Du behöver över huvud taget inte bry dig om den lilla last som belysningen i en tvättstuga ger den är i princip försumbar. Om en ledare (1,5 mm2) i en kabel belastas med 10 A under längre tid blir den varm men når inte den temperatur som skadar kabeln. Dina farhågor för nollan är helt obefogad för har du två olika faser inkopplad kommer du inte att ha 10 A i nollan hela tiden, så även nollan kommer inte att vara överbelastad.
Först när kabeln blir så varm att det känns mycket tydligt (ca 40 grader) kanske det är läge att kolla varför.
Ps
En vanlig kabel ska tåla 70 grader och en PEX minst 90 grader, men vid dom temperaturerna mår kabeln inte bra och man har gjort nått misstag i installationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
har du 10A i kabeln, så blir det ca.2,5w förlust per meter, som alltså ger värme. Det är lite, men det räcker för att ge en märkbar uppvärmning.
 
Får man ha olika faser i en kombinationsram?
 
Om det går att hantera fallet att en lekman byter uttaget så ja.
- endast tre ledare till uttaget, L, N, PE.
- ska räcka med att bryta en (1) säkring.
- övriga kopplingar gjorda med toppklämmor.
- det kan krävas skilda dosor eller en mellanvägg i en dubbeldosa om det andra uttagets plintar blir berörbara.
 
Tackar
 
Hej.
Ursäkta att jag aktiverar en jättegammal tråd här nu, men jag forskar lite i det här ämnet eftersom jag skulle vilja ha ett uttag till min tvättmaskin och torktumlare på varsin fas. Sedan någon senast skrev här i tråden så har Elko släppt den här produkten. Den motsäger vad jag förstår vad som har skrivits ovan om att det inte skulle vara tillåtet med två faser i samma uttag. Eller?
 
Jodå, det nya uttaget har varit uppe här på forumet också.
https://www.byggahus.se/forum/el/277103-elkos-uttag-med-delade-brunnar-440v.html
https://www.byggahus.se/forum/el/278267-tva-faser-till-uttag-med-delad-brunn.html

Med kravet på tvåpolig säkring så får vi nu anse detta fall ok. Men grundrekommendationen tycker jag fortfarande är två fysiskt skilda uttag. Vi bör nog inte gödsla med denna typ av uttag o bostadsrum etc bara för att det "kan vara bra" utan låta det få sin tillämpning i speciella fall som anslutning av TM + TT.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Kan ju vara lämpligt att tydligt markera uttaget att det är ett flerfasuttag också.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jodå, det nya uttaget har varit uppe här på forumet också.
[länk]
[länk]

Med kravet på tvåpolig säkring så får vi nu anse detta fall ok. Men grundrekommendationen tycker jag fortfarande är två fysiskt skilda uttag. Vi bör nog inte gödsla med denna typ av uttag o bostadsrum etc bara för att det "kan vara bra" utan låta det få sin tillämpning i speciella fall som anslutning av TM + TT.
Aha, så bra sökte jag alltså... Har ett gammalt proppskåp med porslinssäkringar, så det går väl bort då med andra ord...
 
Ja, utan tvåpolig säkring kan vi inte gå med på detta :( Det får antingen bli två st separata envägsuttag som matas från en kopplingsdosa som fördelar varsin enfasig ledning, eller en tvåpolig dvärg i separat kapsling bredvid centralen.
 
  • Gilla
Malmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.