Thomas Lundquist
Är det här ett praktiskt exempel, eller är det bara en teoretisk förutfattad dikt från fablernas värld?
Och om så är fallet, kan vi hantverkare också då dikta våra svar till ditt "exempel"?

Är kunden privat?

Vad är det för arbete som ska utföras?
 
Thomas Lundquist skrev:
Är kunden privat?

Vad är det för arbete som ska utföras?
Spelar det någon roll?
 
Det som jag funnit det viktigaste är att ha ett relativt detaljerat avtal samt att man som kund skall läsa på så du är insatt. Vi kollar alltid f skatt och väljer inte företag (längre) som inte funnits mer än nått år. Dessa principer har funkat för oss.......vi lyckades tex skrämma bort 70 procent av de som ville bygga vårt badrum genom att säga att vi tänk besiktiga golvbrunnen löpande. Detta kan ju bero på 1. Hantverkaren var oseriös o trodde han inte klarade av att montera en brunn 2. Hantverkaren var seriös men ansåg att vi skulle bli jobbiga kunder. Jag skiter i vilket, nu har vi företag kvar som är tillräckligt proffsiga för att vi skall få inspektera o ha avtal och inte betala i förskott.

Lycka till!
 
Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Spelar det någon roll?
Är det svåra frågor att svara på?

Ja, det spelar roll för mig om jag ska räkna på ett jobb.
 
andersmc skrev:
Nu har jag fullförståelse för att alla som säljer någonting, om det nu är varor, arbetskraft eller kompetens, önskar att kunderna inte ska bry sig om vad det kostar. Mer inkomst för mindre arbete, det vill vi ju alla ha.

Om man nu verkligen skulle komma dit hän skulle det på kort sikt upplevas som positivt för säljarna. Men på lång sikt skulle det bromsa hela samhällsutvecklingen. Inte nog med att det skulle bli allt dyrare för kunderna, all drivkraft att förbättra sitt utbud skulle försvinna för företagarna.

Om vi nu som exempel tänker oss en kund som tar in tre offerter från tre olika företag, A, B och C. Det visar sig att A&B ligger på ungefär samma summa, medan C är 20% billigare. Då tycker jag det är ganska trist om man ska utgå från att en tredjedel av företagarna är lurendrejare och/eller dilettanter och det är därför de är billigare. Det finns betydligt fler tänkbara orsaker till det. Till exempel:

  • A&B är med i samma frimurarloge, så de har ensat sina priser.
  • A&B vill egentligen inte ha jobbet, så de lägger på 25%.
  • A&B har redan fullt upp att göra, så om de gör jobbet kommer det att bli på övertid.
  • A&B är så säkra på att de ska få jobbet att de inte bryr sig om att räkna ordentlig.
  • A&B är övertygade om att kunden har läst på Internet att billiga företag är skojare, så de lägger på 25% för att inte vara för billiga.
  • A&B vet att det finns mer jobb än det finns företag som kan utföra dem, så de behöver inte krusa nån.
  • A&B hoppas att kunden lever i villfarelsen "man får vad man betalar för" så genom att vara dyra ska de få kunden att tro att de är bättre än vad de är.
  • A&B bryr sig inte om att försöka hålla ner kostnaderna, eftersom de ändå bara överförs direkt till kunden.
  • A&B tar ut högre vinst ur sina företag.
  • C försöker utöka sitt område, så de har lägre pris för att erövra marknad.
  • C har just missat ett stort jobb på grund av att den tilltänkte kunden gick i konkurs, och nu behöver de snabbt hitta ett nytt jobb.
  • C kan samordna detta jobb med ett annat i närheten, och därigenom kostnadseffektivisera.
  • C är bättre inköpare än A&B och har bättre pris på materialet.
  • C har verkligen räknat på vad jobbet kommer att kosta.
  • C har investerat i utrustning/utbildning för just denna typ av jobb, och är därför effektivare än andra.
  • C vet att han har skicklig yrkesmän anställda och de jobbar fort och effektivt.
  • C är skickligare företagare än A&B.
Bara som exempel.


Så. nu väntar vi bara på att alla hantverkare på forumet ska kasta sig över var enskild punkt och berätta att så är det inte alls och att det har jag inte rätt att ha någon åsikt om, eftersom jag inte är hantverkare (vilket jag förvisso inte är) eller företagare (vilket jag är).
Jag förstår hur du tänker men verkligheten är väl inte exakt så, jag pratar om skillnader i priser som är så uppenbara att något är fel, sen om det beror på misstag i offertuträkningen eller annat är ju en annan sak samt att det också beror på vad för typ av projekt det handlar om. Läs gärna lite mer om Hoffman du länkade till förut, både om honom och företaget samt i hans blogg, då kommer du se exempel på hur det är att driva seriöst och konkurera med oseriösa.....ur en VD:s i ett byggföretags synvinkel.
 
isolde skrev:
Mycket bra sammanställning, andersmc.

En tjänsteleverantör skall framförallt visa intresse. Ringer de inte tillbaka, dyker de inte upp för inspektion, eller verkar allmänt glömska får de inte uppdraget hur goda referenser de än har. Många strävar efter att bli eftertraktade, och filosofin går ut på att "vi har haft så mycket att göra...". Man får inte vara för tillgänglig, för att det skickar ju ut fel signaler. Ingen "duktig" hantverkare kan ha tid, inte ens att ringa en kund och uppdatera honom/henne om läget.
Det ironiska i det hela är ju att folk inte bara går vidare och tar en annan om den tilltänkta inte sköter sig utan hellre gnyr på nätet och fortsätter jaga efter dom......i jämförelse då företagen helt enkelt släpper kunder dom inte vill ha när dom är mycket upptagna.

Det finns många företag (i synnerhet UE) som inte gör reklam för sig på bilar, kläder eller annat just för att inte hamna i sådana situationer du nämner och helt enklet slippa arbeta mot privatpersoner.
 
Redigerat:
Thomas, utveckla gärna ditt resonemang för båda typerna, både privat och företag. Skulle va kul att höra vad som skiljer i resonemanget. Säg att det rör sig om privatkund stor arbete à 700,000 SEK ink moms, vs ett mindre NCC uppdrag värt 250,000 ink moms.
 
Thomas Lundquist
Vi inte vad som ska utvecklas egentligen, men det finns nog en hel del punkter för dom flesta.

Att det är fördel (ekonomiskt) att jobba mot företag jämfört med privatkund är jag nog rätt säker på att jag inte är själv om att tycka.
Dessutom så har du sällan som företagare konkurrens av prisdumpande okompetent arbetskraft om du jobbar direkt mot NCC tex.
 
Glufsglufs skrev:
Det ironiska i det hela är ju att folk inte bara går vidare och tar en annan om den tilltänkta inte sköter sig utan hellre gnyr på nätet och fortsätter jaga efter dom......i jämförelse då företagen helt enkelt släpper kunder dom inte vill ha när dom är mycket upptagna.
Visst är det så, men jag avsåg situationer där kunden och entreprenören haft kontakt, och entreprenören gjort utfästelser. Det må gälla "vi ringer tillbaka", eller "vi återkommer med offert", eller "jag kommer och kikar på jobbet". Givetvis bör entreprenören som inte önskar handskas med privatpersoner göra det klart från början, men mönstret är ett annat. Småföretagare vill även ha B-kunder på lager, ifall det krisar med jobb hos A-kunder. Dessutom är det viktigt att man är eftertraktad som hantverkare, och sådana ska lida av tidsbrist. Det sista är en gängse uppfattning hos framförallt privatkunder, vilket medelhantverkaren är väl medveten om.

Angående jobb mot storföretag - Ja, det gäller att bara klara besiktningen, och ingen gnäller över en repa här, eller en buckla där. Ingen orkar ha koll på hur många kopplingar man gjort av med, eller hur mycket spackel det har gått åt. Nackdelen är väl tuffa betalningsvillkor, som kan dra ut på tiden. Och passar det inte så... Jo då, storföretagen vet hur man handskas med mindre aktörer, som i sin tur måste fläska på lite extra för att gå runt, och mer därtill. Inte att undra på att byggprojekt blir dyyyra, för slutkunden.
 
Äh...har man handlingar och skriver en vettig offert med reservationer samt en betalningsplan godkänd av båda parter så är det inga problem att få betalt för utfört jobb. Går man sen runt och klumpar sig så saker förstörs så får man ju skylla sig själv.
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Dessutom så har du sällan som företagare konkurrens av prisdumpande okompetent arbetskraft om du jobbar direkt mot NCC tex.
Betyder det att du saltar dina offerter mot NCC, och prispressar offerterna mot privatkunderna?
 
Betyder kanske att han tackar nej till privatjobben och får RÄTT betalt av NCC.....
 
Han får RÄTT... bra... betalt av stordraken :)
Det är helt andra pengar i rullning på storbyggen jämfört med privatmarknaden. Även mindre jobb handlar om stora summor på storbyggen, medan privatkonsumenter är väldigt prismedveta, för att ta till en eufemism. Inget ont i det, men det är mest där skon klämmer i diskussionen mellan konsumenter och hantverkare.

Dessvärre har dessa "okompetenta", för att inte säga inkompetenta, utsocknes tagit sig ända in i finrummet, och börjat lira på Skanskas och NCC:s byggen. Oftast som underentreprenörer, uthyrda av bemanningsföretag, eller Skanskas egna gubbar från andra sidan Östersjön. Näää, nu jäääv.... ;)
 
isolde skrev:
Han får RÄTT... bra... betalt av stordraken :)
Det är helt andra pengar i rullning på storbyggen

Självklart är det andra pengar i rullning på storbyggen, men därmed inte sagt att ex. UE tjänar några vidare pengar, på vissa byggen säljs kronan för sjuttiofem öre på somliga entreprenader, detta av olika anledningar. tyvärr så gagnar det ingen utan skadar i princip alla.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Betyder det att du saltar dina offerter mot NCC, och prispressar offerterna mot privatkunderna?
Ja, absolut. Hur skulle jag annars klarat mig sen -94 med eget företag?
Jag hoppades att du hade mer förnuft och kanske ett uns mer klokhet än så Micke.

Men jag kan förklara lite för dig hur det är i mitt fall.

Jag har varit anställd på NCC men aldrig blivit anlitad av dom som företagare. Jag har däremot blivit anlitad av bl.a SKANSKA och några andra större firmor vid ett fåtal tillfällen.
Men det tilltalar inte mig, det är bedrövlig organisation och fjantar som tror sig kunna leda saker och ting.
I alla fall i dom projekten jag varit med om.

Nej, jag tycker om att harva bland privatkonsumenter trots att det är betydligt mindre betalt, och det handlar inte om att salta.

Vad gör du själv Micke? Skulle du kunna hålla samma lön om du enbart lutade dig åt privata konsumenter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.