är det avsäkrat får man gå lägre. Dessutom så är det de regler som fanns vid anläggandet som gäller för anläggningen.

Därmed var det tex lovligt med 2.5mm pen för mitt hus. Sen behövde jag säkra upp och då blev det 10mm2
 
Hmm det var intressant, jag har sett en undercentral i ett uthus matad med 4x2.5mm2 jordkabel avsäkrad med 20A diazed. Har det varit tillåtet en gång i tiden?
 
mrfrenzy skrev:
Hmm det var intressant, jag har sett en undercentral i ett uthus matad med 4x2.5mm2 jordkabel avsäkrad med 20A diazed. Har det varit tillåtet en gång i tiden?
Kan vara möjligt. Du får säkra en 1,5mm2 med 13A under rätt omständigheter och om jag räknar rätt "får" man säkra en 2,5mm2 21,66A.

Detta är bara spekulationer och inte fakta
 
mrfrenzy skrev:
Finns det något som hindrar att man avsäkrar kabeln med 10A och monterar en liten central i garaget? Även om det blir en väldigt lågt avsäkrad central så bör det ju funka
Ja, det får du göra. Så länge kabeln till undercentralen är avsäkard i huvudcentralen eller centralen före så får du göra det. MEN lägger du in kabeln innan säkringarna,alltså dirket på huvudsäkringarna så är minumumarean 6mm2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.