Pratade precis med nästa ess där på fabriken...

enligt honom så har de både 10 och 15 meter... Men tydligen förstod jag hade de slut på 15meters slingorna just nu... nog därför som den förste bara pratade om 10meters slingorna. Och det är upp till kunden att bestämma var slingorna sätts in. När jag frågade om måtten på 15m slingas så svarade han " Den är hög som en sån där vanlig papperskorg" ::)
Var trevligt att de har stora skillnader på personalen...

Nu ska det handlas grädde och sylt till plättar.
 
mr_kristianstad skrev:
Såg inte detaljerna i din ändring innan. Tycker inte om att laddningen går uppifrån och ner i tankarna + att expansionen sitter ihop med laddningen och ett rör går direkt från laddningen och ner till botten uttaget mellan tankarna. Jag tänker genast då att när jag laddar så går det varma vattnet direkt ner till mellanröret mellan tankarna och direkt in i laddomaten igen. Så som jag har ritat, måste vattnet till laddomaten rinna igenom tankarna.
Konstiga kommentarer! Laddningen ska väl gå uppifrån och ned??

Det finns ingen risk att tvinga ner varmare vatten genom tanken och ut till laddomaten. Vid laddning skiktar sig det heta vattnet ovanför det kalla och det kallaste (det med högst densitet) går tillbaka till pannan...
 
Husqvarna tanksvets brukar alltid göra som man vill, men man måste veta vad man vill. Slingorna går att dra isär för att få mer höjd. Se bifogad ritning.
 
  • Tankritning_1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ack2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var den första bilden som du postade som jag menade. De andra har varit ok enligt mig. På denna bilden är där ett rör som går från laddningen direkt ner till returröret, och vidare via det till laddomaten igen.
 
  • sysved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
Konstiga kommentarer! Laddningen ska väl gå uppifrån och ned??

Det finns ingen risk att tvinga ner varmare vatten genom tanken och ut till laddomaten. Vid laddning skiktar sig det heta vattnet ovanför det kalla och det kallaste (det med högst densitet) går tillbaka till pannan...
På den ritningen jag menar finns ett rör parrallelt med tanken ned till returen uppifrån laddningen.
 
jack. skrev:
Hej!

OK! Så galet det kan bli när man citerar från fel inlägg.

Skall hålla mig till mina ritningar och inte kopiera andras så slipper man missförstånd. ;)

Jag hoppas att du såg på ”min” sista ritning hur tankarna laddas, hur dom är kopplade och kranarnas position.


”På denna bilden är där ett rör som går från laddningen direkt ner till returröret, och vidare via det till laddomaten igen.”

När kranen är stängd på vänster sida av det svarta rörets topp och på höger sida i botten så laddas första tanken först. Sedan vandrar det varma vattnet i det svarta röret in i tank två som laddas med varmt vatten. Returen till vedpannan tas från botten av tank två.

Om båda kranarna är öppna så laddas båda tankarna och röret samtidigt på precis samma sätt som dina tankar. Det viktigaste är att all laddning och urladdning (radiatorer) skall ske med lågt hastighet för att bibehålla skiktning i tankarna.

Jack.
Vet du vad... Vi är helt överens!
 
jack. skrev:
Jag hoppas att du såg på ”min” sista ritning hur tankarna laddas, hur dom är kopplade och kranarnas position.


”På denna bilden är där ett rör som går från laddningen direkt ner till returröret, och vidare via det till laddomaten igen.”

När kranen är stängd på vänster sida av det svarta rörets topp och på höger sida i botten så laddas första tanken först. Sedan vandrar det varma vattnet i det svarta röret in i tank två som laddas med varmt vatten. Returen till vedpannan tas från botten av tank två.

Om båda kranarna är öppna så laddas båda tankarna och röret samtidigt på precis samma sätt som dina tankar. Det viktigaste är att all laddning och urladdning (radiatorer) skall ske med lågt hastighet för att bibehålla skiktning i tankarna.

Jack.
Hur är din retur från elementen ansluten??
För det är väl pumpen till värmen som ser till att du kan tömma dina tankar när de är seriekopplade?

Om du endast tar ut VV ur tekniktanken så fungerar ju inte seriekopplingstänket, eller?

Är däremot tankarna parallellkopplade så fungerar det oavsett om det bara är VV eller värmeuttag eller både och som sker.
 
  • 002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jack. skrev:
:)

Då har jag en liten fråga till om solslingan. I första inlägget av dig skriver du att solslingan skall vara med för senare inkoppling. Hur blev det med det?

Jack.
Plånboken bestämde att solen kopplas in med en vvx senare. Därför är slingan borttagen nu.
 
mr_kristianstad skrev:
Plånboken bestämde att solen kopplas in med en vvx senare. Därför är slingan borttagen nu.

Så bra! Då faller ju hela iden med komplicerat rörmokeri runt tankarna. Beställ en stor tank istället för 2 små! Du spar ett antal tusen på detta!
 
Matss skrev:
Så bra! Då faller ju hela iden med komplicerat rörmokeri runt tankarna. Beställ en stor tank istället för 2 små! Du spar ett antal tusen på detta!
Det är precis som du säger en stor är bättre än två mindre med samma totalvolym.

Men nu kanske det är så att han inte kan få in en tillräckligt stor enskild tank utan måste ha två mindre för att få tillräckligt stor volym.....
 
Matss skrev:
Så bra! Då faller ju hela iden med komplicerat rörmokeri runt tankarna. Beställ en stor tank istället för 2 små! Du spar ett antal tusen på detta!
Se ovanstående inlägg.

Jag väljer 2*750liter nu pga att det är en kombipanna från -88 som står där och på sommaren så är det lättare att hålla en tank på 750liter varm av solen istället för färre och större. + att jag nu när vi håller på att flytta in, slipper att bryta upp dörrkarmen i källaren för att få in en 1000liters tank. Men när den riktiga pannan kommer fram till sommaren, så blir det till att fylla pannrummet med tankar så att minst svanen-kravet blir uppfyllt.
 
En fråga till nu till alla proffs här...

Jag har tänkt att tömma vv-beredaren i pannan nu när jag ska skaffa tankarna. Bör jag tänka på något annat för att få upp verkningsgraden i pannan? Det är en TMV och modellen heter Alpha 1. Kombipanna med halvmetersved och 75 liter eldstadsvolym.

Vad kan verkningsgraden vara på den pannan?
Vill jag veta det?
Blir nog mörkrädd när jag tänker på hur mycket go värme som smiter ut genom skorstenen.
 
Har du betänkt hur hett det kommer att bli i skorstenen, när du ska värma tankar med en sådan panna? Ofta låter det sig helt enkelt inte göras, då den kombinationen panna/skorsten inte är gjord för att klara eldning så länge som behövs, för att ladda tankarna.

Dessutom vill jag påstå att RoKes "kloka ord" om kombinationen av ved och sol inte är sanna. Jag har förvisso inte erfarenhet av höstsäsongen ännu, jag har ju bara kört sen jul, men i våras kunde jag konstatera att med samma utetemperatur, som det varit tidigare på vintern, gjorde vårsolen att var tredje ilägg inte behövdes. Det kallar inte jag för någon oväsentlig skillnad. Två kubikmeter istället för tre tycker jag är en synnerligen trevlig minskning på joxandet, även om jag fortfarande fick elda.
Detta var alltså när det var -15° till -20°C i mars. Två inlägg per dygn, istället för tre, som det var när det var lika kallt i januari.
 
apersson850 skrev:
Har du betänkt hur hett det kommer att bli i skorstenen, när du ska värma tankar med en sådan panna? Ofta låter det sig helt enkelt inte göras, då den kombinationen panna/skorsten inte är gjord för att klara eldning så länge som behövs, för att ladda tankarna.

Dessutom vill jag påstå att RoKes "kloka ord" om kombinationen av ved och sol inte är sanna. Jag har förvisso inte erfarenhet av höstsäsongen ännu, jag har ju bara kört sen jul, men i våras kunde jag konstatera att med samma utetemperatur, som det varit tidigare på vintern, gjorde vårsolen att var tredje ilägg inte behövdes. Det kallar inte jag för någon oväsentlig skillnad. Två kubikmeter istället för tre tycker jag är en synnerligen trevlig minskning på joxandet, även om jag fortfarande fick elda.
Detta var alltså när det var -15° till -20°C i mars. Två inlägg per dygn, istället för tre, som det var när det var lika kallt i januari.
Jag vet inte om du vet exakt vad det är för panna, men den verkar vara utänkt att vara bra fast det är en överförbränningspanna. Det är lång rökgasväg och det finns baffelplåt för att sänka rökgastempen. Jag undrar ifall det finns nån med kunskap om hur eller om det finns nåt sätt att förbättra pannan. Och om jag ska nån form av återvinningskoppel? den har 175 liter vatten i "värmedelen" i pannan.

Angående solen och de kallare månaderna så har jag pratat med folk som har haft anläggningar som har gått i kok mitt i vintern. Så visst ska jag ha så jag kan koppla om returen och fundera ut hur anläggningen ska vara i sin helhet för att kunna få ut mer av solen. Har läst en pdf-fil som handlar om hur stor BESPARING man kan göra av solen. Handlade då även om systemet i sin helhet för att kunna minska på alla förluster och därigenom öka sina vinster.

www.solklart-solvarme.nu/pdf/formassol.pdf
 
Rökgasvägen är inte lång om slutförbränningen oturligtvis hamnar inne i konvektordelen. Det finns dessutom risk för tjärbildning. Sedan så måste det inte bli skit av det hela, men risken finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.