Om jag koplar branddetektors + Till AUX +. - Till PGM1 samt NO till Z7 och COM till COM utan 5600ohm motstånd och sätter zone 7 till 08 och PGM1 till 03 får jag ett "zone fel" felmeddelande. Lägger och inte ett 5600ohm motstånd mellan NO och COM i branddetektor och kopplas - till PGM2 då får jag inget fel och branddetektor blink var 50s som det ska. Men när jag lägger en magnetbit och håller i testknappen i 5s så går inte larm igång heller, vad kan det beror på?
 
Låter som om du kopplat rätt.

Du ska väl inte lägga magneten mot OCH hålla inne knappen, antingen eller beroende på om det är modellen med inbyggd summer eller inte?

Från installationsguiden:
"Initiate test for units without a sounder by placing a magnet near the LED/Test Button for greater than 5 seconds. Initiate test for units with a sounder by pressing the test button for greater than 5 seconds."
 
  • rökdet_inkpl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövs det dett ett relä om man inte ha branddetektorer i loop? Sätte upp ett i huset nu och den går till Z7, tänker sätter upp en annan i garage, kan du kopplas på samma sätt som den första? Dvs + til AUX+ och - till PGM2, NO till Z8 och COM till COM. Eller måste jag kopplas de två parallell och ha ett relä i sist i loopen?
 
bYkICr skrev:
Jo, råkade slå på "chime". En grej som jag har ej fått till är TL-250 modulen. Jag har kunnat programmera den via MAP men ej via LAN, funkar varken med T-Link Console eller DLS-2002. Vad kan det beror på? TL-250 fick ett IPnr (192.168.0.193) och den svarar när man pingar den.
Är du HELT säker på att du lyckats konfigurera den?? ;) Jag frågar eftersom jag bråkade länge med min TL-250 innan jag lyckades få reda på att det står fel i manualen.... Jag trodde också att jag hade kontakt med den via MAP nämligen.... Vänd på kontaktstycket på kabeln mellan huvudenheten och TL-250! Om det är på TL-250 eller på huvudenheten som det sitter "guidning" så det inte går att vända kommer jag inte ihåg, men vänd på den andra änden av sladden bara. Den röda kabeln skall gå till pin 1, inte den svarta som det står i manualen :O
 
Via MAP vet jag att det funkar pga att jag byte installationskod på TL250 via mapp och det värde fick jag när jag laddade ner koderna via TLink Console.Vänder jag på kontakten får jag Gen Sys Trbl felmedd.
 
Får "DLS connection refuse because the panel is busy or the downloading access code is locked out" när jag försöker no centralenheten via TL250.
 
OK, då är kontakten rätt iaf. Jag konfade min via T-link console eftersom jag läste att det kunde vara rätt meckigt att få det att funka via DLS. Tyckte det var rätt så straight forward... Men jag fick resetta larmet till fabriksinställningarna när jag höll på att konfiguera då en inställning inte gick att sätta helt plötsligt. Det kan ju vara en idé om allt annat verkar vara rätt.
 
Jag resettade panel och då fungerar det att koppla upp sig mot den via TL250. Men det som är konstigt är att det funkar med DLS IV men ej DLS2002. Har win7 x64 och DLS IV vill ej installera på en x64 maskin.
 
Låter märkligt, jag programmerade mitt larm via MAP så jag är dåligt insatt i DLS:en. TL-250 använde jag T-link Console till. Har du kikat på www.diyalarmforum.com ? Där hittade jag många bra tips när jag höll på.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.