Hmm, jag är tämligen säker på att den mäter mellan fas-jord, antagligen för att jag läst det i bruxet, och ibland så löser faktiskt JFBerna, speciellt om det ligger last på gruppen. Men jag ska kolla det igen och återkomma om så inte är fallet.

Ang JFBerna i X1 och X2, glömde säga igår att mer än 2 i serie fungerar inte speciellt bra. Den första måste vara tidsfördröjd (typ S). Annars blir det ett lotteri vem som löser.
 
Loop-impedansen mäts mellan fas-jord. Vissa instrument har funktionen att de inte löser jfb, tex. eurotestern. Andra enklare instrument få får man bygla jordfelsbrytaren medan man testar.
Eurotestern kan ju också mäta line-impedansen dvs. fas-fas så man får Ik2 och kan räkna ut Ik3.
 
I koppling X2 i hus 2 har jag tänkt att sätta en JFB 300mA, men det är kanske dumt.
Som Bo.Siltberg skriver vet man ju inte vilken som löser först (X1 eller X2).
Det räcker nog att ha en JFB 300mA i X1. Den vill jag ha just för att så tidigt som möjligt gå över till 5-ledarsystem.

Fast jag skulle kunna använda 4-ledare (drar 5-ledare men använder 4 av ledarna) till hus2 och koppla X2 parallellt med X1, är det nån fördel?

I HC efter UPS:en sitter naturligtvis JFB 30mA som vanligt. Så även i UC som är parallellt med HC.

Jag kommer inte att köpa ett instrument för 12,000: för att mäta.
Jag får utgå från att reservkraftt/generatorn är konstruerad på ett bra sätt.
Övrig installation skall jag se till att den är gjord på rätt sätt och uppmätt med min isoltionsprovare.

Generatorn har dessutom en egen säkringspanel och olika uttag, 63A, 32A och 16A, var och en säkrad för sig. Jag matar huset med 16A-uttaget, vid behov.

UPS:en bör också vara konstruerad på ett bra sätt, dessutom har jag kört den av och till ett par år och allt verkar funka. De gånger jag klantat mig och kortslutit har JFB och/eller säkringar löst ut. Det säger väl inte så mycket om tider och strömmar, men som sagt det verkar ok. Och jag har ju inte direkt använt högtalarkabel och lampsladd i min el-installation. :rolleyes:

Finns det intresse av mina värden från Fortum så kan jag leta upp dom.
Jag bor 50 meter från trafon som är ny sen några år. Samt nya kablar till alla hus här i byn.
 
Redigerat:
Du behöver inga JFB varken i X1 eller X2, det finns heller ingen anledning till säkringar där om du redovisar allt på din skiss. Du kan med fördel gå över till 5-ledare vid X1 och det oberoende av säkring eller JFB. Har du ingen yttre förbikopplare för din UPS, den skulle isåfall passa som X2. Jag antar här att du menar mata allt kontinuerligt via UPS.

Är reservkraftsanslutningen ute vid ditt mätarskåp eller i någon annan punkt?

I ditt fall är det viktigast att du vad gäller JFB sätter dem i dina centraler och gärna kanske flera sektionerat, att lita till UPS förmåga att konventionellt uppfylla utlösningsvillkor är inte alltid säkert om man inte granskar hela systemet.
Om möjligt följ upp hur UPS-utgången är utförd, särskilt med tanke på förbindning N-PE vid olika driftfall. Fiskars brukade vara rejäla doningar det är inte omöjligt att den är trafokopplad på utgången, då är det mycket enklare att säkra elsäkerhet under olika tänkbara omständigheter.
 
spinout skrev:
Loop-impedansen mäts mellan fas-jord. Vissa instrument har funktionen att de inte löser jfb, tex. eurotestern. Andra enklare instrument få får man bygla jordfelsbrytaren medan man testar.
Eurotestern kan ju också mäta line-impedansen dvs. fas-fas så man får Ik2 och kan räkna ut Ik3.
Jag har gjort lite mätningar med Fluke 1652, med strömprob inkopplad för att se vad den gör.

Jag kan mäta följande i ett vägguttag:

L-PE slingimpedans 0.72 Ohm
L-PE kortslutningsström 317 A
(mätläge L-PE) jordningsmotstånd 0.4 Ohm
L-N ledningsimpedans 0.87 Ohm
L-N kortslutningsström 259 A

Det fanns ingen JFB på detta uttag, men med strömtången kunde jag aldrig se någon strömpuls på PE-ledaren!

För var och en av dessa mätningar så blir det 2 st strömpulser på vardera en halvperiod, med samma polaritet och 140 ms mellanrum, mellan L och N! Toppströmmen är ungefär 14.5 A. Den strömpulsen skickas alltså aldrig till skyddsjord, även när man mäter L-PE !

Mätningar L-N går snabbt, men för L-PE tar det flera sekunder extra.
Jag antar att instrumentet gör de mätningar som behövs för att den ska kunna räkna ut impedansen i skyddsjorden, utan att skicka ström genom den, och det vore intressant att veta hur den gör.

/Hasse
 
GK100 skrev:
Du behöver inga JFB varken i X1 eller X2, det finns heller ingen anledning till säkringar där om du redovisar allt på din skiss. Du kan med fördel gå över till 5-ledare vid X1 och det oberoende av säkring eller JFB. Har du ingen yttre förbikopplare för din UPS, den skulle isåfall passa som X2. Jag antar här att du menar mata allt kontinuerligt via UPS.

Är reservkraftsanslutningen ute vid ditt mätarskåp eller i någon annan punkt?

I ditt fall är det viktigast att du vad gäller JFB sätter dem i dina centraler och gärna kanske flera sektionerat, att lita till UPS förmåga att konventionellt uppfylla utlösningsvillkor är inte alltid säkert om man inte granskar hela systemet.
Om möjligt följ upp hur UPS-utgången är utförd, särskilt med tanke på förbindning N-PE vid olika driftfall. Fiskars brukade vara rejäla doningar det är inte omöjligt att den är trafokopplad på utgången, då är det mycket enklare att säkra elsäkerhet under olika tänkbara omständigheter.
Att gå över från 4-ledare till 5-ledare kan man alltså göra genom att bara koppla ihop i plint?
5-ledarens PE och N kopplas ihop med 4-ledarens PEN?

Jag tänkte annars sätta en JFB 300mA i X1 för att skydda hela min anläggning.
Dessutom är det ett smidigt sätt att gå från 4-ledare till 5-ledare.

I X1 skall också sitta tre lampor (DIN-skena) som vias att jag har tre faser in.
Då ser jag om Fortum inte levererar ström eller om en huvudsäkring har gått i mätarskåpet.
(I X1 finns även lite larm för elbortfall, distansavläsning av elmätaren m.m., koppling till PC för att logga Fortums leveranser m.m.)

På UPS:en finns en manuell förbikopplare. Jag kommer också att montera en yttre sådan.
Bra att ha om hela UPS:en skall kopplas bort ett tag.
Den förbikopplaren har jag inte ritat in på skissen utan kan anses ingå i blocket "3-fas-UPS"

Reservkraftsanslutningen sitter på mätarskåpet.

Nu finns det en möjlighet att ansluta reservkraften direkt till UPS:en. Om Fortum slutar leverera ström slår UPS:en till, men dess batterier räcker ju kanske 10-30 minuter. Det finns logik i UPS:en för att signalera till en reservkraftsgenerator. UPS:en har alltså två in-gångar, en ordinarie och en för reserkraft.
Jag har dock inte kommit så lång än utan tillsvidare kommer reserkraften att som vanligt kopplas via mätarskåpet.

Alla centraler (HC/UC) efter UPS:en har sin egen huvudbrytare, JFB 30mA och säkringar som vanligt. Eftersom jag skall försörja 4-5 byggnader så skall egentligen alla ha varsin HC.
Man kan väl koppla de parallellt med varandra, och på så sätt får jag ingen UC, bara 4-5 st parallella HC?

Jag vet inte exakt vad du menar med trafokopplad UPS, men min UPS jobbar enligt följande:
3-fas 400V AC in i en likriktare. Via batterier. Vidare till en växelriktare som ger 3-fas 400V AC ut. Om jag tappar en fas in spelar det ingen roll, växelriktaren lämnar ändå 3 faser ut.
Bl.a. därför behöver jag tre lampor på X1 så jag ser om en fas från Fortum försvinner.
(Som jag skrev tidigare så finns även ett larm i X1 så jag vet om en fas bortfaller.)
Om två faser försvinner vet jag inte vad som händer, det har jag ej provat.
Men om alla tre faser blir borta är det bara batterierna som matar växelriktaren.

Jag skall snart göra en ny bättre uppdaterad skiss/kopplingsschema.
 
Ljusbåge skrev:
Att gå över från 4-ledare till 5-ledare kan man alltså göra genom att bara koppla ihop i plint?
5-ledarens PE och N kopplas ihop med 4-ledarens PEN?
Ja

Ljusbåge skrev:
Jag tänkte annars sätta en JFB 300mA i X1 för att skydda hela min anläggning.
Dessutom är det ett smidigt sätt att gå från 4-ledare till 5-ledare.
Det är väl inte fel med en brandskydds-JFB där, men inget krav. Den måste då vara av fördröjd typ. Den kommer då bara att skydda huvudledningen från X1 fram till centralerna.

Ljusbåge skrev:
Man kan väl koppla de parallellt med varandra, och på så sätt får jag ingen UC, bara 4-5 st parallella HC?
Ja, om UPS och reservkraft klarar av det (utlösningsvillkoret). Om generatorn är klen kan det behövas en avsäkring på dom långa huvudledningarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.