suveränt. då fattar jag. det finns allts¨bara 240v , men två sådana trådar och vips så har man 400! gör ett kombinage med jord så man har det varmt i lyan igen....

Många tack!
 
Det här är ett typiskt exempel på när jag förstår att många blir fundersamma. Jag förstår inte varför man säljer saker där blå ledare ska kopplas till fas.
 
  • Gilla
cmgarp
  • Laddar…
Bjurran skrev:
Det här är ett typiskt exempel på när jag förstår att många blir fundersamma. Jag förstår inte varför man säljer saker där blå ledare ska kopplas till fas.
För att det är billigare än att specialtillverka kabel utan blå ledare (eller ta kabel med fler ledare än vad som behövs) ihop med att det bara är behörig elektriker som får göra en fast installation, och behörig elektriker vet hur det ligger till...
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Det är ju dock lite skumt att du kan mäta 0 volt mellan jord och det du tror är nolla, men 400v mellan en fas och samma nolla. Om det är 400v borde det ju per definition vara två faser du mäter, och då borde det inte bli 0v mellan den ena och jord.
 
Ja mätresultaten i det tidigare inlägget låter klart skumt. Se till att reda ut det innan du kopplar något (eller det kanek äör dags att du kallar på en elektriker).

Om mätresultaten stämmer så låter det som det du tror är jord, är en fas. Det blir livsfarligt om du kopplar fel.
 
  • Gilla
Runar Skoglund
  • Laddar…
Se upp för att blanda ihop gamla färger med t.ex. röd jord och kanske en grön fas, med moderna gulgröna jordledare!

En tumregel är att om det finns någon röd ledare alls eller om en blå ledare är mörkblå så är det troligtvis gamla färger, medan om det finns en som verkligen är gulgrönrandig (och inte bara helgrön eller helgul) så är det nya färger.


En bra idé är att mäta mot något som man verkligen vet är jord. Dra en jordad skarvsladd från ett vanligt jordat vägguttag och mät mellan skarvsladdens jord och varje ledare som elementet varit anslutet till.


P.S., som jag lite syrligt brukar skriva här och var, glöm inte att ta på dumstruten för att inte ha skrivit upp hur det varit kopplat tidigare, ifall det är du själv som tagit bort ett gammalt element :p;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.