Hej alla. Har en gammal termostat som sitter i vägen och fungerar inte. Har ingen aning hur kan man ställa in den eller koppla bort. Försökte hitta någon info i nätet men det är hopplös. Kommer bli jätte tacksam för info.
 
  • Gammal brun termostat med vridknappar på vit vägg, märkt "Elektro Standard".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal brun termostat på vägg med vred och reglage, märkt "Elektro Standard".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på att den är en nattsänkningstermostat du har. Den styr kanske en kontaktor som sedan bryter bort matning till elelement (om det är sådana du har) på vald tid på klockströmbrytaren.
På termostatvredet väljer du önskad sänkningstemp.

Knappen på ovansidan väljer om du ska ha konstant sänkning (måne), styrning via ur eller normaldrift (sol).
 
  • Gilla
drnemo
  • Laddar…
det stämmer - jag har i mitt hus el-element som funkar inte p.g.a. trasig termostaten tänkte byta ut el-element mot oljefyllda radiator med egen termostat så vill koppla bort den helst eller ställa in
 
Du bör få konstant matning till dina element om knappen ställs i sol-läget.
Sedan ska tempen justera individuellt på elementens termostater.
Annars bör det inte vara något större problem med att koppla bort hela mackapären.
 
  • Gilla
drnemo
  • Laddar…
Tack så mycket för förklaring. Jag ska prova montera bort den... återkommer om misslyckades 8)
 
Och tänk över det där med oljefyllda element en gång till, moderna kvalitetselement UTAN olja fungerar minst lika bra samt är billigare.
Använd sökfunktionen så hittar du "förklaringar", jag orkar inte dra dom en gång till. Många tror att oljefyllda element ger jämnare värme och är energieffektivare men så är det inte i dag. Någon gång på 70talet när dom kom låg det en viss sanning i det, men mycket har ändrats på 40 år.
Och när du väljer element se till att du får ca 70-80 Watt/m2. Hög effekt och korta gångtider är "nyckeln".
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Kan instämma i detta med "oljefyllda". Vi bytte ut 70-talselementen mot tunna siemens-element med elektronisk termostat. Bra reglering av tempen. Korta till/från-intervaller (syns på en indikatorlampa på termostaten).
 
tunna siemens-element med elektronisk termostat - kan du ange modell nummer
 
D drnemo skrev:
tunna siemens-element med elektronisk termostat - kan du ange modell nummer
Det var nog för 15-20 år sedan vi köpte dessa element. Det ser ut som Siemens har lämnat elementbranschen.
Har en svag aning om att de ingår i denna koncern:
https://www.glendimplex.se/
 
Och jag kan rekommendera ADAX eller NOBÖ två Norska fabrikat av högsta kvalitet.
 
Kan oxå rekommendera ADAX. Snygga o skaplig design och wi-fi modellen funkar bra med appen.
 
Försätter ...
Rotade till i termostaten och upptäckte en sådan grej. De hänger ihop när jag slår på ”sol” läge det dunkar inuti med sådan kramp liknande ljud och värnar sig ordentligt
 
  • En termostat med ett öppet lock visar en elektrisk schemaetikett med texten "VÄRMEKLOCKA VP390A" och kretsscheman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat med varningsetikett "OBS. MANÖVERSPÄNNING FRÅN KLOCKTERMOSTAT" och installationsdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bekräftar att det är en termostat du har på väggen i inlägg #1 som styr värmen i hela huset.

Sol = alltid på
Måne = Termostatstyrning, du bör kunna höra kontaktorn slå av och på när du vrider på ratten.
Klocka = Tidsstyrning (alltid på under inställd tid) och termostatstyrning övrig tid.
Är det nånting mer än solen som fungerar?

Det kanske fanns en fördel med det en gång i tiden, t.ex när det var olika tariffer natt och dag. Men numera kan du nog lita på termostaten i moderna elradiatorer, förutsatt att du byter allihop.

Man ser här också att elvärmen använder alla tre faser. Så anslutningsdosan i din andra tråd är alltså matad med två av dessa faser. Då är det bra att ansluta lagom med effekt så att det totalt blir en jämn fördelning mellan faserna.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då är det bra att ansluta lagom med effekt så att det totalt blir en jämn fördelning mellan faserna.
skulle du kunna förklara det
 
D drnemo skrev:
”sol” läge det dunkar inuti med sådan kramp liknande ljud och värnar sig ordentligt
det här är jag mest bekymrad med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.