Jag tror att den går en timercykel när du kopplar in den men sedan inte mera. Det behövs spänning på "LT" för att fläkten ska starta fler gånger. (prova att bygla ett ögonblick)

När spänning kopplas till LT startar fläkten. (kan t.ex vara lampans tändtråd om man vill att fläkten ska starta när lyset tänds)
När spänningen på LT försvinner (t.ex. när lyset släcks) går fläkten ett antal minuter efteråt, beroende på timerns inställning.

Om du har konstant spänning till fläkten, vilket jag antar när kablarna är blå och brun kan den omöjligt veta när du tänder lyset!
 
Mät mellan blå och grå och kolla om den möjligen får spänning när lyset tänds.
Om så är fallet kan du använda den till fläktens LT.
 
Lysande jag byglade L till LT och fläkten startade. Stort tack till alla som varit inne och hjäpt mej.
 
Vill du verkligen att fläkten ska gå hela tiden? För om du byglar som du nu gjort så kan du ju inte stänga av fläkten annat än med att ta ur säkringen. Det är ju onödigt att blåsa ut varmluft hela tiden ur badrummet. Försök att koppla ihop den med fasen (tändtråden) till lampan istället.
 
Hej jag köpte fläkt idag som jag ska ha i min källare med fuktstyrning (myson) Jag kopplade till fas och nolla men är det mer som ska kopplas till den för att den auktoamtiska fukt styrningen ska fungera? Det finns ett utag som heter lt som man kan koppla så det startas med belysningen men det vill jag inte så det är väl bara fas och nolla?
Den startar inte iaf fast det borde vara fukt i källaren men ska kolla med en fuktmätare men det borde vara mer än 50 % som den ska reagera på
 
Toddep skrev:
Hej jag köpte fläkt idag som jag ska ha i min källare med fuktstyrning (myson) Jag kopplade till fas och nolla men är det mer som ska kopplas till den för att den auktoamtiska fukt styrningen ska fungera? Det finns ett utag som heter lt som man kan koppla så det startas med belysningen men det vill jag inte så det är väl bara fas och nolla?
Den startar inte iaf fast det borde vara fukt i källaren men ska kolla med en fuktmätare men det borde vara mer än 50 % som den ska reagera på
Troligen finns det en justerbar hygrometer i, där du kan ställa önskad nivå den ska starta. Ibland kräver det att kåpan tas av.
 
Jo man kan ställa in men frågan är om man måste koppla in något i lt uttaget eller det räcker med fas o nolla?
 
Toddep skrev:
Jo man kan ställa in men frågan är om man måste koppla in något i lt uttaget eller det räcker med fas o nolla?
Det ska bara vara fas och nolla.
Tänk på att luftfuktigheten ute just nu är väldigt låg, så det tar ett tag innan den reagerar även om den står lågt inställd..
 
Jag satta dit en fuktmätare i källaren idag och den gick upp till 60 % och fortsatte så fukt är det så den borde ha startat för den är så lite nedställd som möjligt.

En annan konstig sak är det att en lampa sitter inne o fläkten som lyser när
Man koppla fasen till en lampa till lt i fläkten så tänds den men inte startar och när jag kopplar ihop fas och lt så lyser den inte men startar.
 
60% är mininivån på vår fläkt, så det kan vara ett gränsfall..

Förstår inte riktigt hur du menar gällande det andra..
Är du osäker kring dessa bitar så bör du konsultera en elektriker.

Vad heter din modell av fläkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.