Jag tänkte byta ut en duschkabin mot ett badkar men litar inte på att golvbrunnen är säker att använda. Funderar därför i banorna till att istället koppla badkaret avlopp till handfatets.

Avståndet mellan det tänkta badkarets avlopp och handfatets är ca 2 meter. Vattnet skulle alltså behöva rinna detta avstånd i stort sett horisontellt, kan det ens funka eller kommer det ta en evighet att tömma badkaret (via ett grunt/horisontellt vattenlås)?

Den andra frågan är hur man bäst kopplar på avloppet. Det hårda plaströret som går ner från handfatet genom golvet är 4 cm i diameter. Är lite orolig vad konsekvenserna skulle bli om jag förstör det när jag borrar upp det... Det är ju fastsatt i golvet så verkar inte helt lätt att byta.
Avloppsrör från handfatet genom golvet i ett badrum med kaklade väggar och ett golv med blågrå klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så... tacksam för bu eller bä på detta. :)
 
Åsa Lund
Bu på den
Du måste ha ett vattenlås mot lukten. Funkar dåligt att få dit
 
Varför skull golvbrunnen vara osäker?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Varför skull golvbrunnen vara osäker?

Protte
Besiktningsmannen skrev så här när vi flyttade in: "Golvbrunnen saknar klämring och med mycket fästmassa mellan golvbrunn och golvbrunnssilen gjorde att det inte gick att att avgöra om tätskikt finns. Ej fackmässigt utfört".

Då vi har ett badrum till (med dusch) har vi därför valt att inte använda denna dusch/golvbrunn och rätt eller fel tänkte jag att det var bäst att undvika att använda denna golvbrunn.
 
Om du håller vattenlåset rent och badkarets utlopp leds rakt ned i brunnen bör inte anslutningen till tätskiktet spela någon roll - det vattnet som tapps ur åker ju rakt ned i brunnen.

Problemet blir om det blir dåligt flöde genom brunnen, då kan det spola över. Därav måste det hållas rent.

Har du någon indikation på skada? Vad är det för underlag?
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Det låter ju faktiskt väldigt bra! Om vi vet med oss att vi måste hålla det extra rent så blir det ju inget problem. Ska testa att hälla vatten genom ett rör ner där och se om vattnet rör sig upp över/på anslutningen. Gissar att brunnen borde ha högre flöde än ett vanligt avlopp från ett badkar (när det är rent)?

Ingen indikation på skada utöver lite på tröskeln som ligger intill. Hoppas/tror att det är från duschandet och inte underifrån. Bild på golvbrunnen och tröskeln.

58716068_422968461595308_2181892645347917824_n.jpg
59301292_686913028420622_4607036845178486784_n.jpg
 
Brunnen ser bra märklig ut. Det är inget vattenlås man kan ta ut där va?

Är det betong under? Villa?
 
T Tosse skrev:
Brunnen ser bra märklig ut. Det är inget vattenlås man kan ta ut där va?

Är det betong under? Villa?
Nej tror inte att det är något vattenlås man kan ta ut där men ska känna med handen imorgon för säkerhets skull.

Villa i trä på andra våningen så ingen betong under golvet.
 
Jag tror att fästmassan täcker större delen av golvbrunnens insats/vattenlås, om du petar bort fästmassan runt hålet så lär det komma fram en kant på insatsen.
 
Vad jag kan se så är det mer i det badrummet som inte är fackmässigt utfört. Jag tror det är en hemmapulare som har kaklat ovanpå det gamla kaklet.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vad jag kan se så är det mer i det badrummet som inte är fackmässigt utfört. Jag tror det är en hemmapulare som har kaklat ovanpå det gamla kaklet.
Ja det är nog inte omöjligt, golvet är väldigt högt jämfört med de andra rummen t.ex. vilket kanske pekar på just det. Badrummet ska göras om om ett år eller två när det finns budget, badkaret just nu är en temporär lösning för att stilla min sambos behov.
 
Om ni ska renovera om ett år kanske ni inte ska lägga nåt jobb på det? Vad är det under? Något känsligt?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror att fästmassan täcker större delen av golvbrunnens insats/vattenlås, om du petar bort fästmassan runt hålet så lär det komma fram en kant på insatsen.
Jag vet inte om jag vågar gräva så mycket i fästmassan, riskerar jag inte att göra så att brunnen läcker (mer) då?

Jag provade att fylla upp brunnen (vattenlåset) och så står vattnet precis i höjd med där fästmassan börjar eller strax över.

Jag tror jag kör på att stoppa ner badkarets avloppsrör ner i brunnens plaströr så att så lite vatten som möjligt kommer i kontakt med anslutningen till tätskiktet / fästmassan.

Kan det vara en idé att försöka minska risken något genom att täta brunnens anslutning med t.ex. silikon?
Bild på en brunnsöppning fylld med vatten till en nivå precis vid fästmassans början, med en synlig tätskiktsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fästmassan är ”porös”, den släpper igenom väta, den ”suger upp” väta genom kapillärverkan.

Så nej, det är ingen risk att det blir läckage bara för att du tar bort en del fästmassa. Däremot bör du vara lite försiktig mot kanten av brunnen så att du inte råkar skada membranet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.