Ett lysrör i bänkbelysningen slutade fungera men när jag bytte glimtändare och lysrör går säkringen när jag slår på strömmen. Det blixtrar till där det är svartnat av blixten, se bild. Kan jag koppla loss drosseln och bara ersätta lysrör och glimtändare med ett led-diton, och få det fungerande så? Svartnat område kring glimtändare och kablar i en bänkbelysning, tecken på elektriskt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt hela armaturen, både billigare och enklare.
 
A AndersS skrev:
Byt hela armaturen, både billigare och enklare.
ja, naturligtvis kan man byta men nu ville jag veta om den fungerar utan drossel med ledgrejerna, kanske får prova bara om ingen vill berätta
 
Naturligtvis går det att bygga om armaturen, det krävs bara att man har rät grejer och vet hur man gör. ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Naturligtvis går det att bygga om armaturen, det krävs bara att man har rät grejer och vet hur man gör. ;)
ja, precis...
 
K Kurtivan skrev:
ja, precis...
Och vad du har och vad du vet har vi ju ingen aning om.
 
Bara att det man läst står det att drosseln inte längre används i armaturen när man bytt till led-lysrör och led-glimtändare. Men det är alltså inte så enkelt som att koppla bort den?
 
Vet ej, jag har avvecklat gamla lysrörsarmaturer och bytt till helt nya LED. I vissa av dem även dimmbara.
 
K Kurtivan skrev:
Bara att det man läst står det att drosseln inte längre används i armaturen när man bytt till led-lysrör och led-glimtändare. Men det är alltså inte så enkelt som att koppla bort den?
Fråga den som tillverkat ledröret...jag har satt ledrör (från biltema...:oops: ) i två 58W armaturer, drosslarna sitter kvar och vad det stod om dessa minns jag inte.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Fråga den som tillverkat ledröret...jag har satt ledrör (från biltema...:oops: ) i två 58W armaturer, drosslarna sitter kvar och vad det stod om dessa minns jag inte.
nja, den tillverkaren är nog i Kina :) Jo, jag har gjort samma på en rad andra lysrörsarmaturer, bara i med ledgrejerna. Den här armaturen har dock något knas i den där drosseln :(
 
Ålrajt...jag kom på att jag har ett rör kvar i förpackning men det står inget om att drosseln kan uteslutas, bara piktogram att både rör och glimmis ska bytas tillsammans.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vad för LED-lampa 12,24,230 V och vilket fäste, det kanske inte passar i armaturen, annars ut med allt och dit med en LED för 230 .och en lanphållare.
 
J jonaserik skrev:
Vad för LED-lampa 12,24,230 V och vilket fäste, det kanske inte passar i armaturen, annars ut med allt och dit med en LED för 230 .och en lanphållare.
vanlig lysrörsarmatur, ledlysröret och det som ersätter glimtändare från Jula
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Numera finns det LED-lysrör att bara stoppa in i en armatur för 230V och att du fått en bastard i stället för glimtändare, godkännes numera., det gjordes inte förr. Nya tider ny teknik, bara byta glimisen till den du har fått och vrida i röret. det förutsätter då att drosseln inte är trasig.
 
K Kurtivan skrev:
vanlig lysrörsarmatur, ledlysröret och det som ersätter glimtändare från Jula
Drosseln kan uteslutas
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.