Hej,

Har 3G1,5 som går till dosa i tvättstugan och därifrån vidare till lyse och ett dubbelt 220 uttag.
Fick för mig att ha två tvättmaskiner men det blev lite för mycket så säkringen löser ut.
Kan jag byta ut denna 3g1,5 och dra en 4g1,5 till dosan och även en 4 ledare ner till det dubbla uttaget så de hamnar på olika säkringar.
Har dvärgbrytare och tänkte komplettera med en extra för det andra urtaget.

Kan tänka mig att jag skulle behöva en tvåpolig brytare i centralen så att båda faserna bryts.

Alt. att gå med 4lledare till dosan och sen dra en ny 3g1,5 ner och sätta 2 separata uttag.


Vad är bäst tror ni!

/Jimmy
 
Alt 2. Med dosa. Samt kompletteras med jfb.
 
Då får det bli så.
Jfb har jag redan i centralen.
 
Lite förvirring.

I rubriken står det "2 faser till ett dubbeluttag". Om man med det menar ETT uttag med två brunnar så är det inte tillåtet med två faser. Men du kan göra det är till två separata uttag.

Sedan kanske det skall förtydligas att detta då blir en tvåfasgrupp. Dvs säkringarna skall sitta bredvid varandra om det är dvärgbrytare, och oftast (alltid?) under varandra om det är smältsäkringar. Det är viktigt att de två faserna matas från olika inkommande faser till centralen. Annars får du för hög ström i den gemensamma nollan (brandrisk).
 
Det är viktigt att dom två uttagen är kopplade till olika faser. Om man kopplar till samma fas då blir nollan överbelastad.
 
Detta är inte nämnt ännu, så jag kan fixa det! Detta är ett behörighetskrävande jobb som kräver en elektriker. :)

//Patrik
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för skillnad (säkerhetsmässigt) att sätta 2 faser i "samma" dubbeluttag jmf att sätta dom i 2 separata uttag jämnte varandra?
 
Patrik_Hed skrev:
Detta är inte nämnt ännu, så jag kan fixa det! Detta är ett behörighetskrävande jobb som kräver en elektriker. :)

//Patrik
Jo,jag vet och det vet nog de flesta vid det här laget.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
largab skrev:
Vad är det för skillnad (säkerhetsmässigt) att sätta 2 faser i "samma" dubbeluttag jmf att sätta dom i 2 separata uttag jämnte varandra?
För det första så är uttaget bara typgodkänt för 250V. Du har 400V mellan två faser. Det verkar dock finnas lite tolkningsstrid om 250V bara skall ses som den högsta spänning man får använda uttaget för, alltså mellan fas o nolla. Men annars är risken att du pga. dålig överskådighet bara bryter en av faserna och antar att uttaget är spänningslöst. Man gör i regelverket en skillnad mellan bostäder, där det är lagligt att byta uttag även för en obehörig (som kan antas inte begripa tvåfasmatning), och industri/kontorsmiljö där man kan förutsätta att endast folk med lämplig behörighet utför elarbete.
 
largab skrev:
Vad är det för skillnad (säkerhetsmässigt) att sätta 2 faser i "samma" dubbeluttag jmf att sätta dom i 2 separata uttag jämnte varandra?
Tja ingen jätteskillnad tycker jag.Men om du har ett dubbelutag(2 brunnar) med 2 faser i har du 2 brytare.En till varje fas och om dessa två inte är en 2polig brytare så kan man altså bryta bara en fas.
Ex. Pelle ska byta detta dubbeluttaget i sin tvättstuga och kollar i centralen och hittar säkringen för tvättmaskin säger vi.
Han bryter denna och skruvar loss uttaget men har kanske missat att det finns en brytare till för tvättmaskin Nr2.
Det kommer nu finnas ström i detta uttaget när han lossar det.
Hade det varit en tvåpolig brytare hade det inte varit nåt problem.
Å andra sidan om man har två separata uttag som sitter precis bredvid varandra så blir det nästan samma :)
 
largab skrev:
Vad är det för skillnad (säkerhetsmässigt) att sätta 2 faser i "samma" dubbeluttag jmf att sätta dom i 2 separata uttag jämnte varandra?
Det finns en påtaglig risk att en lekman bara kollar att ena brunnen är spänningslös och därmed får en stöt vid exempelvis utbyte av uttaget. Separat brunnständning är så pass ovanligt i privatbostäder att det kan nog vara väldigt lätt att missa.
 
Med en ordentlig uppmärkning så funkar det alltså utan högre risk.
 
Ingen lev av uttag med dubbla brunnständningar har något typgodkännande av att ha 2-fas grupp med 1-fas belastning...iaf inte när jag kolla med dom...
 
  • Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
Uppmärkning tycker jag inte räcker. Det krävs en tvåpolig säkring.
Men i vilket fall, två olika faser i brunnarna anses idag som mycket dålig elsäkerhetsteknisk praxis som föreskrifter säger. Det är alltså inte ok på något sätt. Så två separata uttag är vad som verkligen gäller.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Så,
Nu har jag fått hjälp att dra ett separat uttag till tvättmaskin nummer 2.
Tydligen satt det redan en 4g1,5 från centralen där ena fasen var till tvättmaskin och andra till lyset.
Den ena fasen går nu till lyset + tvättmaskin1 och den andra fasen till tvättmaskin2.
Det skulle räcka med en 4g1,5 sa han.
Frugan tvättade för fullt igår med båda maskinerna och jag kände på den 4g1,5 kabeln som går från centralen till kopplingsdosan och tyckte den var lite ljummen.Typ mellan 25-30°.Bara precis att man känner att den blir lite varmare.
Är detta normalt? Hur varm får en kabel bli egentligen?
Kan lysrören göra att det blir fasförskjutning vilket gör att det blir mer belastning på nollen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.