Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Den här gången kan jag tyvärr inte hjälpa dig eftersom det av naturliga skäl blir svårt att jämföra nominell luftomsättning på 0,35 l/s per kvm för ett helt hus med en badrumsfläkt i ett enskilt badrum. ;)
Jag har inte sagt något om luftkvaliteten som givetvis blir bättre med ftx och välfiltrerad tilluft.
Det jag svarade på var påståendet att mekanisk frånluft skulle ställa extra höga krav på att huset är tätt, vilket inte är sant.
 
N Nahlem skrev:
Eftervärmare som krånglar, värmare som hoppar igång trots att jag inte är intresserad av detta, fläktar som går när man ställer ner dem, filter som ska bytas hela tiden så onödigt dyrt också är dem, samt luften den plockar i krockar med rumsgivare i huset som gör att man får fel värme i huset och i rummen, och ja har provat rycka ut strömsladden till FTX och whops så fungerade rumsgivarna bättre för att FTX inte pumpar i onödig luft och lurar värmesystemet.
Tycker inte att problemen du radar upp är så stora att FTX ska kastas ut, det känns mer som att du har blivit "anti" en aning för tidigt, sen är alla olika och jag förstår och delar din frustration när saker som förväntas fungera problemfritt i 10-20år börjar strula direkt. Vet inte heller om det är fler problem du har eller dessa är "alla"
Vad är det för aggregat? Det finns ju en massa inställningar som går att göra själv som jag tror löser den del av problemen.
- Eftervärme, det går att ställa in exakt när den ska gå eller inte, hur är den ställd idag, ställ om till rätt förutsättningar och se om det blir bättre, eller stäng av helt. Det känns inte som något fel utan mer att den som har installerat inte har ställt som du vill ha.
- Fläktar som går, samma här, hur är dom ställda, vad gör du när du "ställer ner", är det någon form av reseläge eller ändrar du grundinställningen? Samma här, verkar inte vara något fel utan mer inställning som behöver göras.
- Filter som sätts igen, har du difftrycksmätare för filter eller när byter du, är det timer så kan ju den vara ställd lite för tight. Är det så att dom sätts igen för fort så kan du sätta gå upp i filterklass ett steg, det blir ju ändå bättre än helt öppna spaltventiler. Kostnad för filter, det finns säkert billigare variant också.
- Att den stör rumsgivare är något som jag skulle klassa som fel, så tryck på att dom löser det omgående innan garantin går ut, blir det diskussioner med firman så släpp allt annat och fokusera på den här. Det är inte svårt att styra om flöde så att det inte stör givare, men det innebär att hela anläggningen behöver justeras in på nytt vilket innebär tid/pengar.

Det är inte okej att tycka illa om FTX av fel anledning... ;)

Frågan är om du kan ändra åsikt eller om du har fastnat så hårt i att FTX är dåligt att ingenting hjälper, den frågan behöver du svara på, åtminstone till dig själv?
Svar på grundfrågan om det går att bygga om är som fler har skrivit JA, men det kostar och det är vekligen en helt galet dålig lösning enligt mitt sätt att se på det.
 
  • Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
Det måste vara något fel på din installation/produkt.

Vi hade FTX i vårt gamla hus som gått i 30 år med bara filterbyte och någon dammsugning/regöring.

Så när vi byggde nytt blev det självklart FTX igen. Har kört drygt ett år nu och det enda vi gjort är att vi dammsugit filtret 1 gång. Klockrent.
 
useless useless skrev:
Det jag svarade på var påståendet att mekanisk frånluft skulle ställa extra höga krav på att huset är tätt, vilket inte är sant.
Då är du felinformerad och bör avhålla dig från att uttala dig vidare i frågan.
 
Jag förstår inte heller varför det inte skulle fungera. Vi har FL på våra 230m2 från - 52 med perfekt inomhusklimat utan kallras.
 
Ja jag förstår att man kan spara energi med att ha ett helt kontrollerad ventilation (koll på läckage, flöden mm) men att det krävs för att fungera köper jag inte. Det primära är ju att få luftväxling.
 
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja jag förstår att man kan spara energi med att ha ett helt kontrollerad ventilation (koll på läckage, flöden mm) men att det krävs för att fungera köper jag inte. Det primära är ju att få luftväxling.
Om du inte förstår konsekvenserna med läckage genom byggnadsskalet tex otätheter i väggen vid undertryck kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Hör gärna med en hustillverkare, ventilationsfirma eller byggingenjör så kan du säkert få en detaljrik förklaring.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.