Vi renoverade nyligen vårt badrum och förberedde då för tvättmaskin. När vi nu fick hem maskinen blev montören mycket förvånad över diametern på kranen och konstaterade att de inte kunde installera maskinen där och då.

Maskinens slang verkar ha anslutningar som är 25 mm och kranen är 10 mm.

Jag kan verkligen noll om detta, men efter att ha läst på lite låter det som att vi skulle behöva en bussning på 25x10. Dessa verkar vara svåra men inte omöjliga att hitta då det verkar vara en väldigt otypisk kombination.

Finns det några risker med att installera tvättmaskinen på 10 mm kranen med bussning? Tänker jag rätt i övrigt? Borde jag ge upp detta och ringa firman som gjorde badrummet?

Tack för hjälpen!
 
  • Hand som håller en metallbussning framför en vattenkran med en mindre diameter för diskussion om installation av tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerad 10 mm vattenkran i badrum, avsedd för tvättmaskin, utan ansluten slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit tvättmaskinsslanganslutning med synlig gängning mot bakgrunden av ett suddigt nyrenoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkran med för liten diameter jämfört med tvättmaskinens slanganslutning i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är samma princip. Fick du inte med någon bussning med maskinen?
 
  • Metallrör anslutet till en blå bussning och flexibel slang, monterat på en vägg med vit textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första är väl en klämringskoppling och risken är att den skär sönder packningen ifall du har en bussning som svar 2 hänvisar till.
För att använda den typ av bussning behövs platt ända. Om jag har fattat allt rätt.
Men vänta tills expertisen svarar (@Krilleman)
Så blir det garanterat rätt.
 
Tack för båda era svar.

Jag fick inte någon bussning med maskinen tyvärr. Köpte en 10x15 på chans efter jobbet (sambon tog emot maskinen) men den var ju för liten för slangen.

Jag inväntar lite fler svar för att se om någon har facit!
 
Oj missade att det var en klämringskoppling. Är väl en 12mm klämringskoppling? Det absolut enklaste bör vara att byta ut ballofixen "kranen" mot en med slätända istället. Använd samma fabrikat som sitter där nu.
 
Den som satte dit kranen kan ju inte ha tänkt så långt eller så trodde denne att det skulle monteras nåt annat högre upp. Bussningen får man som sagt skaffa själv ibland men det förutsätter ju gängor och inte en klämringskoppling som sagt.
 
Tack för era svar.

Det låter som att jag får kontakta firman som gjorde badrummet vid årskiftet och be dem montera en kran som är mer standard för detta syfte. Det uttalade syftet med kran, avlopp och el var ju att förbereda för tvättmaskin.
 
Att byta ballofixen ("kranen") verkar kanske för svårt för TS även om det skulle vara det bästa. Alternativet är ju att skaffa en bussning med invändig R15 och utvändig R25. Ta bort klämring och mutter på kranen och sått gängtejp på gängan. Gänga på bussningen och sedan slangen. Inte optimalt men det finns en viss chans att det funkar.
 
Den ser ju ut att sitta ganska lågt så undrar hur tanken var med utförandet överhuvudtaget? Man kan ju inte gärna dra fram tvättmaskinen varje gång vattnet ska stängas........
Enklast är nog att låta det vara och dra upp ett rör och montera en kran högre upp som man kommer åt.
 

Bästa svaret

Krilleman
Oj vad tokigt!

12mm vinkel ut ur vägg i nytt badrum och det är "förberett för tvättmaskin".

Din rörmokare borde ha satt av 15mm (standarddimension till tvättmaskin) och dragit i en tappventil lätt åtkomlig. Tex Vatettes tappventil i rund fast täckbricka. Den tycker jag gör sig riktigt bra!

Din 12mm vinkel har 10-gänga. Så du måste köpa tre produkter för att råda bot på problemet. för att få din 20-gängade tvättmaskins slang att passa.

12mm planadapter Vatette - RSK 1945644
10x15 bussning med packning - RSK 8187017
15x20 bussning med packning - RSK 8186778

Googla på RSK med endast svenska resultat så hittar du flera butiker som saluför dessa!

Ta bort 12mm mutter + klämring på din ballofix. Tryck ner planadaptern.
Gänga dit den minsta bussningen 10x15, glöm inte packningen.
Gänga dit den största bussningen 15x20, glöm inte packningen.
Inget lin behövs.

Du är klar! (y)

Men inte nog med att din röris inte tänkt till när denne dragit nya rör. Det är fel höjd, fel avslut med endast ballofix, fel att inte lämna ballofixen proppad, fel dimension. Tråkigt nog! :thumbdown:

Monteringsanvisning Vatettes ballofixer:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8546953.pdf
Punkt 6 i anvisningen...

Vatettes tappventil och Vatettes passande runda fasta bricka:
Vatette-vinkel med blå markering och tillhörande löstagbar packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad Vatette tappventil med rund fast täckbricka och synlig gänga, förberedd för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mindstate och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det får bli att kontakta rörmokaren och be dem byta ballofix.
 
A
fgo fgo skrev:
Det första är väl en klämringskoppling och risken är att den skär sönder packningen ifall du har en bussning som svar 2 hänvisar till.
För att använda den typ av bussning behövs platt ända. Om jag har fattat allt rätt.
Men vänta tills expertisen svarar

(@Krilleman)
Så blir det garanterat rätt.

Vatette godkänner montage med packning direkt på klämrings koppling så de är helt okey.

Byt 12 vinkeln till en 15 kula o dit med en 20x15 bussning med packning just för detta ändamål så är de klart
 
A
Vad är de för montör so. Tror att de ansluts med 10 å blir förvånad. ALLTID 15 ELLER 20 PÅ DEM.
 
A
Egentligen skall de sitta tappkran med backventil.

Så be montören byta till 15 kula o sen bocka en bit o montera tappkranen
 
A
L Lehar001 skrev:
Vi renoverade nyligen vårt badrum och förberedde då för tvättmaskin. När vi nu fick hem maskinen blev montören mycket förvånad över diametern på kranen och konstaterade att de inte kunde installera maskinen där och då.

Maskinens slang verkar ha anslutningar som är 25 mm och kranen är 10 mm.

Jag kan verkligen noll om detta, men efter att ha läst på lite låter det som att vi skulle behöva en bussning på 25x10. Dessa verkar vara svåra men inte omöjliga att hitta då det verkar vara en väldigt otypisk kombination.

Finns det några risker med att installera tvättmaskinen på 10 mm kranen med bussning? Tänker jag rätt i övrigt? Borde jag ge upp detta och ringa firman som gjorde badrummet?

Tack för hjälpen!
Sen tror inte jag de är en mokare som varit där utan en ALLTJÄNST.
En jäkla gips skruv i täckb4ickan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.