B
Om du har en flvp som är 15år så gissar jag att den sjunger på sista versen och dessutom säkert har en kompressor på runt 400W, vilket gör att elpatronen kickar in väldigt tidigt.

Jag hade satt en luft luft på övervåningen, och låtit resten vara. När din flvp ger sig kan man ta sig en funderare på att antingen byta till en nyare flvp eller annan vp.

Bor du i Sveg? Då känns bergvärme mer aktuellt när flvp ger upp, givet att du har rimligt avstånd till berggrunden.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Walle85
Jag gjorde detta förra året, rev ut radiatorer (ettrörs) och bytte till golvvärme på ovanvåningen. Jag valde dock att dra fram nya större rör då tillverkaren rekommenderade detta och sätta in ett fördelarskåp på ovanvåningen.
Det blev det 7 slingor fördelat på 4 termostater.
22mm koppar från VP, 16mm golvslang förlagt i 20mm EPS över ca 100 kvm.
Jag valde att lägga nytt golv, det gamla var så slitet att det oavsett var dags.
Kostnad för material (exklusive golv) blev ca 54 000 kr. Då ingick 100m² EPS+lim, 600m slang, termostater, master enhet, fördelarskåp och cirkulationspump samt en del kopplingar.
Tomrum med golvvärmeinstallation, osminkade väggar, fönster, soligt, byggfas, reflektioner på blank yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvvärme med fördelningsskåp, rör, och en arbetare i en byggarbetsplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvvärme med röda rör på isolering före gjutning eller golvbeläggning inomhusbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnfris och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du har en flvp som är 15år så gissar jag att den sjunger på sista versen och dessutom säkert har en kompressor på runt 400W, vilket gör att elpatronen kickar in väldigt tidigt.

Jag hade satt en luft luft på övervåningen, och låtit resten vara. När din flvp ger sig kan man ta sig en funderare på att antingen byta till en nyare flvp eller annan vp.

Bor du i Sveg? Då känns bergvärme mer aktuellt när flvp ger upp, givet att du har rimligt avstånd till berggrunden.
Jag bor i Mälardalen. Frånluftsvärmepumpen är en IVT490 och huset är på 130 kvm. Elpatronen går in alldeles för ofta och självklart när det är kallt och elen är rekorddyr.

Det är alltså gränsfall om det egentligen är lönsamt med bergvärme, eller det var i alla fall gränsfall. Med de extremt höga elpriser vi har haft de senaste två vintrarna borde det vara lönsamt med bergvärme i en livscykelanalys. Jag tar också hellre en stor investering och får låga driftskostnader än att ta en låg investering och höga driftskostnader.
 
I ilcretzzo skrev:
Jag är ingen expert, för en lekman är skillnaden lite om jag kollar på några pumpmodeller. Det skulle vara bra om TS kollar vad det är för COP/SCOP på den modell han har och om det är värt besväret. Golvvärmen är förstås optimalt för VPs-prestanda om man väljer det vid nybyggnation, annars är inte krångelfri process att göra om radiatorer till golvvärme.

Jag gick igenom samma tankar som TS för ett halvt år sedan och pratade med lokal vvs-firman som jag litar på. Till slut landade vi i att det är värt att försöka byta till ett större radiator på övervåning (det kostar ändå lite i sammanhang; som tur är har jag bara en radiator där, resten värms upp passivt från nedre våningen). Sedan planerade jag faktiskt att byta till bergvärme när FLVP skulle ge upp (tidsplanen var nästa sommar men FLVP gett upp en månad efter diskussionen med vvs-firman).

Nu vet jag inte var i landet TS bor och vilken FLVP han har, men min gamla FLVP var jäkla ineffektiv och de som finns på marknaden nu är var tillfredsställande för mina behov.

I mitt fall var bättre kalkyl att byta till BVP än att göra om övervåningen till golvvärme och fortsätta köra med FLVP, men optimalt skulle förstås vara att köra BVP med golvvärme i hela huset.
*
Större radiatorer i är bra om man har tvårörsystem. Vid ettrörs är det inte att rekommendera. Om man förstorar en radiator i början på ettrörslingan blir det sämre värme från alla mot slutet då de får kallare vatten.
*
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.