Du behöver inte dra rör från tanktoppen ända upp över kärlet, du kan dra ett klent rör från tank och till röret upp till exp från pannan i nivå närmast horisontellt från tanktoppen, en liten lutning givetvis men inget överdrivet. Annars ser det riktigt bra ut som du ritat tycker jag.
 
GK100 skrev:
Du behöver inte dra rör från tanktoppen ända upp över kärlet, du kan dra ett klent rör från tank och till röret upp till exp från pannan i nivå närmast horisontellt från tanktoppen, en liten lutning givetvis men inget överdrivet. Annars ser det riktigt bra ut som du ritat tycker jag.
okej. va roligt :D. finns de nån regel i vilken max/min vinkel laddröret ska stiga mot i mitt fall tanken, för att luften ska följa med på ett bra sätt? lika dant mot expansionskärlet
 
Jag känner inte till någon sån regel men 1cm / m är tillräckligt och rejält i mina ögon, huvudsaken är att man åtminstone inte får "bakfall".
 
GK100 skrev:
Jag känner inte till någon sån regel men 1cm / m är tillräckligt och rejält i mina ögon, huvudsaken är att man åtminstone inte får "bakfall".

okej de låter rätt så logiskt, som att sätta hängrännor då:)
 
Pannan är hemma (solo innova 50kw) tanken från husqvarna tanksvets 5kbm rektangulär bör komma antingen denna vecka eller nästa vecka, öppet expansionskärl i rostfritt på 364 L är beställt, 10m 35mm koppar rör är hemma + en jävla massa lödkopplingar. känns som de börjar dra ihop sig, min plan är att bytet ska ske under vecka 28, räknar med att de ska ta nån vecka med att rensa pannrummet från rör o 3st strömsnästankar o den lilla äckliga viadruspannan o installera den nya annläggningen. kommer skyddsgasspola rören med nitrogengas när jag löder för att slippa massa bös i rören. kanske kan bli en projekt tråd av pannbytet om man orkar.
 
  • Gilla
vedmannen och 1 till
  • Laddar…
pannrum 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hur ser de ut? kan shunten sitta så? är de nå annat som kan förbättras?
 
Bra förutom shunten
 
pannrum 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
misstänkte de. bättre så här då!?
 
hur kopplar jag dubbla blandningsventiler?
 
Det finns flera sätt, men du kan tex göra såhär. Om du sätter ventil 1 några grader högre än ventil 2 kommer du bara få flöde (kylning) i övre slingan när du verkligen behöver. Bilden blev inte så snygg såhär sent på kvällen, sorry! :) Nackdelen är väl att det kostar mer att installera samt att du får en till ventil som kan strula.
 
  • exempel.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pottefix
  • Laddar…
Jag har tidigare förespråkat dubbla bv men efter några år så brukar det sluta funka så det är frågan om det är värt den extra kostnaden
 
Matss skrev:
Jag har tidigare förespråkat dubbla bv men efter några år så brukar det sluta funka så det är frågan om det är värt den extra kostnaden
okej. varför brukar de sluta funka? konstig fråga kanske.
 
20120521_183844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120521_183941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120521_184225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så då är tanken inne i garaget i alla fall, där får den stå till det är dax för installation. de va på de berömda F...håret att den gick in, men me några ynka mm till godo så gled den in så fint..
 
Om inte JAG får ha en traktorgrävare så får ingen annan det heller, OK!?:surmule(
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Elffors skrev:
Om inte JAG får ha en traktorgrävare så får ingen annan det heller, OK!?:surmule(
hehehe. sorry, de va kanske dumt att visa den :-\ men jag kan trösta dig me att de är farsans grävare :(
men de e klart. jag har den ju när jag vill..
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.