G GoGetLost skrev:
Drosseln kan uteslutas
ja det har jag läst någonstans, tänkte att någon var mer insatt i det
 
G GoGetLost skrev:
Drosseln kan uteslutas
Men blir lite luddigt att göra när det är lysrörshållare, klart 2 tampar in på drosseln , knyta ihop dom, men TS har redan rör och bastard och kan sätta dit direkt, enklare blir det inte.
 
J jonaserik skrev:
Men blir lite luddigt att göra när det är lysrörshållare, klart 2 tampar in på drosseln , knyta ihop dom, men TS har redan rör och bastard och kan sätta dit direkt, enklare blir det inte.
jo men det är ju något knas i drosseln när jag kör med vanligt rör, menar du att det kommer att fungera utan att röra något eller
 
Och då beror det på vad du har, det finns rör som man sätter i med drosseln kvar OCH det finns rör där man kopplar bort drosseln.
Vem har sagt att allt ska vara enkelt?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att drosseln är knas då . röret som du tog bort , stod bara blinkade det då och kanske tändes, 2 fel, lysröret slut och svart i ändarna eller glimisen knas. Ett vanligt rör ska ha 230 för att tända gasen och lyser på ca 100 V ( där är jag inte säker har inte mätt ) spänningsfall genom drosseln, glimisen ger 230 V under någon sekund. Du har köpt rör och bastard för att bara skruva in , Bara för info, står det något på nya röret tex 100-230 V . En led ska inte ha någon glimis, och ska tända direkt
PS drosseln om den är knas och gått mycket varm så är den svart och lacken har krackelerat på den, syns tydligt som bränt.

Edit som säjs det finns två varianter
 
J jonaserik skrev:
Är du säker på att drosseln är knas då . röret som du tog bort , stod bara blinkade det då och kanske tändes, 2 fel, lysröret slut och svart i ändarna eller glimisen knas. Ett vanligt rör ska ha 230 för att tända gasen och lyser på ca 100 V ( där är jag inte säker har inte mätt ) spänningsfall genom drosseln, glimisen ger 230 V under någon sekund. Du har köpt rör och bastard för att bara skruva in , Bara för info, står det något på nya röret tex 100-230 V . En led ska inte ha någon glimis, och ska tända direkt
PS drosseln om den är knas och gått mycket varm så är den svart och lacken har krackelerat på den, syns tydligt som bränt.

Edit som säjs det finns två varianter
som jag skrev så med ordinarie nytt lysrör så när ström slås på blixtrar det till vid drosseln, där det syns svart på bilden, så går proppen :(
 
Då är det kortis, troligtvis i den ändan där ledningarna går in, orsak till 80 % , fett som kommit i armaturen , inget ovanligt. Det rör och bastard du köpt , är det en sort för att bara skruva in eller. Blir lite knepigare nu när det finns 2 typer rör, en med och en utan drossel , i ärlighetens namn har jag aldrig tänkt på det och kan inte säga något om det, en del rör kan gå direkt på 230V med bortkopplad drossel och övriga delar kvar, häng kvar lite här så kommer det nog mer från någon annan som vet bättre,.om det bara går att koppla ihop dom två tamparna som sitter i drosseln, då är den borta helt, samt det med en glimis och bastard bara kan skiftas.
 
Kopplingen i lysröret ser ut så här: Noll till en av de två anslutningarna för lysröret på en sida, sedan fas till drossel och från den till en av lysrörets anslutningar på andra sidan. De två andra anslutningarna för lysröret, på var sida alltså, går till glimtändaren.
 
K Kurtivan skrev:
Kopplingen i lysröret ser ut så här: Noll till en av de två anslutningarna för lysröret på en sida, sedan fas till drossel och från den till en av lysrörets anslutningar på andra sidan. De två andra anslutningarna för lysröret, på var sida alltså, går till glimtändaren.
Man kan alltid ta bort / koppla förbi drosseln i de här fallen. Det är ju enkelt gjort och alltid bättre än att ha den kvar. I ditt fall där du redan sett tecken på eller misstänker problem med den är det ju ännu mindre att tveka på.

Har du typen med en tändare medskickad ska du sätta dit den som ersättare för den befintliga. Den är bara en överbryggning/kortslutning av sockeln som krävs på rörtypen där L och N matas via stiften i ena änden. Vissa som matas L-N i vardera änden kräver ju inget mer än att ta bort tändaren och med eller utan drosseln kvar sätta i röret. Den typen är lite osäkrare eftersom man kan sticka i ena änden och komma åt ev spänningsförande stift i andra.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Man kan alltid ta bort / koppla förbi drosseln i de här fallen. Det är ju enkelt gjort och alltid bättre än att ha den kvar. I ditt fall där du redan sett tecken på eller misstänker problem med den är det ju ännu mindre att tveka på.

Har du typen med en tändare medskickad ska du sätta dit den som ersättare för den befintliga. Den är bara en överbryggning/kortslutning av sockeln som krävs på rörtypen där L och N matas via stiften i ena änden. Vissa som matas L-N i vardera änden kräver ju inget mer än att ta bort tändaren och med eller utan drosseln kvar sätta i röret. Den typen är lite osäkrare eftersom man kan sticka i ena änden och komma åt ev spänningsförande stift i andra.
Ja jag har ju fått med en grej tillsammans med ledröret som ska ersätta glimtändare. Om jag nu kopplar förbi den trasiga drosseln och sätter i dom grejerna, så ska det fungera?
 
Ja det ska det, lägg nu om och kom igen med resultatet.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja det ska det, lägg nu om och kom igen med resultatet.
"Mod är vad den fege tar till när han int törs" citat ur Pistvakt :D

jodå, återkommer
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Kopplat förbi drosseln, installerat ledlysröret och ersättaren för glimtändaren som följde med. Slog på strömmen och det LYSER :)

Tack till er som engagerade er och inte bara svarade BYT UT armaturen!
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.