Mikn Mikn skrev:
Fungerar den som vattenlås? Ska man ha det upp och ner i mitt fall då om du tittar på bilden?
Japp, ligger en ”pingisboll” i som ramlar ner och sluter tätt när maskinen pumpat klart! Den ska monteras på samma håll som bilden visar på hemsidan :)
 
A
R Rishlish skrev:
Japp, ligger en ”pingisboll” i som ramlar ner och sluter tätt när maskinen pumpat klart! Den ska monteras på samma håll som bilden visar på hemsidan :)
endast 32mm utlopp
 
electroluxaren skrev:
endast 32mm utlopp
Men man kan ha en gunminippel för anpassning typ en 50/32?
Sen en till fråga,går det att kappa och korta av den, den är 80 mm lång och det kommer att kröka med tvättmaskinen?
 
Claes Sörmland
electroluxaren skrev:
endast 32mm utlopp
Därav gmminippeln 50/32 mm.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därav gmminippeln 50/32 mm.
Och?
 
BirgitS
electroluxaren skrev:
Du får odören in i maskinen istället
Samt att det väl är olämpligt att inte ha en spilltratt när det börjar bli stopp i röret och maskinen inte kan pumpa ut vattnet i den takt det vill.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikn Mikn skrev:
Men man kan ha en gunminippel för anpassning typ en 50/32?
Sen en till fråga,går det att kappa och korta av den, den är 80 mm lång och det kommer att kröka med tvättmaskinen?
Det går att kapa den med en finbladig såg men då är du ute i hempularmarker. Det är inte så produkten är tänkt att installeras. Den ska monteras in 32 muff.

https://faluplast.se/produkt/8072036
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går att kapa den med en finbladig såg men då är du ute i hempularmarker. Det är inte så produkten är tänkt att installeras. Den ska monteras in 32 muff.

[länk]
Jo jag fattar, det ska ändå gå in i en gunminippel 32/50, jag måste bara korta av ändan som går in i gunminippeln för den blir för lång...
Hur ska jag göra annars? Borde väl inte spela någon stor roll om den är 80 mm eller mindre?
Sen det kan vara så att den går in rejält in i avloppsrören genom gunminippeln, jag är osäkert hur lång rören är på insidan väggen.
 
Claes Sörmland
Mikn Mikn skrev:
Jo jag fattar, det ska ändå gå in i en gunminippel 32/50, jag måste bara korta av ändan som går in i gunminippeln för den blir för lång...
Hur ska jag göra annars? Borde väl inte spela någon stor roll om den är 80 mm eller mindre?
Sen det kan vara så att den går in rejält in i avloppsrören genom gunminippeln, jag är osäkert hur lång rören är på insidan väggen.
Jag skulle gissa ett det fungerar. Testa!

Se till att gumminippeln verkligen klarar att hålla anslutningen på plats där på väggen. Du vill ju inte att den ruckar loss efter ett antal tvättar. Slangen rör sig ju lite när pumpen slås på och av. Annars får du väl montera en 32 mm muff i en gumminippel. Typ halverad:

https://faluplast.se/produkt/2316101

Ytterdiameter på 32-mm-muffen är 36,6 mm, passande gumminippel:

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/RITN/RITN_96_3106243.pdf
 
Kapa den så att den går igenom gumminippel nån centimeter eller två! Men du ska inte smörja nippeln innan du trycker dit vattenlåset, då riskerar låset att hoppa ur! :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.