11 106 läst · 54 svar
11k läst
54 svar
Koppla in 2st ack.tankar till befintlig vedpanna?
Han var rädd att det skulle börja läcka utan han märkte det. Nu är det så att det går ett järnrör från källare upp till vinden.
Så han ville ha ett slutet system. Hur fixar man det? Hur räknar man ut hur stort det ska vara? Vilken sorts ventil ska sitta där? Jaja många frågor.
Jocke
Så han ville ha ett slutet system. Hur fixar man det? Hur räknar man ut hur stort det ska vara? Vilken sorts ventil ska sitta där? Jaja många frågor.
Jocke
slutna kärlets volym = 10-15% av totala systemvolymen (radiator krets-ack.tankar-panna)
Sen behöver du en säkerhetsventil på 1,5 bar, men den brukar följa med när man köper exp.kärl
Kärlet kopplar du in nere på tankarna se äventill att ev. ventiler mellan panna och kärl inte går att stänga utan besvär, (demontera vreden) så att inte exp.kärlet "stängs av" av misstag. ledningen mellan säk.ventil och panna får absolut inte gå att stänga av (= inga ventiler alls!) säkerhetsventilen bör även sitta rakt ovanför stigaren på pannan, så blåser den ut ånga vid ev. övertryck/kok i pannan.
Sen behöver du en säkerhetsventil på 1,5 bar, men den brukar följa med när man köper exp.kärl
Kärlet kopplar du in nere på tankarna se äventill att ev. ventiler mellan panna och kärl inte går att stänga utan besvär, (demontera vreden) så att inte exp.kärlet "stängs av" av misstag. ledningen mellan säk.ventil och panna får absolut inte gå att stänga av (= inga ventiler alls!) säkerhetsventilen bör även sitta rakt ovanför stigaren på pannan, så blåser den ut ånga vid ev. övertryck/kok i pannan.
Ok. Du har möjligtvis inga bilder på detta?Hocke skrev:slutna kärlets volym = 10-15% av totala systemvolymen (radiator krets-ack.tankar-panna)
Sen behöver du en säkerhetsventil på 1,5 bar, men den brukar följa med när man köper exp.kärl
Kärlet kopplar du in nere på tankarna se äventill att ev. ventiler mellan panna och kärl inte går att stänga utan besvär, (demontera vreden) så att inte exp.kärlet "stängs av" av misstag. ledningen mellan säk.ventil och panna får absolut inte gå att stänga av (= inga ventiler alls!) säkerhetsventilen bör även sitta rakt ovanför stigaren på pannan, så blåser den ut ånga vid ev. övertryck/kok i pannan.
Jocke
Sommarläge kopplas paralellt.
Vinterläge i serie.
På vintern går cirkpumpen till radiatorerna, och då flyttar den det varma vatten mellean tankarna.
På sommaren går inte den pumpen antagligen, och då behövs naturkrafterna i stället i form av självcirkulation mellan tankarna som flyttar värmen upp i tankarna.
Vinterläge i serie.
På vintern går cirkpumpen till radiatorerna, och då flyttar den det varma vatten mellean tankarna.
På sommaren går inte den pumpen antagligen, och då behövs naturkrafterna i stället i form av självcirkulation mellan tankarna som flyttar värmen upp i tankarna.
Jag har nu suttit och läst lite på forumet om rördragning. Kompisen har tänkt båda rören uppe i taket för att kunna gå över källardörren men detta verkar ju inte vara optimalt. Men det är väl bara självcirkulationen som försvinner eller är det något mer? Han har nu bestämt sig för en Laddomat 4030 men den kanske får jobba hårt om man drar båda rören uppe i taket. Bila ner röret i golvet går inte eftersom han har lagt klinkers där för ca 1 års sedan.
Vad tycker ni man ska göra? Se bild. Vi tänker dra 35mm kopparrör och det blir ca 7m rör till tankarna och lite längre från tankarna.
Jocke
Vad tycker ni man ska göra? Se bild. Vi tänker dra 35mm kopparrör och det blir ca 7m rör till tankarna och lite längre från tankarna.
Jocke
Går det inte att lägga röret alldeles framför tröskeln? Och ev. skita i isolering den lilla biten?
Har för mig att det inte var så hög effekt i pannan? Då orkar 4030 trots båda rören i taket. Det är inte optimalt men går.
Förresten - blir det nån självcirkulation med 4030 överhuvudtaget???
Man ska inte ha för stora förväntningar på självcirkulationen. När tankarna blivit fyllda till kanske 60-70% har man ändå ingen självcirkulation. Det betyder att man måste tima strömavbrotten till början av eldningen
Har för mig att det inte var så hög effekt i pannan? Då orkar 4030 trots båda rören i taket. Det är inte optimalt men går.
Förresten - blir det nån självcirkulation med 4030 överhuvudtaget???
Man ska inte ha för stora förväntningar på självcirkulationen. När tankarna blivit fyllda till kanske 60-70% har man ändå ingen självcirkulation. Det betyder att man måste tima strömavbrotten till början av eldningen
Den gamla pannan kan nog inte ha någon hög effekt så det är väl snart dags att byta ut den. Så vi bygger för framtida grejor.Matss skrev:Går det inte att lägga röret alldeles framför tröskeln? Och ev. skita i isolering den lilla biten?
Har för mig att det inte var så hög effekt i pannan? Då orkar 4030 trots båda rören i taket. Det är inte optimalt men går.
Förresten - blir det nån självcirkulation med 4030 överhuvudtaget???
Man ska inte ha för stora förväntningar på självcirkulationen. När tankarna blivit fyllda till kanske 60-70% har man ändå ingen självcirkulation. Det betyder att man måste tima strömavbrotten till början av eldningen
Det kan gå att lägga den vid tröskeln, jag ska kolla på det när jag åker till honom för att mäta ut hur mycket rör mm det behövs.
Om man lägger röret vid golvet (om det går) orkar då 4030 att pumpa runt vattnet som det är nu och sedan när man byter till större panna (ca 35-40kw)?
Jocke