Något jag märkte nu när jag skulle stänga av strömmen var att det verkar som att strömbrytare A är kopplad till samma brytare som "14". Då jag stänger ner "13" så säger min AC mätare att fet fortfarande går ström bakom A. Men inte B. Stänger jag av 14 blir då A avstängd.

Mycket märkligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra här :/
 
  • Elritning av ett hus som visar kablage och strömbrytare markerade med A, B och nummer 13 och 14.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rättning. Såhär ser det ut när 13 är av och 14 på.


Som bilderna visar verkar det vara ström precis bredvid strömbrytaren men inte i den? Eller missförstår jag vad den visar?
 
  • Hand håller en spänningsprovare mot strömbrytare, grön lampa indikerar strömflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en spänningsdetektor som visar grönt ljus nära kablar och en strömbrytare i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja det är ingen ström, möjligen induktiv spänning du mäter fram.
 
En sådan detektor bör man inte lita på. Den kan möjligen användas vid felsökning för att indikera om det finns spänning (med stor osäkerhet), men man kan inte lita på den för att avgöra om något är spänningslöst.
 
H hempularen skrev:
En sådan detektor bör man inte lita på. Den kan möjligen användas vid felsökning för att indikera om det finns spänning (med stor osäkerhet), men man kan inte lita på den för att avgöra om något är spänningslöst.
Aj då. Så med andra ord borde jag inte arbeta med strömmen med den apparaten som jag använder just nu?

Skulle gärna få detta att fungera så enkelt som möjligt så sambon blir glad med att få sätta in sänggaveln :)


Har även en sån här skruvmejsel.
 
  • Transparent skruvmejsel med blått handtag ligger på en brun matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljus Ljus skrev:
Det där är en trappbrytare. Den ser även ut att vara rätt kopplad! Då blir funktionen du beskriver lite lurig. Antingen är det felkopplat i en dosa på vägen eller i den andra brytaren.
Om du kopplar vit med den ena gröna borde det fungera som du vill. Fungerar det ej så byt till den andra gröna. När allt fungerar byter du ut doslocket mot ett som är skruvbart. Snäpplock är inte tillåtet på strömbrytarhöjd.

Vad bör jag göra med den gröna som blir "över"? Tejpa ihop med eltejp?


Med kopplingen nedanför fungerar det toppen!

Måste ju dock självklart ta hand om den lösa tråden!
 
  • Elektriska kablar i väggdosan kopplade med en Wago-koppling; en oanvänd grön kabel hänger löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
G Gurkmeja skrev:
Vad bör jag göra med den gröna som blir "över"? Tejpa ihop med eltejp?
ABSOLUT INTE!:mad:
Sätt en annan wago på den!
 
  • Gilla
Gurkmeja
  • Laddar…
Dylik mejsel har jag inte använt på 30 år. De finns väl både för 12V och 230? Vet inte vad som händer om man använder bilversionen på 230V.

Enl. min åsikt bör man bara lita på en multimeter, alltså ett instrument där man kopplar in det galvaniskt och mäter.

Proceduren då blir att du måste först hitta en jordpunkt att mäta mot. Ex. drar du fram en jordad skarvsladd från ett jordat uttag. Kopplar ena mätproben mot jordblecket i uttaget på skarvsladden.

Sedan kontrollerar man mätuppkopplingen och instrumentet. Mät på något som du vet säkert att det är spänningsförande. Ex. ena hålet i uttaget på skarvsladden (om där inte sitter ett petskydd) eller i en lampsockel.

Därefter mäter du att du kan mäta spänningen som du vill stänga av, att det alltså säkert finns spänning innan du bryter med säkringen. Stäng av. Mät igen, verifiera att spänningen nu är bruten. Sedan kommer en viktig ofta skippad punkt. Kontrollmät igen mot något som har spänning! Detta gör man för att försäkra sig om att instrumentet fortfarande fungerar. Du vill alltså bevisa att instrumentet fortfarande kan visa spänning.

Gör du en paus i arbetet så skall du åter verifiera instrumentet när du börjar jobba igen. Under mellantiden kanske någon pillat på inställningarna, så att instrumentet är inställt på ohm mätning istället.

Och till sist, om du mäter med en multimeter så försäkra dig om hur instrumentet skall vara inställt. Om man ex. ställer in för att mäta ström, istället för spänning, så är instrumentet en ren kortslutning, och kan bokstavligen explodera i handen om du kopplar in det på 230V. Den risken är större ju billigare instrumentet är. Om det uppfyller säkerhetsstandard så skall det inte kunna hända men, en del kina skräp kan vara farligt.

Edit: Det löste sig medan jag skrev. Isolera med en wago eller liknande.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
ABSOLUT INTE!:mad:
Sätt en annan wago på den!

Då inhandlar jag direkt en till wago som jag kopplar den "hängande" kabeln till.

Och så ändrar jag doslocket till en med skruvar som Ljus skrev också!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Har inte sett att de finns att köpas styckevis. Var lyckad du med det?
 
H hempularen skrev:
Har inte sett att de finns att köpas styckevis. Var lyckad du med det?
Menar du wago?

Fick på Kjell. Var även en sjysst kille inom lokala elbutik som gav mig en wago tvåa gratis :)


Uppdatering:

Såhär ser det ut nu.
 
  • Elkabel med Wago-klämmor i en öppen väggdosa under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
funkar det nu då?
 
Det framgår i inlägg #21.
 
leby leby skrev:
funkar det nu då?

It's alive!

Tack så jätte mycket för att hjälp :) uppskattas verkligen!

Nu är det bara resten av allt som tillhör en nyinflytt att fixa ;)
 
kimf
En tråd i el-forumet, där TS får pedagogisk hjälp. Löser ett, relativt enkelt, problem på under två sidor. Utan att tråden spårar ur i "olaaagligt" ;), fort lås tråden :crysmile:.

Skämt och sido, tycker nästan en tidig uppmaning om att stänga av berörd säkring innan man började koppla varit på sin plats. Men blev ju bra det här
 
  • Gilla
OscarAr och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.