Har ett Biltemaelement som slutat fungera och tänkt byta ut detta mot ett likadant eftersom jag inte har rikigt koll på inkopplingen. Men följa färg skulle jag ju klara iaf tänkte jag.

Nu skiljer sig det nya elementet lite mot det gamla.

I den gamla dosan så har jag:
2 gula in kopplade mot en svart till elementkabeln
2 gröna in kopplade mot en brun till elementkabeln
2 gulgröna in kopplade mot gulgrön i elementkabeln
2 Grå inkopplade mot en grå i elementkabeln
2 bruna in som inte är kopplade mot någon trå i elementkabeln.

Dvs. 4 kablar in i dosan från elementet

I det nya elementet har jag endast 3 kablar in mot dosan
En brun
En blå
och en gröngul

Frågan är hur jag kopplar ihop den nya sladden in i den gamla dosan?

Går det att säga med vägledning av detta???

Bifogar en fil där de kablar som gick till elementet sitter kvar men avklippta.

Det börjar bli kallt här nu...:)
 
  • 2012-02-05 14 31 23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mät dig fram var 400V finns, men rimligtvis finns det annars på samma trådar som det gamla satt, enda tråden som måste bli rätt är jorden (gul/grön) annars kan du vända brun och blå som du vill.
 
Jag är inte riktigt med på din beskriving, Du skriver att du har 4 trådar från det gamla elementet, men du räknar bara upp 3 i beskrivningen.

Till att börja med så vill jag för säkerhets skull kolla så du har klart för dig att dina element är (troligen) inkopplade på en 3 fas grupp, dvs du måste bryta 3 säkringar (eller huvudströmbrytaren) för att få det spänningslöst i dosan.

OM det stämmer att du har 4 trådar till det gamla elementet så är det lite skumt. En 400V radiator skall normalt ha 3 trådar, skyddsjord (gulgrön) och 2 faser, som kan ha lite olika färger. Ett enfas element (230V) har också normalt 3 trådar, skyddsjord fas och nolla (oftast blå), efterssom en av tamparna till ditt nya element är blå, så kolla typskylten en extra gång att du verkligen fått ett 400V element.

I ditt gamla element så kan den 4e tråden antingen vara en nolla, jag tror att en del 400V element driver reglerelektroniken på 230V och behöver därför en nolla. Eller så kan det vara en slavkoppling, dvs ett av dina element har temp. reglage, och styr via en extra tråd de övriga. Då ofta slavkopplat ex. inom ett rum. OM det är så och det element du nu byter var "master" så kommer de övriga elementen inte att fungera. Om ditt gamla var en slav, så kan du skippa den tråden. Då gäller det bara att lista ut vilken av dem det är, du kan då troligen se det i masterlementet, bör finnas en symbol i kopplingsplinten.

I en del hus så finns även en extra tråd som går till en central styrning som ex. ger en nattsänkning på alla elementen.

Det skulle kunna underlätta om du lägger upp en bild på kopplingsplinten inne i det gamla elementet. Titta också om du har en central styrning, kan sitta i elcentralen, eller vara en termostat på en vägg någonstans i huset.
 
Hempularen... Du har rätt, jag hade strulat ihop beskrivningen och har uppdaterat kopplingen i min fråga nu...

Trodde lite i min enfald kanske att det skulle vara lite enkelt och bara koppla in dessa tre trådar i dosan lite snabbt.
Gulgrön ska ju vara jord så den kan ju inte vara mycket att ta fel på. Men var ska jag sätta de andra två trådarna?

Har ytterligare ett element i ett hobbyrum som ligger intill garaget (där detta element ska monteras). Det kanske kan förklara kopplingen. Tidigare så har det funnits en centralstyrning av elementen men som inte är ibuk idag. Kan ju också förklara nån kabel..:?

Hur som så kanske man måste ta hit nån som vet vad dom håller på med....:)
 
  • Gilla
frlise
  • Laddar…
Har du ingen spänningsprovare så att du kan kolla var du har 400V? Som hempularen skriver kolla även skylten på ditt nya element så att det är avsett för 400V. Om det är märkt så är mitt tips att det är gul och grön du ska använda av de som var använda till det gamla, gul/grön är ju som du redan förstått den enda givna och viktiga i sammanhanget.
 
Elementet är märkt 400V. och det sitter ju en dosa i änden på sladden också. Den hade jag tänkt klippa bort för att montera in sladden i befintlig dosa då det verkar enklare.

Har en spänningsprovare (Multimeter) och ska försöka testa men vad ställer jag vredet på för inställning och var placerar jag kontakterna. Den ena förstår jag att jag ska sätta på sladden men ska den andra till jord eller?

Förstår att jag börjar bli jobbig nu...:)
 
Redigerat:
400V mäts mellan två faser, alltså inte mot jord. Instrumentet ställer du på något som liknar "AC V", "~ V", skiljer lite mellan olika fabrikat dock.
 
Ok.
Har mätt och testat.
Vad säger då detta???
Gul-Grön =340
Gul - brun =250
Gul - Grå =250
Grå - Brun =398
Grå -grön 0 398
Grön - brun =398
 
  • Gilla
Asven
  • Laddar…
Då ska du använda grön och grå så får du samma inkoppling som det gamla elementet, den gula är använd för den centrala styrningen för sänkning och det finns inte på ditt nya så den lämnar du hopkopplad i dosan bara.

Så översatt enligt ditt första inlägg, dosa - grön till kabel - brun, dosa - grå till kabel - blå, gul/grön till gul/grön.
 
Vill bara TACKA för hjälpen och tala om att jag inte sitter fast i någon kabel och skakar...:)

Nu börjar det bli varmt här igen!

Tackar!
 
Hej Hemmapularen, du skriver "En 400V radiator skall normalt ha 3 trådar, skyddsjord (gulgrön) och 2 faser,"

...dessa två faser du nämner, kanns det vara en 400v och en 240v? eller är det två 400v?

Ur min vägg kommer 4 trådar, en jord, vad som verkar vara nolla,(igen spänning mellan denna och jord) en 240v och en 400v... där har suttit ett element, men har inte kvar det.

Undrar om jag kan smacka dit ett 400v med hjälp av jord+400v+240v och således behövs inte nollan

mvh
//gart
 
Garten skrev:
Hej Hemmapularen, du skriver "En 400V radiator skall normalt ha 3 trådar, skyddsjord (gulgrön) och 2 faser,"

...dessa två faser du nämner, kanns det vara en 400v och en 240v? eller är det två 400v?

Ur min vägg kommer 4 trådar, en jord, vad som verkar vara nolla,(igen spänning mellan denna och jord) en 240v och en 400v... där har suttit ett element, men har inte kvar det.

Undrar om jag kan smacka dit ett 400v med hjälp av jord+400v+240v och således behövs inte nollan

mvh
//gart
Hur ser en 400 volt enkel tråd ut?
 
om det finns jord+nolla+240+400 så är det väl inte osannolikt att det kan finnas jord+nolla+400+400 också draget för element endamål? Tre faser definierar väl inte per automatik deras inbördes potential? utan fasförskjutningen?

Hursom, om man mäter mot nollan så skulle man ju kunna mäta upp två ledare som båda har 400 istället för en på 240 och en på 400? nu vet jag inte om det är så, därav frågan. Men naturligtvis menade jag inte att man kan uppmäta en potential utan en referens, dvs det är ju fråga om en skillnad i potential man mäter.
 
Jag tror du missförstått lite hur det normalt fungerar i 3-fas system. Mellan två olika faser har du 400V, mellan en fas och nolla har du 230V. Det finns inte en fas med 400V och en annan med 230V. Att det är såhär beror på att de olika faserna är fasförskjutna 120grader mot varandra.
 
Garten skrev:
Hej Hemmapularen, du skriver "En 400V radiator skall normalt ha 3 trådar, skyddsjord (gulgrön) och 2 faser,"

...dessa två faser du nämner, kanns det vara en 400v och en 240v? eller är det två 400v?

Ur min vägg kommer 4 trådar, en jord, vad som verkar vara nolla,(igen spänning mellan denna och jord) en 240v och en 400v... där har suttit ett element, men har inte kvar det.

Undrar om jag kan smacka dit ett 400v med hjälp av jord+400v+240v och således behövs inte nollan

mvh
//gart
Då tar vi lite grundläggande trefas teori.

Vi har i vårt elnät 3 faser, dvs 3 trådar som var och en "bär" en fas. Spänningen mellan 2 olika fastrådar är 400V. Vi har dessutom en neutralledare (nollan). Spänningen mellan en fasledare, vilken som helst av de 3 och nollan är 230V.

Dvs det finns inte speciella 400V ledare. Utan fram till ett vanligt vägguttag för 230V, har du en fasledare och nollan. VI skippar alla resonemang om skyddsjord för tillfället. Spänningen i uttaget blir då 230V.

Om du däremot har något som skall drivas med 400V, så drar man fram 2 fasledningar (av de tre möjliga). Spänningen mellan dessa 2 fasledare blir då 400V.

Sedan finns det även apparater som skall ha alla 3 faserna. Ex. vissa elmotorer. Då har man alltså 3 ledare fram, det är 400V mellan dem, oavsett mellan vilka av dem man mäter.

Utöver dessa rena enfas, tvåfas och trefas driftsfall, så finns det också apparater som vill ha 230V, men nyttjar flera faser. Många spisar, hällar osv är kopplade så. Då drar man alltså fram två eller tre faser OCH en nolla. Spisen nyttjar då för en platta en fas och nollan (blir alltså 230V). En annan platta nyttjar en annan fas och nollan. Man talar då om att spisen har 230V elementspänning. En spis som inte nyttjar nollan har 400V elementspänning. Genom att sprida ut belastningen på flera faser får man bättre balans på belastningen.

Så om vi applicerar detta på 400V radiatorn som diskuteras i tråden så skall den alltså ha 3 trådar fram. Två fasledare plus skyddsjord, men ingen nolla.


Tänk på att en flerfasgrupp i centralen har en säkring per fas. Så till ditt 400V element finns det minst 2 säkringar (den 3e fasen kan finnas frma till dosan där radiatorn är inkopplad), alla dessa säkringar måste brytas innan det är säkert att arbeta med kopplingen,
 
  • Gilla
WaldenWoods och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.