. För mig solklart
.
Du bara får ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med SAMMA slags material som tidigare. Har du en lampa som du vill byta stickpropp på till annat slag – exempelvis en ojordad till en jordad – (eller på hushållsapparater) ska den lämnas till en fackman
.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Fackman är inte samma sak som elektriker. Det är en servicetekniker. Men det finns inte på något vis reglerat. Man får laga sin dammsugare lika mycket som sin bil. Sedan måste man ju använda material som är säkert.
 
Panor82
Från ELSÄK-FS 2017:2 2kap. 1paragrafen :

"Det är inte elinstallationsarbete att reparera maskiner, belysningsarmaturer och
hushållsapparater som inte är del av anläggningen även om dessa är fast anslutna
då reparationen sker."
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jag vet inte mkt om el, utan föreskrifterna kommer från ESVs hemsida som är en myndighet.
Om du anser dig veta bättre än dem får det stå för dig?
Oavsett om det är få domar så är det olagligt. Ta en titt på ESVs hemsida. De uppmanar folk att polisanmäla om de kommer på obehöriga installationer.

Förstår att det känns jobbigt för en del nu.
Gör en pudel nu och erkänn att du gav dig in på ett område där du saknar lite kunskap och därför gör felaktiga antaganden av fast installation jämfört med elanslutning av apparat med t.ex. stickpropp , ungefär som i tråden med tjänstebil. ;)
 
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Gör en pudel nu och erkänn att du gav dig in på ett område där du saknar lite kunskap och därför gör felaktiga antaganden av fast installation jämfört med elanslutning av apparat med t.ex. stickpropp , ungefär som i tråden med tjänstebil. ;)
Visst kan jag ha fel om saker och står för det givetvis i så fall, så pass rakryggad är jag. Men här har jag inte fel.

För att få ett stopp på detta ringde jag ESV kundservice, skickade bilderna och texten och de sade att man absolut inte får göra detta själv. Detta är ett elinstallationsarbete och det krävs auktoriserad fackman för det.

Lev väl!
 
Ring elsäkerhetsverket igen och fråga hur dom tolkar ELSÄK-FS 2017:2 2kap. 1paragrafen.

Det är ju bara att titta på deras reklamkampanjer senaste tiden för att se att dom har en agenda som går ut på att stärka elbranschens ställning.
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
För att montera sladd på en häll? Då har du fått fel uppgifter. Det är absolut problematiskt om de som statligt verk lämnar ut felaktig information.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ring elsäkerhetsverket igen och fråga hur dom tolkar ELSÄK-FS 2017:2 2kap. 1paragrafen.

Det är ju bara att titta på deras reklamkampanjer senaste tiden för att se att dom har en agenda som går ut på att stärka elbranschens ställning.
Så det är fel på deras hemsida och de rådgivande experterna på ESV har fel? Godnatt! Ha ett bra liv!
 
Magnus Filip skrev:
Så det är fel på deras hemsida och de rådgivande experterna på ESV har fel? Godnatt! Ha ett bra liv!
Ja, tydligen eftersom lagen är väldigt tydlig kring vad som ingår in den fasta anläggningen.
Att koppla slös eller ansluta en fast ansluten spis är behörighetskrävande, men att byta sladd och stickpropp är lika behörighetskrävande som att byta batteri i bilen (vilket också är starkström enligt definitionen).
 
  • Gilla
TriNitro och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jag vet inte mkt om el, utan föreskrifterna kommer från ESVs hemsida som är en myndighet. Om du anser dig veta bättre än dem får det stå för dig?
Om du menar detta citat från ESVs hemsida så är detta inga föreskrifter.
Magnus Filip skrev:
Du bara får ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med SAMMA slags material som tidigare. Har du en lampa som du vill byta stickpropp på till annat slag – exempelvis en ojordad till en jordad – (eller på hushållsapparater) ska den lämnas till en fackman.
På hemsidan svävar de (tyvärr) iväg med direkta felaktigheter. Det är givetvis bra saker de skriver, men det har en konsumentinriktning för dem som inte förstår, och bör givetvis följas, men det är inga krav. Du kommer inte att återfinna någon grund för denna text i de föreskrifter som ESV ansvarar för. Det närmaste man kommer är Elsäkerhetsverkets föreskrifter om elektrisk utrustning ELSÄK-FS 2016:1.

Hade de använt ordet bör istället för ska så hade texten varit ok. Ej insatta konsumenter bör givetvis inte bygga om elektriska apparater, även om man får. Det är heller inte aktuellt i denna tråd.

Magnus Filip skrev:
Oavsett om det är få domar så är det olagligt. Ta en titt på ESVs hemsida. De uppmanar folk att polisanmäla om de kommer på obehöriga installationer.
Tro mig, vi vet att obehörigt installationsarbete är olagligt. Jag uppmanar aldrig någon att bryta mot behörighetsparagraferna i elsäkerhetslagen, men jag agerar heller aldrig polis. Det är upp till var och en att avgöra. Det jag är mycket mån om är att folk utför arbetet så att resultatet blir så säkert såsom stipuleras av föreskrifter och regler, och så att ett försäkringsbolag inte hittar något att anmärka på.

Magnus Filip skrev:
Förstår att det känns jobbigt för en del nu.
Nej inte det minsta. Vad menar du? Jag ser fram emot att du deltar på forumet framöver.
 
  • Gilla
redep och 18 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Så det är fel på deras hemsida och de rådgivande experterna på ESV har fel? Godnatt! Ha ett bra liv!
Nu får du göra pudeln, bilden ts lagt in är på anslutning i spishällen och där ts ska montera en anslutningssladd med Perilexanslutning. Har inget med den fasta elinstallationen att göra (vägguttaget Perilex).:cool:
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.