Nu har det trillat in lite fler offerter... 14 radiatorer, installation + demontering av gammal vvb samt borrning och bergvärmepump landar på styvt 250 000. Är det ett bra pris tro? De borrar runt 160m och pumpen var på 7,5kw. En annan leverantör sa att vi skulle ha iaf 9kw så nu blev man osäker igen....
 
250000:- för att konvertera från direktel, det blir en skaplig "pay-off-tid" på det när du ändå "bara" gör av med 25000Kw/h per år.
Om man räknar grovt med att ni tjänar in 10000:- per år på totalförbrukningen så tar det väl 25 år innan ni har "tjänat in" den investeringen.
 
Om vi idag gör av med el för över 37 000 om året borde vi väl med bergvärme spara mer än 10 000 om året..!? Enligt företagen jag har pratat med så kan vi sänka förbrukningen med mellan 40-60% med bergvärme jämfört med våra gamla el-radiatorer.

Blir det en pay-off-tid på mellan 10-15 år är det helt ok, vi har ändå tänkt bo här länge. Sedan ökar det ju värdet på huset, vilket man även får ta med i kalkylen.
 
Du får en värdehöjning på huset med vattenburet system, det är sant. Och att spekulera i Pay-off-tid är ju inte relevant i alla situationer, speciellt inte om du köper en bil för samma pris.. Mycket handlar ju om vad man vill och har lust att göra med :)

Som det är nu ligger du på ganska massiva elräkningar dom fyra kallaste månaderna, dom är ju ett minne blott med en fungerande VP-anläggning.. Men snåla inte på dimensioneringen, då hamnar du nog på ung samma räkningar ändå under dom kallaste månaderna och det är väl just dom man vill komma ifrån..

Att byta värmesystem är ett stort projekt med många beslut, jag tycker även du ska ta en titt på värmepumpsforum där det är lite mer kompetens inom just värmepumpar är det är i detta forum..

Men en komvertering till vattenburet är att rekommendera! Jag konverterade från direkt-el till vattenburet med en vedpanna och gjorde precis allt själv som sparade en hel del pengar, har nu en årskostnad för värme/varmvatten på 4.500-6.000 per år istället för 20.000-22.000..

Ska du bo i huset en längre tid så tycker jag du tänker i rätt banor..
 
Håller med satt i ungefär samma sits direktel förbrukning ca 38000 kWh värme och hh el. Efter installation av vattenburetsystem (och ved/sol anläggning) med gv i två plan + uppvärmning av verkstad och sadelkammare kommer jag att hamna på ca 9000 kWh hushållsel och verkstads el. Detta blir en besparing på ca 29000 kWh räknat på dagens elpris ca 1,45 kr /kWh x 38000 =42000 kr /år visst jag köper en del ved i bland men kommer aldrig upp i de här summorna. Gjorde så gott som allt själv med installation av både panncentral och gv nya golv osv kostnad ca 200k i material. MEN vilken skillnad - vattenburet äger som ungarna brukar säga....
Investera i ett vattenburet system och ta kostnaden - det är min åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.