16000 är mycket men inget extremt.
Kan det vara som så att du ofta lämnar saker påslagna tex? Det finns ju många sätt att sänka förbrukningen, har du mycket gamla grejer så kan det vara att det finns mer effektiva idag, likaså glödlampor.

Sen är det även som så som Maxwall var inne på att har du fått mätaren bytt kan det vara att den gamla av en eller annan anledning visade för lite förbrukning. Detta har visat sig i många fall att folk tyckt att elförbrukningen blivit högre men kontrollmätningar visar att den nya mätaren funkar som det ska.

Jag tror iofs mindre på den förklaringen än att elpriset stigit och folk satt detta i samband med bytet istället och skyllt på mätaren.
 
Bytte ett 15 år gammalt kylskåp (300kWh) & ett 25 år gammalt frysskåp (800kWh) för c:a 1 år sedan till en kombi kyl/frys och sänkte förbrukningen med c:a 900kWh.

Om man har el-VVB kan det vara läge att kolla droppande kranar.
 
3-fas cirkulationspump som står på året runt? :)
 
snaggletooth skrev:
Bytte ett 15 år gammalt kylskåp (300kWh) & ett 25 år gammalt frysskåp (800kWh) för c:a 1 år sedan till en kombi kyl/frys och sänkte förbrukningen med c:a 900kWh.

Om man har el-VVB kan det vara läge att kolla droppande kranar.
Och om det finns läckande övertrycksventiler.
 
Oj, vad mycket svar!

Kanske skulle gett lite mer info om huset. Flyttade in i Juli och det är mitt första hus så jag är lite rookie i desas samanhang men jag har läst på lite här på forumet.

Vi har fått en ny elmätare precis (fjärravläst) men det har inte varit så stor skillnad från den förra.

Har räknat precis som GoForIt rekomenderade. Har kommit fram till att min hushållsel borde ligga på 4-5KWh... De måste vara nåt av de fasta anslutna grejerna som drar så in i helv...

Kan pannan, elpatronen eller vattenpumpen dra så mycket?
Elpatronen är bara igång någon gång då och då. Eldar varje dag när jag kommer hem från jobbet. Ack tanken är på 500L.

Börjar bli misstänksam på min absorptionsavfuktare Munthers MH270. Tycker den är igång hela tiden och har en max effekt på 2KWh.... Alla hål därnere är tillslutna men luckan ner till krypgrunden är absolut inte tät och den är väldigt nära avfuktaren och sensorn. Kan de påverka så mycket?

Kan jag stänga av den ett dygn utan att riskera nåt?
 
Något jag upplever som något av det mest strömkrävande är att värma vatten, oavsett om vi talar om vvb eller att koka upp vattnet till makaronerna (här är f.ö. vattenkokaren underbar!). När det gäller vvb är det faktiskt ganska enkelt att sänka förbrukningen, då man allt som oftast inte behöver stå i duschen en kvart, och heller inte ha fullt tryck på duschen även om det är skönt. Men det är ju som vanligt, smakar det så kostar det.
 
Maxwells_Demon skrev:
En bekant har byggt egna digitala effektmätare som han monterat efter gruppsäkringarna i sin elcentral. Allt är sammankopplat och övervakat ifrån dator som samlar in mätdata och gör statistik. Det kostade honom inte särskilt många kronor i material, men jag misstänker att kommersiella lösningar är riktigt dyra. Inte riktigt vad du var ute efter men häftigt är det ändå! :D

Tror han håller på med nästa generation som han skall sätta direkt i kopplingsdosorna och mäta varje förbrukare individuellt. Skall bli kul att se om han får till det... ;)
Fler sådana lösningar som man som hemmapulare kan trixa ihop själv!
Är han intresserad av ett open source projekt till detta månne? Är inte så bra på att bygga kretsarna, men programmeringen borde finnas att rota fram nånstans i där hjärnarkivet...
 
Att stänga av avfuktaren någiot dygn borde inte vara farligt, kanske skulle vara bra att samtidigt mäta luftfuktigheten, om den går i onödan.

På samma sätt så kan du ju prova att stänga av elpatronen, den kanske går betydligt oftare än vad du tror.

Vårt hus går helt på el, blandning av direktverkande (takvärme från 70- talet som vi håller på att succesivt avveckla) och vattenburen el, från elpanna. Som skall bytas mot ngn form av värmepump när vi kommit lite längre med konverteringen.

Vi drar 38 000kwh. Hus med i huvudsak isolering från 30- talet, 176kvm (som håller på att bli 220) + ca 100 i delvis uppvärmd källare.
 
Bjurran skrev:
Fler sådana lösningar som man som hemmapulare kan trixa ihop själv!
Är han intresserad av ett open source projekt till detta månne? Är inte så bra på att bygga kretsarna, men programmeringen borde finnas att rota fram nånstans i där hjärnarkivet...
Jag har gjort det själv. Följde i stort Paul Henning Kamps anvisningar på http://phk.freebsd.dk/Eldims/ fast jag använde en fototransistor och en vanligt istf en fotodiod och två transistorer. Jag byggde också in det hela i en liten låda. Delarna kostade väl 100-200:- eller så på Kjell. (Önskar jag hade tagit bilder på bygget som det fortskred). Kör sedan egenskrivna Linux-program på min server som den intresserade gärna kan få. (En liten smolk där är att FreeBSD har PPS interface som inte är standard på Linux, utan man får göra en mycket osäkrare väntan på interrupt och sedan läsa tiden, inte alls lika snyggt.)

Jag har nöjt mig med en enkel textoutput:

Wed 2008-10-22 22:44:51 0.665 +0.006 7695.841 .......
Wed 2008-10-22 22:44:56 0.659 -0.005 7695.842 .......
Wed 2008-10-22 22:45:02 0.659 -0.000 7695.843 .......
Wed 2008-10-22 22:45:07 0.665 +0.006 7695.844 .......
Wed 2008-10-22 22:45:13 0.661 -0.004 7695.845 .......
Wed 2008-10-22 22:45:18 0.660 -0.001 7695.846 .......

Fälten är datum, aktuell effektförbrukning i kW, diff i kW från förra pulsen, total förbrukning i kW, samt en analog visning av effektförbrukning; en punkt per 100W. Jag har fixed-width teckensnitt så allt skrivs ut i snygga kolumner.
 
Redigerat:
Bjurran skrev:
Är han intresserad av ett open source projekt till detta månne?
Tyvärr är nog det mesta han använt baserat på teknik och hårdvara ifrån utvecklingslabbet han arbetade på. Om något av det läckte ut på nätet skulle han ha en arme med advokater utanför sin dörr på nolltid! ;)
 
BjörnK skrev:
Börjar bli misstänksam på min absorptionsavfuktare Munthers MH270. Tycker den är igång hela tiden och har en max effekt på 2KWh.... Alla hål därnere är tillslutna men luckan ner till krypgrunden är absolut inte tät och den är väldigt nära avfuktaren och sensorn. Kan de påverka så mycket?

Kan jag stänga av den ett dygn utan att riskera nåt?
2 kW blir 48 kWh per dygn och 17520 kWh per år :eek:.. Jag skulle vilja säga att du har en stark kandidat där.
 
Sjukt! Jag som tyckte att avfuktaren vi har i källaren som tar ca 300kWh per år drar mycket. Ska nog vara glad i stället! :)
 
Är avfuktaren ansluten med en vanlig stickkontakt? I såfall är det enkelt att mäta hur mycket den drar med en energimätare från classe i sjön för nån hundring.
/m
 
varför har man avfuktare i källaren?? är det nåt som är vanligt i nybyggda hus?? och frågan är ju då hur dom klarade av att bygga hus före det fanns avfuktare.. mig veterligen är ju de äldre husen mindre mögelbomber än de som har en avfuktare.. detta rimmar inte riktigt.. :/
dra ur den apparaten helt så sparar du mycket!
 
electrocuted skrev:
varför har man avfuktare i källaren?? är det nåt som är vanligt i nybyggda hus?? och frågan är ju då hur dom klarade av att bygga hus före det fanns avfuktare.. mig veterligen är ju de äldre husen mindre mögelbomber än de som har en avfuktare.. detta rimmar inte riktigt.. :/
dra ur den apparaten helt så sparar du mycket!
TS har den i krypgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.